Wielrenners in de Media (Geenstijl)
-
- Forum-lid
- Berichten: 226
- Lid geworden op: 02 aug 2017 23:23
Hèhè, dankjewel!. weet je dat ik me echt altijd heb afgevraagd wat nu het idee was achter die 2 seconden campagne!! En nu begrijp ik het. Vooral die tweede seconde lijkt me essentieel.
Jammer dat ze destijds niet een bijsluiter bij die campagne hadden om nu juist dat uit te leggen.
Alleen blijf ik nog wel een beetje zitten met de vraag hoe je die twee seconden in afstand vertaald? Dus op de snelweg, de provinciale wegen en de bebouwde kom….
Overigens, voor de zekerheid, dit is niet cynisch bedoeld hoor. Ik begreep gewoon echt niets van die 2 seconden campagne destijds.
Jammer dat ze destijds niet een bijsluiter bij die campagne hadden om nu juist dat uit te leggen.
Alleen blijf ik nog wel een beetje zitten met de vraag hoe je die twee seconden in afstand vertaald? Dus op de snelweg, de provinciale wegen en de bebouwde kom….
Overigens, voor de zekerheid, dit is niet cynisch bedoeld hoor. Ik begreep gewoon echt niets van die 2 seconden campagne destijds.
Ik heb geen zin in een wellis-nietes discussie maar neem nou maar aan dat niet in alle gevallen de achterligger schuldig is.MarkVeenstra schreef: ↑14 sep 2017 21:15Dat is nou net waarom je afstand moet houden, zodat je in geval van een noodstop nog op tijd stil kunt staan, cq uitwijken.
2 seconden regel.. Waarvan de 1e seconde je reactietijd is en de 2e seconde om het verschil in remsnelheid te compenseren.
Je gaat er niet van uit dat het nodig is, maar je hoort wel de ruimte te laten om erop te anticiperen.
Veelal doen we dat niet of beperkt en meestal gebeurt er ook niets of is de schade beperkt. Gelukkig.
Wat een onzin... Juist het niet afstand houden in druk verkeer zorgt voor files, doordat iedereen constant op de rem moet trappen en je zo een harmonicaeffect krijgt. Hou je iets meer afstand, kun je snelheidsverschillen met je voorligger veel beter opvangen, en stroomt alles veel beter door. Maar weinig mensen blijken dat te snappen, zodra de snelheid iets onder de max snelheid op die weg komt, gaan mensen bumper aan bumper rijden en gaat het van kwaad tot erger.
Giant Defy Advanced 2 2016
Gazelle XR4
Gazelle XR4
Bij 120 km/u leg je per seconde 33,3 meter per seconde af. Hou je de 2 seconde regel aan dan kost het je 2 keer zoveel meters.
Het slot dat je op de weg inneemt inclusief je eigen voertuig is dan ± 70 meter.
Dat is de afstand van bijna 3 eurocombi's, je weet wel, die extra lange vrachtwagens.
Vrijwel iedereen rijd veel dichter op zijn voorganger dan deze 2 seconden.
Dat betekent dat je per slot veel meer auto's per meter snelweg verwerkt.
Een paar jaar geleden heb ik iemand van Rijkswaterstaat op de tv horen zeggen dat hoewel de regel is dat mensen 2 seconden afstand moeten houden, de weg meer capaciteit heeft dan berekend omdat mensen veel dichter op elkaar durven te rijden.
Het probleem zit hem niet zozeer dat mensen dicht op elkaar rijden, het probleem is dat er een kleine groep is die het spelletje autorijden niet begrijpen en door slecht rijgedrag maken dat mensen soms flink in de ankers moeten.
Nu kun je zeggen, jam aar door de file die dan ontstaat kom je minder snel op je werk. misschien.
Als iedereen zich aan die ruim 70 meter moet houden dan staat de file gewoon bij de vele opritten die zomaar kilometers ver het achterland in kunnen doorlopen en daar het verkeer muurvast zetten.
Dat kan je weer oplossen door extra rijbanen voor de snelweg of door dichter op elkaar te rijden dan die 2 seconden afstand.
Het slot dat je op de weg inneemt inclusief je eigen voertuig is dan ± 70 meter.
Dat is de afstand van bijna 3 eurocombi's, je weet wel, die extra lange vrachtwagens.
Vrijwel iedereen rijd veel dichter op zijn voorganger dan deze 2 seconden.
Dat betekent dat je per slot veel meer auto's per meter snelweg verwerkt.
Een paar jaar geleden heb ik iemand van Rijkswaterstaat op de tv horen zeggen dat hoewel de regel is dat mensen 2 seconden afstand moeten houden, de weg meer capaciteit heeft dan berekend omdat mensen veel dichter op elkaar durven te rijden.
