Levensduur voorbladen-kettingen-cassettes.
Ik zal er op letten, want kreeg dat advies ook op een triathlonforum. Ik heb gisterenavond met een cadanssensor van een vriend gereden. Ik rijd ongeveer met een cadans van 87 gemiddeld. Normaal zal dit iets hoger liggen, want gisteren waaide het behoorlijk stevig. Ik heb mij laten vertellen dat een cadans >80 prima is (en dus niet extra belastend voor de knieeën). Daarnaast train ik uitsluitend voor korte triathlons. Vooral 1/8ste, sprint, 1/4 en OD. Ik rijd dus maximaal 40 KM aan één stuk en vaker zelfs nog 20 KM. Sprinten dus en daarmee een andere belasting dan iemand die een lange toertocht rijdt.
Maar op souplesse trianen staat sowieso op de planning. De herfst komt er aan en dan komt de Tacx van stal waar ik op hartslag / interval train en dus sowieso veel schakel.
Maar op souplesse trianen staat sowieso op de planning. De herfst komt er aan en dan komt de Tacx van stal waar ik op hartslag / interval train en dus sowieso veel schakel.
-
- Forum-lid
- Berichten: 904
- Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53
Typische Hollanders discussie dit. Gewoon rijden als de ketting na 3000km versleten is of na 4000 of 5000 vervangen als het nodig is.
Ketting kost je nog geen 3 tientjes. Voor de meeste is dat 1 nieuwe ketting per jaar. Niet moeilijk over doen.
Ultegra cassette is in de praktijk meestal een km of 15000 tot 20000. Voorbladen ligt eraan welke je hebt. Ik vervang ze gelijk met de cassette of ze moeten er nog heel goed uit zien.
Ketting kost je nog geen 3 tientjes. Voor de meeste is dat 1 nieuwe ketting per jaar. Niet moeilijk over doen.
Ultegra cassette is in de praktijk meestal een km of 15000 tot 20000. Voorbladen ligt eraan welke je hebt. Ik vervang ze gelijk met de cassette of ze moeten er nog heel goed uit zien.
Een cadans van 100 wordt in het algemeen als normaal geacht. Hogere cadans houd je langer vol. Souplesse training zal je helpen. Voor jou geldt dat je na 20km hard fietsen in een korte triatlon nog 5 km moet hardlopen. En je hebt na de wissel geen tijd om op gang te komen, je moet gelijk vol aan de bak. Die wissel gaat beter als je met een hogere cadans rijdtic3d schreef: ↑14 sep 2017 09:00 Ik zal er op letten, want kreeg dat advies ook op een triathlonforum. Ik heb gisterenavond met een cadanssensor van een vriend gereden. Ik rijd ongeveer met een cadans van 87 gemiddeld. Normaal zal dit iets hoger liggen, want gisteren waaide het behoorlijk stevig. Ik heb mij laten vertellen dat een cadans >80 prima is (en dus niet extra belastend voor de knieeën).
@tom de groot
Hollands valt wel mee toch, er is geen twijfel geweest over het vervangen van de ketting of de cassette Voorbladen wel, maar in de praktijk is dat zo'n 80 euro voor beiden. Dat valt reuze mee, maar als het onzinnig is ze te vervangen, dan ga ik ook niet onnodig geld weggooien. In mijn onwetendheid zou ik anders elke 3000km de voorbladen klakkeloos vervangen en dan wordt het opgeteld iets duurder.
@senior
Klopt, maar een half uur fietsen is natuurlijk wel anders dan een toertocht van een halve dag. Niet dat ik de adviezen in de wind ga slaan overigens.
@Nee_nee
Ah, ik dacht dat het 80 was. Ik was sowieso van plan om op souplesse te trainen. Maar goed, op de nieuwe cassette zit ook 14 (en 15, 16, etc.) dus als lager dan 14 te zwaar wordt (om mijn knieën te behouden), dan heb ik nu in ieder geval iets voor wind mee of een spaarzame berg af.
