Retro / oudere fietsen
Heerlijk tijdsbeeld die MBK. Zo heb ik een Peugeot die ik mooi van lelijkheid vind (maar zwaar bevooroordeeld omdat mijn eerste "fullsize" racer waar ik in 1989 de hele zomer voor werkte ook die kleuren had)
Laatst gewijzigd door timo2.0 op 24 sep 2017 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Zo is het precies. Nu vind ik die MKB ook niet bepaald mooi maar rond de jaren `90 van de vorige eeuw (oeps ... oud) dachten we er net even anders over. Misschien maar een (nu foeilelijk gevonden) shirtje van het toenmalige Lotto-MKB team op de kop proberen te tikken.
"Allow yourself to be a beginner. No one starts off being excellent!"
Precies, de tijd dat ik een zonnebril droeg omdat de clubkleding pijn deed aan mijn ogen
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Kan ik iemand een plezier doen met dit frame en de groep die er op zit?
Het is een Koga Miyata GranWinner, ik denk rond 1991 gemaakt, frame maat 58cm. Het heeft gebruikssporen. Zoals te zien ontbreekt inmiddels het zadel, de pedalen (SPD SL) gaan naar de fiets van mijn vrouw maar zitten zo vast dat ik ze nog moet laten demonteren bij de fietsenmaker.
De groep is van Shimano, 8 speed en vermeldt op de spullen 600 en DuraAce (op verzoek kan ik foto's met details doormailen). De ketting lijkt aan vervanging toe, maar er valt nog goed mee te fietsen.
Het stuur is naar mijn idee niet origneel, lijkt bijna op een stuur van een fiets dat in die tijd bij het baanrennen werd gebruikt. Tot slot ontbreekt achter de originele snelspanner (zit nu eentje van Tacx in waar ik de fiets tot voor kort voor gebruikte), denk heel eerlijk gezegd dat de wielen ook niet origineel zijn, of een goedkoper setje van Shimano toen ik de fiets overnam.
Ik hoef er niets voor te hebben, weggooien vind ik gewoon zonde en doet ook ergens een beetje emotionele pijn. Ik heb de fiets ooit 2e hands gekocht in Amsterdam als student bij Lohman (inmiddels failliet), hoop er dus nog iemand een plezier mee te doen!
Bij interesse graag een PB-tje, om dit topic niet verder te 'vervuilen'.
Het is een Koga Miyata GranWinner, ik denk rond 1991 gemaakt, frame maat 58cm. Het heeft gebruikssporen. Zoals te zien ontbreekt inmiddels het zadel, de pedalen (SPD SL) gaan naar de fiets van mijn vrouw maar zitten zo vast dat ik ze nog moet laten demonteren bij de fietsenmaker.
De groep is van Shimano, 8 speed en vermeldt op de spullen 600 en DuraAce (op verzoek kan ik foto's met details doormailen). De ketting lijkt aan vervanging toe, maar er valt nog goed mee te fietsen.
Het stuur is naar mijn idee niet origneel, lijkt bijna op een stuur van een fiets dat in die tijd bij het baanrennen werd gebruikt. Tot slot ontbreekt achter de originele snelspanner (zit nu eentje van Tacx in waar ik de fiets tot voor kort voor gebruikte), denk heel eerlijk gezegd dat de wielen ook niet origineel zijn, of een goedkoper setje van Shimano toen ik de fiets overnam.
Ik hoef er niets voor te hebben, weggooien vind ik gewoon zonde en doet ook ergens een beetje emotionele pijn. Ik heb de fiets ooit 2e hands gekocht in Amsterdam als student bij Lohman (inmiddels failliet), hoop er dus nog iemand een plezier mee te doen!
Bij interesse graag een PB-tje, om dit topic niet verder te 'vervuilen'.
Laatst gewijzigd door Arko74 op 24 sep 2017 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
"Fietsen is mijn medicijn."
Ernie C, je wilt niet weten hoeveel is stiekem al van je geleerd hebt door je berichten op dit forum te lezen. Je zou er nog een kop koffie bij krijgen!
Laatst gewijzigd door Arko74 op 24 sep 2017 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
"Fietsen is mijn medicijn."
ne Lotto replica dus .Veen schreef: ↑24 sep 2017 13:51 De fiets van Veen:
Misschien is er zelfs een forummer die het gebouw herkend! Het is de ingang van de Kaiser Wilhem Turm, het hoogste puntje van de Eifel en ik moest, voor als u het wilde vragen, inderdaad het laatste stuk lopen !