Het probleem zit hem niet zozeer dat mensen dicht op elkaar rijden, het probleem is dat er een kleine groep is die het spelletje autorijden niet begrijpen en door slecht rijgedrag maken dat mensen soms flink in de ankers moeten.
Nu kun je zeggen, jam aar door de file die dan ontstaat kom je minder snel op je werk. misschien.
Als iedereen zich aan die ruim 70 meter moet houden dan staat de file gewoon bij de vele opritten die zomaar kilometers ver het achterland in kunnen doorlopen en daar het verkeer muurvast zetten.
Dat kan je weer oplossen door extra rijbanen voor de snelweg of door dichter op elkaar te rijden dan die 2 seconden afstand.
-
- Forum-lid
- Berichten: 226
- Lid geworden op: 02 aug 2017 23:23
@ERIKKIE39: Helemaal juist!! Dit is precies de reden dat iedereen moet wachten omdat er een paar mensen totaal buiten de norm denken te vallen. Tijd voor een automatische, slimme snelheidsbegrenzer. Eentje die reageert op het verkeer. Verplicht in elke auto.
- depoldertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 1795
- Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
- Locatie: Waddinxveen
- Contact
gewoon lekker langs de files fietsen....
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE
De natte droom van menig dictator, totale controle op de bewegingsvrijheid van de burger.Hans-Je-Pence schreef: ↑15 sep 2017 10:09 @ERIKKIE39: Helemaal juist!! Dit is precies de reden dat iedereen moet wachten omdat er een paar mensen totaal buiten de norm denken te vallen. Tijd voor een automatische, slimme snelheidsbegrenzer. Eentje die reageert op het verkeer. Verplicht in elke auto.
Het is makkelijker, eenvoudiger en veel goedkoper om die paar slechte chauffeurs eruit te plukken.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
En natuurlijk ook een slimme snelheidsbegrenzer op fietsen, zodat we niet met te hoge snelheid (> 25 km) en te dicht op elkaar fietsen....
NicoNB, capaciteit is natuurlijk niet het aantal auto's per strekkende km weg, maar het aantal auto's per strekkende km weg per uur. Ik ben geen specialist op het gebied van verkeersdoorstroming, dus ik durf echt niet te zeggen wat de optimale afstand tussen twee auto's is. Maar de vergelijking vereenvoudigen door er een variabele uit te halen, maakt je theorie sowieso niet kloppend.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets
Auto's per uur per weg misschien, maar zeker niet per strekkende kilometer. Als een weg 2 keer zo lang is,kan er niet 2x zoveel verkeer over (hoewel er op elk moment wel 2x zoveel auto's op die weg passen)Karl66 schreef: ↑15 sep 2017 12:44 NicoNB, capaciteit is natuurlijk niet het aantal auto's per strekkende km weg, maar het aantal auto's per strekkende km weg per uur. Ik ben geen specialist op het gebied van verkeersdoorstroming, dus ik durf echt niet te zeggen wat de optimale afstand tussen twee auto's is. Maar de vergelijking vereenvoudigen door er een variabele uit te halen, maakt je theorie sowieso niet kloppend.
-
- Forum-lid
- Berichten: 226
- Lid geworden op: 02 aug 2017 23:23
Ik sprak vele jaren terug iemand van de TUE die promotieonderzoek deed naar een geautomatiseerd systeem in auto’s om files te beperken en vooral ongevallen, aanrijdingen e.d te voorkomen.
Hij kreeg te horen van iemand van Rijkswaterstaat dat de technologie hiervoor al bestaat maar dat de implementatie te duur is. Waarop hij vroeg wat de kostenafweging dan was aangezien files en verkeersslachtoffers de staat ook geld kost.
Het antwoord was even verbijsterend als logisch; “een verkeersdode kost de staat (toendertijd) ongeveer 100.000 Gulden, de implementatie van zo’n systeem vele miljarden. De totaalsom van het aantal jaarlijkse verkeersdoden komt daar nog niet eens in de buurt”
Ergo, een simpele geldkwestie.
Hij kreeg te horen van iemand van Rijkswaterstaat dat de technologie hiervoor al bestaat maar dat de implementatie te duur is. Waarop hij vroeg wat de kostenafweging dan was aangezien files en verkeersslachtoffers de staat ook geld kost.
Het antwoord was even verbijsterend als logisch; “een verkeersdode kost de staat (toendertijd) ongeveer 100.000 Gulden, de implementatie van zo’n systeem vele miljarden. De totaalsom van het aantal jaarlijkse verkeersdoden komt daar nog niet eens in de buurt”
Ergo, een simpele geldkwestie.