Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Schijf- of velgrem fiets kopen?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 14 sep 2017 15:48

Swedish Chef schreef: 13 sep 2017 22:26 Wachten!

- schijfremmen zullen eerst nog doorontwikkeld worden, maar uiteindelijk gaat er een nieuw concept ontwikkeld worden. Dan heb je niets meer aan je schijven.
- 12 speed is op komst
- nieuwe groepen worden steeds lichter, de opvolger van bv Ultegra 8000 is naar verwachting op meer onderdelen beter dan de versie die net uit is.
Shimano kent al jaren cycli van 4 jaar. Vorig jaar is een nieuwe Dura Ace groep geïntroduceerd, dus het is uitermate onwaarschijnlijk dat Shimano de komende 3 jaar met een 12 speed groep komt. Als SRAM het wel doet verwacht ik een 1x12 waar ik persoonlijk totaal niet op zit te wachten.

Ik kan me eigenlijk geen enkele reden verzinnen om nu geen fiets te kopen, nauw ja op eentje na: dat je huidige fiets ook nog prima rijdt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Kryghyzh0
Forum-lid

Kryghyzh0 14 sep 2017 16:04

Helemaal mee eens, ik zie de waarde al niet echt van 10 naar 11 speed, laat staan naar 12 speed. Verder komt er natuurlijk altijd wel iets nieuws wat helemaal geweldig is aldus de marketing machine - maar hoeveel van de innovaties in de afgelopen 10 jaar zijn nou echt revolutionair? Volgens mij zijn die wel op een hand te tellen...

RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 14 sep 2017 17:00

Op mijn triathlon fiets heb ik velgremmen, op de MTB schijven. Een bizar verschil in remvermogen als ik van de ene op de andere fiets stap. Mijn vrouw heeft sinds een half jaar een Liv Advanced met schijfremmen, Daar heb ik een rondje van 50 km op gefietst om te kijken of schijfremmen me zouden bevallen. Ik werd positief verrast. Dan voelen standaard velgremmen toch wel wat wapsieflapsie aan hoor. Zou ik met deze ervaring een koersfiets willen kopen dan kies ik ook voor schijfremmen. Ik doe overigens geen wielerwedstrijden.

Marxten
Forum-lid

Marxten 14 sep 2017 17:24

Als je ook gaat koersen, mag je nog niet met schijfremmen rijden. Die keuze is dan snel gemaakt :P

Overigens rij ik op mijn mtb met v-brakes (Deore/Alivio), op mijn racefiets met no-name Shimano velgremmen en op mijn hybride met schijfremmen (voorheen Hayes MX5 maar nu Tektro Aries), en mijn conclusie is dat tenzij je ook hydraulisch gaat schijven niet echt een voordeel zijn.

raven14
Forum-lid

Gebruikersavatar raven14 14 sep 2017 17:39

ik denk dat Swedish Chef wat sarcastisch reageerde ;)
Afbeelding

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 14 sep 2017 17:49

Marcopfiets schreef: 14 sep 2017 13:25 Hydraulische schijfremmen moduleren beter (makkelijker te bepalen hou hard je wilt remmen). Dat is veiliger omdat je minder snel een wiel zult blokkeren op een onhandig moment.
Wat een onzin, dit ligt gewoon aan je eigen kunde, ik zit al meer dan 20 jaar op de racefiets en heb met velgremmen nog nooit enig probleem gehad, velgremmen kan je prima doseren zeker de huidige moderne remmen. Zelden een blokkerend wiel gehad, soms in een onoplettend moment, dus eigen schuld dat ga je met schijfremmen niet voorkomen.

Ook remmen moet je leren, zo zijn er nog genoeg oelewappers die steevast de achterrem gebruiken.

Als je niet weet hoe en wanneer je moet remmen zijn schijfremmen natuurlijk niets veiliger.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 14 sep 2017 18:20

RVV schreef: 14 sep 2017 17:00 Op mijn triathlon fiets heb ik velgremmen, op de MTB schijven. Een bizar verschil in remvermogen als ik van de ene op de andere fiets stap. Mijn vrouw heeft sinds een half jaar een Liv Advanced met schijfremmen, Daar heb ik een rondje van 50 km op gefietst om te kijken of schijfremmen me zouden bevallen. Ik werd positief verrast. Dan voelen standaard velgremmen toch wel wat wapsieflapsie aan hoor. Zou ik met deze ervaring een koersfiets willen kopen dan kies ik ook voor schijfremmen. Ik doe overigens geen wielerwedstrijden.
Grappig, mijn vrouw rijdt ook met schijven en ik met velgremmen en ik vind haar remmen niet beter remmen dan de mijne. Ik vergelijk dan hydraulische schijven (160 mm) met Dura Ace remmen op carbon velgen. Let wel, ik heb het over droge omstandigheden. In natte omstandigheden is het andersom.