Bij nader inzien heb ik in mijn voorsteltopic een beetje uit onwetendheid gelogen (excuses daarvoor) want de fiets is na beter onderzoek niet compleet Dura Ace
- Remmen achter en voor zijn Shimano 600
- Crankstel is Shimano 600
- Derailleur is wel Dura Ace
- Schakelhandels (zo noem ik het maar even oneerbiedig) ook Dura Ace.
Heb er de afgelopen dagen vaak over gedacht en met jullie mooie foto's in dit topic breng je me wel aan het twijfelen. Heb gelukkig nog de hele winter om te beslissen.
(Edit: op de diagonale buis van het frame zit een sticker met de vermelding "Vitus GTI cr-mo")
Lotto teamfietsen waren afgemonteerd met Mavic en heb er ook al gezien met zowel vitus als Columbus Slx buizen
Laatst gewijzigd door sillah75 op 24 sep 2017 21:06, 3 keer totaal gewijzigd.
Nu dit seizoen richting de herfst loopt en ik een dozijn ritjes op mijn Peugeot heb gereden was het tijd voor wat verbetering en een beetje valsspelen:
- de 90mm stuurpen die oorspronkelijk bij de fiets hoorde was veel te kort en op bospaden, gravel en kasseien geeft het bijbehorende 40cm stuur te weinig controle
- een 5-speed pignon is leuk origineel maar zeker als er geklommen moet worden biedt het te weinig mogelijkheden
- de originele remblokken zijn leuk "period correct" maar vertragen vrijwel niet
- Toe-clips zien er leuk uit maar op natte kasseien en op gravelpaden heb ik geen goed gevoel met ingesnoerde voeten
Daarom:
- stuurpen vervangen voor een 130mm Atax met een bijbehorend 44cm stuur. Remgrepen meteen maar vervangen door "aero" Dia Compe voor een wat "cleanere" look", een witleren lintje van Selle Italia afgebiesd met een stukje lichtblauw katoen van Newbaum
- de "Peugeot" low-end Simplex derailleurs vervangen door Simplex Super LJ. Die kunnen alles aan als je de stelschroeven maar ver genoeg opendraait dus nu kan ik de Campa wielen met 10sp cassette uit mijn andere fietsen gebruiken. De stapjes tussen de kransjes zijn bij 10sp zo klein dat er niets meer te "richten" is en het bijna niet opvalt dat het frictie is ipv index. 48/36 ipv 46/36 en 13 tm 26 Campa cassette ipv 14-17-20-24-28
- Jagwire remblokjes en remblokhouders
- Speedplay pedalen zoals ook op mijn andere fietsen
- de 90mm stuurpen die oorspronkelijk bij de fiets hoorde was veel te kort en op bospaden, gravel en kasseien geeft het bijbehorende 40cm stuur te weinig controle
- een 5-speed pignon is leuk origineel maar zeker als er geklommen moet worden biedt het te weinig mogelijkheden
- de originele remblokken zijn leuk "period correct" maar vertragen vrijwel niet
- Toe-clips zien er leuk uit maar op natte kasseien en op gravelpaden heb ik geen goed gevoel met ingesnoerde voeten
Daarom:
- stuurpen vervangen voor een 130mm Atax met een bijbehorend 44cm stuur. Remgrepen meteen maar vervangen door "aero" Dia Compe voor een wat "cleanere" look", een witleren lintje van Selle Italia afgebiesd met een stukje lichtblauw katoen van Newbaum
- de "Peugeot" low-end Simplex derailleurs vervangen door Simplex Super LJ. Die kunnen alles aan als je de stelschroeven maar ver genoeg opendraait dus nu kan ik de Campa wielen met 10sp cassette uit mijn andere fietsen gebruiken. De stapjes tussen de kransjes zijn bij 10sp zo klein dat er niets meer te "richten" is en het bijna niet opvalt dat het frictie is ipv index. 48/36 ipv 46/36 en 13 tm 26 Campa cassette ipv 14-17-20-24-28
- Jagwire remblokjes en remblokhouders
- Speedplay pedalen zoals ook op mijn andere fietsen
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof