Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

smeermiddel squirt dry lube

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 04 feb 2017 10:27

Ik gebruik Squirt Lube al vanaf 2009. Eerst alleen op de ketting van de racefiets, later ook op die van de mountainbike. Hier nog een test uit VeloNews uit 2014.
Ik laat de Squirt vaak een nachtje inwerken, maar het kan ook direct op de ketting worden aangebracht voor jouw rit. Ik ben er wel heel goed over te spreken.
Het is misschien ook raadzaam om reacties van Zoran (op een van de eerdere pagina's) na te lezen.

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 04 feb 2017 12:22

havana schreef:Het brandt i.i.g. slecht heb ik ondervonden (niet zo gek want het is op waterbasis). Ik vind het ook waardeloos spul. Brokken grijze smurrie en de smerende capaciteiten zijn ook niet geweldig.
Kaars was ook mijn eerste gedachte. Als iets ruikt naar parafine dan is het waarschijnlijk ook parafine. Maar het goedje dat er voor zorgt dat de emulsie niet scheidt is vast iets dat niet moet fikken...

Gebruikersavatar
fietsslak
Forum-lid
Berichten: 543
Lid geworden op: 16 jun 2016 13:21

Gebruikersavatar fietsslak 04 feb 2017 15:31

Ik gebruik wel Squirt, maar alleen als het goed/redelijk weer is. Ik heb het idee dat het er relatief snel afspoelt bij een goeie hoosbui, waardoor het aangeprezen niet-aanplakken van zand e.d. niet echt een voordeel meer is.
Dus voor woon/werkverkeer (zeker in de winter met pekel) gebruik ik liever een dikkere olie-achtige smeer. Misschien moet ik de ketting wat vaker schoonmaken, maar soit. Er komt al genoeg blubber op de fiets, dus als ik die toch schoonmaak, kan de ketting er ook wel bij.

In het verleden ook wel een totall-loss systeem gebruikt met Kroon derailleurolie: ja, het spoelt vrij snel van je ketting, maar het neemt dan ook gelijk veel vuil mee. Nadeel is vooral dat ik na elke regenrit moest oliën (en dat echt niet moest vergeten, want de boel roest direct). Dat, en m'n achterbrug zat vrijwel altijd onder de smeer...

Squirt werkt trouwens in huis ook geweldig om bijv een piepende deurscharnier stil te krijgen.
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

Frank_
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 18 aug 2017 23:06

Frank_ 17 sep 2017 13:24

IMG_1086.JPG
Ik heb een paar weken geleden alles ontvet (erg goed) en er 3 laagjes squirt dry lube op gedaan, met tussenpozen van 24 uur. Daarna na het fietsen nog een keer extra gedaan. Tot zo ver prima, heb er fijn mee gereden. Gisteren heb ik toen het droog was 1,5 uur gereden, tot het donker werd. De weg was wel nat. Toen ik vanochtend de fiets ging schoonmaken zag ik dat de ketting al aan het roesten was. Zie foto.
1) wat heb ik verkeerd gedaan?
2) wat moet ik nu doen? hoe krijg ik de roest er af?

DeletedUser01
Forum-lid
Berichten: 3500
Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11

DeletedUser01 17 sep 2017 18:24

Ketting droog maken met een doek en een nieuwe laag aanbrengen.

Roest is geen probleem voor de ketting zelf, met een nieuwe laag verdwijnt vaak wel weer de roest.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4389
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 17 sep 2017 19:11

Een ketting heeft olie nodig en geen wax
☺️
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 17 sep 2017 19:21

Wax moet je na het fietsen ALTIJD opnieuw aanbrengen (en voor het fietsen afkuisen)
Dit moet echt elke keer dan heb je geen roest.

Ik rij al enkele jaren enkel met Squirt, nooit roest, nooit lawaai en meestal tussen de 3000 en 4000km met een ketting (ik vervang wanneer de chainchecker 0.7 aangeeft)
Afbeelding

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1354
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 18 sep 2017 11:17

+1 en als je in de 'natte' hebt gefietst na thuiskomst de ketting even droogwrijven.
Verder laten drogen en dan weer lekker smeren...
...

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6131
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 18 sep 2017 11:31

TL@ schreef: 17 sep 2017 19:21 Wax moet je na het fietsen ALTIJD opnieuw aanbrengen (en voor het fietsen afkuisen)
Dit moet echt elke keer dan heb je geen roest.

Ik rij al enkele jaren enkel met Squirt, nooit roest, nooit lawaai en meestal tussen de 3000 en 4000km met een ketting (ik vervang wanneer de chainchecker 0.7 aangeeft)
Whow, wat voor kettingen gebruik je of met hoeveel power fiets je als deze al bij 3000 à 4000 km met de chainchecker 0,7% zijn uitgerekt. Ik krijg dat niet voor mekaar mijn KMC ketting X10EL zijn bij 3000 km wanneer ik ze vervang nog niet eens 0,5% uitgerekt. :roll:
Btw, Ik gebruik ook squirt dry lube maar smeer deze elke 300 à 500 km op de ketting en ook na een regenrit uiteraard als ik de gehele drivetrain heb gedroogd. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 18 sep 2017 14:24

3000-4000km is toch echt compleet normaal (zeker als je ook bij slecht weer buiten komt)

Mijn FTP is 300W (iets meer), dus zoveel power komt er niet op :D
Afbeelding

Ventouxtje
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 feb 2018 14:10

Ventouxtje 04 feb 2018 14:24

Sinds een jaar gebruik ik voor het smeren van de ketting CYCLON WAX LUBE.
Kan zowel droog als onder natte omstandigheden worden gebruikt. Smeert goed en geeft een stille soepel lopende ketting.
Voordelen:
1. Schone ketting
2. Kettingslijtage minimaal. Ik meet periodiek m.b.v. een schuifmaat op 3 plaatsen in de ketting een traject van 145 mm. Nieuw 145,0 mm. Na 4500 km 145,4 mm. Met gebruik van Rohloffolie was de ketting na 3000 km versleten. D.w.z. de lengte van het kettingtraject was 146,5 mm. Toename dus 1 %.
Kortom, ik vind Cyclon Wax Lube een geweldig smeermiddel.

kooijtje2
Forum-lid
Berichten: 318
Lid geworden op: 24 jul 2015 21:17
Locatie: In de Buurt

kooijtje2 04 feb 2018 16:01

Ventouxtje schreef: 04 feb 2018 14:24 Sinds een jaar gebruik ik voor het smeren van de ketting CYCLON WAX LUBE.
Kan zowel droog als onder natte omstandigheden worden gebruikt. Smeert goed en geeft een stille soepel lopende ketting.
Voordelen:
1. Schone ketting
2. Kettingslijtage minimaal. Ik meet periodiek m.b.v. een schuifmaat op 3 plaatsen in de ketting een traject van 145 mm. Nieuw 145,0 mm. Na 4500 km 145,4 mm. Met gebruik van Rohloffolie was de ketting na 3000 km versleten. D.w.z. de lengte van het kettingtraject was 146,5 mm. Toename dus 1 %.
Kortom, ik vind Cyclon Wax Lube een geweldig smeermiddel.
Mooi reclame praatje 😩

Plaats reactie