Hollands valt wel mee toch, er is geen twijfel geweest over het vervangen van de ketting of de cassette Voorbladen wel, maar in de praktijk is dat zo'n 80 euro voor beiden. Dat valt reuze mee, maar als het onzinnig is ze te vervangen, dan ga ik ook niet onnodig geld weggooien. In mijn onwetendheid zou ik anders elke 3000km de voorbladen klakkeloos vervangen en dan wordt het opgeteld iets duurder.
@senior
Klopt, maar een half uur fietsen is natuurlijk wel anders dan een toertocht van een halve dag. Niet dat ik de adviezen in de wind ga slaan overigens.
@Nee_nee
Ah, ik dacht dat het 80 was. Ik was sowieso van plan om op souplesse te trainen. Maar goed, op de nieuwe cassette zit ook 14 (en 15, 16, etc.) dus als lager dan 14 te zwaar wordt (om mijn knieën te behouden), dan heb ik nu in ieder geval iets voor wind mee of een spaarzame berg af.
Ik snap het allemaal niet hoor. Ik leg m'n ketting erop en haal 'm er pas weer af als de kettingmeter 0.1mm aangeeft. Dat is met de ultegra 11 speed ketting zo'n 12000km en was met de ultegra 10 speed zo'n 9000km. Cassettes krijg ik pas versleten boven de 20000km en de voorbladen, de 50 > 30000km maar de 34 iets vaker (maar die kost geen drol). Wat ik wel doe is veel de ketting schoonwrijven en de rolletjes voorzien van een druppeltje, en die de dag erna weer afvegen (zijkant) zodat je geen kletsnat geoliede ketting hebt want dat houdt alleen maar de rotzooi vast. Wellicht heeft het ermee te maken dat ik maar 65kg weeg en er minder stress op de ketting staat dan bij iemand van 90kg.
En die cadans van 100.... Rijd je daar altijd mee en kom je naar de bergen dan zul je zien dat 34x28 bij 100rpm een beetje veel is bij de meeste cols voor de gemiddelde fietser. Vervolgens gaat de cadans naar 70/80 en omdat dat nooit getraint is lopen de benen dus als een gek vol. Staar je niet blind op die 100. Maar ga zeker ook niet alleen maar onder de 80 fietsen... Daartussenin is het mooi varieren.
En die cadans van 100.... Rijd je daar altijd mee en kom je naar de bergen dan zul je zien dat 34x28 bij 100rpm een beetje veel is bij de meeste cols voor de gemiddelde fietser. Vervolgens gaat de cadans naar 70/80 en omdat dat nooit getraint is lopen de benen dus als een gek vol. Staar je niet blind op die 100. Maar ga zeker ook niet alleen maar onder de 80 fietsen... Daartussenin is het mooi varieren.
Mijn trainingen op bikeplanner.com
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6229
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Als je meer vermogen levert (tijdens een korte triathlonwedstrijd bijvoorbeeld) zal je cadans vanzelf omhoog gaan.., en richting de 100 liggen. Als je op gewone trainingsritjes gemiddeld 87 zit.... is je cadans echt geen probleem. beetje soepeler kan altijd natuurlijk.
Het viel mij op dat de meeste triatleten graag voor extreem grote buitenbladen kiezen, en een cadans van rond de 60 a 70 hun triathlon afwerken. (ervaring 1x een halve in Klazienaveen, en 1x een hele in Mallorca). En zeker in Mallorca werd er weinig geschakeld door triatleten... die stoempen m liever door op het heuvelachtige parcours.
Dus adviezen van triatleten mbt cadans en verzetten, zou ik altijd zelf nog even tegen het licht houden
Het viel mij op dat de meeste triatleten graag voor extreem grote buitenbladen kiezen, en een cadans van rond de 60 a 70 hun triathlon afwerken. (ervaring 1x een halve in Klazienaveen, en 1x een hele in Mallorca). En zeker in Mallorca werd er weinig geschakeld door triatleten... die stoempen m liever door op het heuvelachtige parcours.
Dus adviezen van triatleten mbt cadans en verzetten, zou ik altijd zelf nog even tegen het licht houden
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
een Rohloff Caliber 2: https://youtu.be/S6RMqubrUqM?t=3m33s
Mijn trainingen op bikeplanner.com