Alles over vakanties op én met de fiets

ervaringen met GPS toertochten

Robski
Forum-lid

Robski 25 sep 2017 21:39

Ik hoorde dat er tegenwoordig toertochten worden georganiseerd zonder uitpijlen, en louter en alleen de route aanbieden op de gps. Wie heeft hier ervaring mee, wellicht iemand die dit wel eens georganiseerd heeft? Lijkt me interessant o eens met mijn fietsclub te organiseren, graag jullie reacties.

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 26 sep 2017 10:24

Enige voorbeeld dat ik ken is de 'Waypoint ATB Marathon' vanuit Wierden, georganiseerd door Toerclub Rijssen en gesponsord door een GPS Shop met de naam Waypoint.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 26 sep 2017 12:28

In onze club zijn er redelijk wat fietsers die hun ritten loggen op oa. Strava/Garmin Connect/RidewithGPS.
Je weet dus van tevoren dat je deze ritten kan rijden met de koersfiets.
Regelmatig rijden we dan met een kleiner groepje achteraf zo'n rit nog eens na, soms zelfs zonder dat de oorspronkelijke fietser er bij is.
Dit gaat ondertussen redelijk perfect.

Geen idee waarom het dan niet zou kunnen als toertocht.

Mogelijk dat je de originele gpx file van de organisatie eerst nog zelf een moet nazien alvorens deze op jouw toestel te plaatsen.
Een andere kaart op de originele file dan op jouw toestel kan problemen geven om helemaal juist te navigeren.
I know myself like no one else
Nothing to defend

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 26 sep 2017 12:42

Ik rijd regelmatig GPS toertochten.

Zet mijn eigen rondje m.b.v. bijvoorbeeld Gpsies of een andere online planner.

Start dan alleen of met vrienden.

Stop af en toe bij een benzinestation of een café als ik voedsel of water nodig heb.

Voordeel: lekker rustig, en lekker goeiekoop :D

colnagofreak
Forum-lid HC

colnagofreak 26 sep 2017 12:48

Driebergse Toerclub heeft dit jaar een aantal tochten georganiseerd welke niet meer uitgepijld zijn, bij voorinschrijving krijg je een link per mail toegestuurd waar je de de gpx-file kan downloaden.
Ook kon je bij vertrek eventueel deze file nog inlezen.

http://www.dtcnet.nl/toerkalender/wielr ... vechtroute
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Oppbogga
Forum-lid

Oppbogga 27 sep 2017 11:21

Heb ook al diverse tochten met behulp van GPS routes gereden.
Wel bekijk ik van te voren de routes even op eventuele fouten e.d. of trace de route even opnieuw op mijn eigen OFM versie.
Waar je vaak op moet letten dat is dat het begin- en eindpunt niet op elkaar liggen of dat het eindpunt vlak na het begin punt ligt. Garmins hebben nog wel eens de nare eigenschap om dan te denken dat je weer thuis bent.
Gaat daarna altijd goed.
...

rodekool
Forum-lid

rodekool 28 sep 2017 13:06

ik haal regelmatig tochten van Gpsies,Routeyou ,Ride with Gps enz... en buiten wegenwerken of verandert eenrichtingsverkeer nog vrijwel nooit problemen gehad je moet alleen goed in de gaten houden in welke richting je moet vetrekken anders ga je wel eens de Koppenberg, Paterberg, Muur of iets dergelijks moeten afrijden i.p.v. op en het grote voordeel is dat je die ritten kan rijden wanneer je wil en je ook b.v. mooi weer kan afwachten

wdfl
Forum-lid

wdfl 30 sep 2017 11:29

zelf maak ik al mijn ritjes met behulp van "ride with gps".

als ik een toertocht rij dan probeer ik steevast de gpx te vinden, kwestie van op het gemak te zijn.

dit lijkt me dus best doenbaar om dergelijke rit op poten te zetten.

- route zelf verkennen
- duidelijk start en eindpunt (uit elkaar om start finish te vermijden)
- mogelijkheid om route op gpsen te zetten ter plaatse
- makkelijk te vinden op het internet
And if it's fast or slow
All I really know is I'm gonna enjoy the ride (Krewella- Enjoy the ride)

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 30 sep 2017 16:36

Bij twijfel over na te tijden tracks is er altijd de mogelijkheid om even op Streetview te kijken. Niet 100% waterdicht en niet beschikbaar in Duitsland

wielerroutes
Forum-lid

wielerroutes 03 okt 2017 14:51

Toevallig ben ik net bezig met een website op te zetten waar iedereen zijn rondjes / toertochten kan delen in GPX formaat. http://wielerroutes.net

Voor motorrijders worden bijna alle toertochten alleen nog op GPX aangeleverd. Meestal zijn er verschillende laptops beschikbaar waar de route ter plekken wordt geupload. Dit zorgt soms voor een opstopping bij het inschrijven dat is wel een groot nadeel. Heel af en toe wordt er vooraf de route gestuurd, maar dan is er ook al online ingeschreven of een betaling gedaan. Dit natuurlijk tegen het zwartrijden.

Zelf heb ik heel veel ervaring met GPX bestanden en uitzetten van routes. Er zitten wel wat haken en ogen aan en routes moeten ook altijd wel eerst gecontroleerd worden.
Voor de mooiste ritjes ga naar : http://wielerroutes.net

Plaats reactie