smeermiddel squirt dry lube
-
- Forum-lid
- Berichten: 3500
- Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11
Ik gebruik Squirt Lube al vanaf 2009. Eerst alleen op de ketting van de racefiets, later ook op die van de mountainbike. Hier nog een test uit VeloNews uit 2014.
Ik laat de Squirt vaak een nachtje inwerken, maar het kan ook direct op de ketting worden aangebracht voor jouw rit. Ik ben er wel heel goed over te spreken.
Het is misschien ook raadzaam om reacties van Zoran (op een van de eerdere pagina's) na te lezen.
Ik laat de Squirt vaak een nachtje inwerken, maar het kan ook direct op de ketting worden aangebracht voor jouw rit. Ik ben er wel heel goed over te spreken.
Het is misschien ook raadzaam om reacties van Zoran (op een van de eerdere pagina's) na te lezen.
Kaars was ook mijn eerste gedachte. Als iets ruikt naar parafine dan is het waarschijnlijk ook parafine. Maar het goedje dat er voor zorgt dat de emulsie niet scheidt is vast iets dat niet moet fikken...havana schreef:Het brandt i.i.g. slecht heb ik ondervonden (niet zo gek want het is op waterbasis). Ik vind het ook waardeloos spul. Brokken grijze smurrie en de smerende capaciteiten zijn ook niet geweldig.
Ik gebruik wel Squirt, maar alleen als het goed/redelijk weer is. Ik heb het idee dat het er relatief snel afspoelt bij een goeie hoosbui, waardoor het aangeprezen niet-aanplakken van zand e.d. niet echt een voordeel meer is.
Dus voor woon/werkverkeer (zeker in de winter met pekel) gebruik ik liever een dikkere olie-achtige smeer. Misschien moet ik de ketting wat vaker schoonmaken, maar soit. Er komt al genoeg blubber op de fiets, dus als ik die toch schoonmaak, kan de ketting er ook wel bij.
In het verleden ook wel een totall-loss systeem gebruikt met Kroon derailleurolie: ja, het spoelt vrij snel van je ketting, maar het neemt dan ook gelijk veel vuil mee. Nadeel is vooral dat ik na elke regenrit moest oliën (en dat echt niet moest vergeten, want de boel roest direct). Dat, en m'n achterbrug zat vrijwel altijd onder de smeer...
Squirt werkt trouwens in huis ook geweldig om bijv een piepende deurscharnier stil te krijgen.
Dus voor woon/werkverkeer (zeker in de winter met pekel) gebruik ik liever een dikkere olie-achtige smeer. Misschien moet ik de ketting wat vaker schoonmaken, maar soit. Er komt al genoeg blubber op de fiets, dus als ik die toch schoonmaak, kan de ketting er ook wel bij.
In het verleden ook wel een totall-loss systeem gebruikt met Kroon derailleurolie: ja, het spoelt vrij snel van je ketting, maar het neemt dan ook gelijk veel vuil mee. Nadeel is vooral dat ik na elke regenrit moest oliën (en dat echt niet moest vergeten, want de boel roest direct). Dat, en m'n achterbrug zat vrijwel altijd onder de smeer...
Squirt werkt trouwens in huis ook geweldig om bijv een piepende deurscharnier stil te krijgen.
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent
1) wat heb ik verkeerd gedaan?
2) wat moet ik nu doen? hoe krijg ik de roest er af?
-
- Forum-lid
- Berichten: 3500
- Lid geworden op: 30 nov 2008 14:11
Ketting droog maken met een doek en een nieuwe laag aanbrengen.
Roest is geen probleem voor de ketting zelf, met een nieuwe laag verdwijnt vaak wel weer de roest.
Roest is geen probleem voor de ketting zelf, met een nieuwe laag verdwijnt vaak wel weer de roest.
Wax moet je na het fietsen ALTIJD opnieuw aanbrengen (en voor het fietsen afkuisen)
Dit moet echt elke keer dan heb je geen roest.
Ik rij al enkele jaren enkel met Squirt, nooit roest, nooit lawaai en meestal tussen de 3000 en 4000km met een ketting (ik vervang wanneer de chainchecker 0.7 aangeeft)
Dit moet echt elke keer dan heb je geen roest.
Ik rij al enkele jaren enkel met Squirt, nooit roest, nooit lawaai en meestal tussen de 3000 en 4000km met een ketting (ik vervang wanneer de chainchecker 0.7 aangeeft)
Whow, wat voor kettingen gebruik je of met hoeveel power fiets je als deze al bij 3000 à 4000 km met de chainchecker 0,7% zijn uitgerekt. Ik krijg dat niet voor mekaar mijn KMC ketting X10EL zijn bij 3000 km wanneer ik ze vervang nog niet eens 0,5% uitgerekt.TL@ schreef: ↑17 sep 2017 19:21 Wax moet je na het fietsen ALTIJD opnieuw aanbrengen (en voor het fietsen afkuisen)
Dit moet echt elke keer dan heb je geen roest.
Ik rij al enkele jaren enkel met Squirt, nooit roest, nooit lawaai en meestal tussen de 3000 en 4000km met een ketting (ik vervang wanneer de chainchecker 0.7 aangeeft)
Btw, Ik gebruik ook squirt dry lube maar smeer deze elke 300 à 500 km op de ketting en ook na een regenrit uiteraard als ik de gehele drivetrain heb gedroogd.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 04 feb 2018 14:10
Sinds een jaar gebruik ik voor het smeren van de ketting CYCLON WAX LUBE.
Kan zowel droog als onder natte omstandigheden worden gebruikt. Smeert goed en geeft een stille soepel lopende ketting.
Voordelen:
1. Schone ketting
2. Kettingslijtage minimaal. Ik meet periodiek m.b.v. een schuifmaat op 3 plaatsen in de ketting een traject van 145 mm. Nieuw 145,0 mm. Na 4500 km 145,4 mm. Met gebruik van Rohloffolie was de ketting na 3000 km versleten. D.w.z. de lengte van het kettingtraject was 146,5 mm. Toename dus 1 %.
Kortom, ik vind Cyclon Wax Lube een geweldig smeermiddel.
Kan zowel droog als onder natte omstandigheden worden gebruikt. Smeert goed en geeft een stille soepel lopende ketting.
Voordelen:
1. Schone ketting
2. Kettingslijtage minimaal. Ik meet periodiek m.b.v. een schuifmaat op 3 plaatsen in de ketting een traject van 145 mm. Nieuw 145,0 mm. Na 4500 km 145,4 mm. Met gebruik van Rohloffolie was de ketting na 3000 km versleten. D.w.z. de lengte van het kettingtraject was 146,5 mm. Toename dus 1 %.
Kortom, ik vind Cyclon Wax Lube een geweldig smeermiddel.
Mooi reclame praatjeVentouxtje schreef: ↑04 feb 2018 14:24 Sinds een jaar gebruik ik voor het smeren van de ketting CYCLON WAX LUBE.
Kan zowel droog als onder natte omstandigheden worden gebruikt. Smeert goed en geeft een stille soepel lopende ketting.
Voordelen:
1. Schone ketting
2. Kettingslijtage minimaal. Ik meet periodiek m.b.v. een schuifmaat op 3 plaatsen in de ketting een traject van 145 mm. Nieuw 145,0 mm. Na 4500 km 145,4 mm. Met gebruik van Rohloffolie was de ketting na 3000 km versleten. D.w.z. de lengte van het kettingtraject was 146,5 mm. Toename dus 1 %.
Kortom, ik vind Cyclon Wax Lube een geweldig smeermiddel.