Marcopfiets
Forum-lid

Gebruikersavatar Marcopfiets 14 sep 2017 21:44

colnagofreak schreef: 14 sep 2017 17:49
Marcopfiets schreef: 14 sep 2017 13:25 Hydraulische schijfremmen moduleren beter (makkelijker te bepalen hou hard je wilt remmen). Dat is veiliger omdat je minder snel een wiel zult blokkeren op een onhandig moment.
Wat een onzin, dit ligt gewoon aan je eigen kunde, ik zit al meer dan 20 jaar op de racefiets en heb met velgremmen nog nooit enig probleem gehad, velgremmen kan je prima doseren zeker de huidige moderne remmen. Zelden een blokkerend wiel gehad, soms in een onoplettend moment, dus eigen schuld dat ga je met schijfremmen niet voorkomen.

Ook remmen moet je leren, zo zijn er nog genoeg oelewappers die steevast de achterrem gebruiken.

Als je niet weet hoe en wanneer je moet remmen zijn schijfremmen natuurlijk niets veiliger.
Wat een onzin je hebt niet goed gelezen. Het gaat om de keuze tussen mechanische of hydraulische schijfremmen. Met velgremmen zul je niet snel blokkeren. De klauw is veel breder en daarom is er meer kracht nodig om stevig te remmen. Ik kan met velgremmen mijn achterwiel niet in een slip krijgen. Met schijfremmen, geen probleem.

Douglas
Forum-lid

Gebruikersavatar Douglas 14 sep 2017 21:50

Dan heb je slechte velgremmen. Met ultegra velgremmen is een slip vrij eenvoudig.
o'7o

RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 14 sep 2017 22:36

havana schreef: 14 sep 2017 18:20
RVV schreef: 14 sep 2017 17:00 Op mijn triathlon fiets heb ik velgremmen, op de MTB schijven. Een bizar verschil in remvermogen als ik van de ene op de andere fiets stap. Mijn vrouw heeft sinds een half jaar een Liv Advanced met schijfremmen, Daar heb ik een rondje van 50 km op gefietst om te kijken of schijfremmen me zouden bevallen. Ik werd positief verrast. Dan voelen standaard velgremmen toch wel wat wapsieflapsie aan hoor. Zou ik met deze ervaring een koersfiets willen kopen dan kies ik ook voor schijfremmen. Ik doe overigens geen wielerwedstrijden.
Grappig, mijn vrouw rijdt ook met schijven en ik met velgremmen en ik vind haar remmen niet beter remmen dan de mijne. Ik vergelijk dan hydraulische schijven (160 mm) met Dura Ace remmen op carbon velgen. Let wel, ik heb het over droge omstandigheden. In natte omstandigheden is het andersom.
Ik wil er ook geen beter of slechter discussie van maken. Daarvoor heb ik net wat te weinig verstand van de materie. En beide systemen hebben hun voor en nadelen. En misshien zitten er wel meer nadelen vast aan het schijfrem systeem. Alleen ervaar ik schijfremmen zoals ik ze heb uitgeprobeerd (en ook heb op mijn MTB) als de betere "rem". Overigens zal ik niet de aankoop van een volgende fiets er teveel door laten beïnvloeden hoor. Op mijn tri fiets heb ik me altijd prima kunnen redden met de velgremmen

alliance_0
Forum-lid

Gebruikersavatar alliance_0 14 sep 2017 22:41

Ook met 105 heb ik maar een vinger nodig om mijn achterwiel in de slip te krijgen!

Karl66
Forum-lid

Karl66 14 sep 2017 22:59

Op een racefiets is remkracht volgens mij nooit de beperkende factor. Daarvoor is het contactoppervlak van de banden met de weg veel te klein.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Plaats reactie