Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Wielrenners in de Media (Geenstijl)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 26 sep 2017 12:28

Karl66 schreef: 26 sep 2017 11:52 De vraag is dan wat vind je belangrijker? Een bijrijder die zijn telefoon kan gebruiken of verkeersveiligheid? De navigatie kan je instellen voordat je gaat rijden en de bijrijder kan ook prima even zonder mobieltje. Je gaat echt niet dood als dat ding een tijdje niet werkt...
Redeneer ook eens buiten je eigen situatie. In andere landen zijn afstanden veel groter en ben je niet in een uur op de bestemming.

De regels wat betreft gebruik van elektronica zijn ieder gevoel met de praktijk al lang kwijt, laten we het vooral nog erger maken. Navigatie mag ik niet instellen terwijl ik rij, maar wel mag ik op diezelfde touch screen eindeloze klooien met de radio, de klimaatbeheersing en alle elektronische opties doorbladeren en aanpassen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6217
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 26 sep 2017 12:34

Maar je mag best BOB zijn en 4 dronken mensen vervoeren...
Naar mijn mening ligt de verantwoordelijkheid van het niet gebruiken van je telefoon achter het stuur bij de bestuurder. Net als het niet drinken. Het wordt je steeds makkelijker gemaakt met apps die je telefoon op automodus zetten ed.
Tuurlijk, als je aangereden wordt, koop je er niets voor dat de bestuurder zijn verantwoordelijkheid niet nam. Maar om alles en iedereen verplicht in te perken. incl alle overige inzittenden (Want dat is wat er dan zou gebeuren), maar dan weer niet toepasbaar op fietsers en voetgangers. plus niet toepasbaar op alle huidige auto's, bussen en vrachtwagens.. dan duurt het nog 10tallen jaren voor je een effect sorteert, terwijl je vrijheid (inzittenden minus bestuurder) onterecht inperkt.
Het is als schieten met hagel, omdat een X percentage het niet goed doet, moet iedereen maar beperkt worden in zijn/haar vrijheid.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

erikkie39
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 dec 2016 14:29

erikkie39 26 sep 2017 12:54

jsprbcn schreef: 26 sep 2017 11:40 Ik ben het met je eens, maar er moet gewoon iets komen dat het gebruik van een smartphone tegen gaat als je aan het rijden bent.
Zo lastig is het niet: een startonderbreker in de auto (of in de autosleutel) die met NFC of bluetooth werkt, met je telefoonnummer of IMEI als unieke identificatie. Dus je telefoon heb je nodig om de auto te starten, en vervolgens gaat je telefoon op slot tot de auto is uitgeschakeld.

Misschien maar eens een patent gaan regelen...
Giant Defy Advanced 2 2016
Gazelle XR4

timo2.0
Forum-lid HC
Berichten: 7631
Lid geworden op: 21 jan 2008 15:59

timo2.0 26 sep 2017 12:56

Karl66 schreef: 26 sep 2017 11:52 De vraag is dan wat vind je belangrijker? Een bijrijder die zijn telefoon kan gebruiken of verkeersveiligheid? De navigatie kan je instellen voordat je gaat rijden en de bijrijder kan ook prima even zonder mobieltje. Je gaat echt niet dood als dat ding een tijdje niet werkt...
Dat dus, verkeersveiligheid gaat toch echt boven de gadgets van de passagiers. Al is jet maar omdat het ook om hun veiligheid gaat.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Erik
Forum-lid
Berichten: 2112
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 26 sep 2017 13:01

Als je deze redenatie doortrekt dan moet je ook alle auto's voorzien van begrenzers die voorkomen dat er te hard gereden wordt (en zich dus aanpassen aan het ter plaatse geldende maximum) en de bediening van alles wat niet direct te maken heeft met verkeersdeelname onmogelijk maken. Dus geen verwarming instellen, raam openen enz., want dat leidt allemaal mogelijk af.

Volgens mij kun je dan net zo goed alle auto's verbieden en iedereen met trein of bus laten gaan, neem je de meeste risico's weg.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Gebruikersavatar
jsprbcn
Forum-lid
Berichten: 2319
Lid geworden op: 20 jan 2011 23:40
Locatie: barcelona
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 26 sep 2017 14:27

Klopt, maar een verwarmings knop is geen miniscuul qwerty keyboard dat je in je hand houdt....

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8929
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 26 sep 2017 16:27

En wat doen we dan met bestuurders die eindeloos zitten te ouwehoeren met mensen achterin de auto en die dan ook achterom zit te kijken tijdens dat geklets?
Je kunt overal regeltjes voor verzinnen, maar er zullen altijd ongelukken gebeuren.

erikkie39
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 02 dec 2016 14:29

erikkie39 26 sep 2017 16:51

Jans schreef: 26 sep 2017 16:27 En wat doen we dan met bestuurders die eindeloos zitten te ouwehoeren met mensen achterin de auto en die dan ook achterom zit te kijken tijdens dat geklets?
Je kunt overal regeltjes voor verzinnen, maar er zullen altijd ongelukken gebeuren.
Als je je tijdens het autorijden omdraait om je met de achterbank bezig te houden, mag je wat mij betreft je rijbewijs inleveren.

En het feit dat er mensen zijn die idioot gedrag vertonen, is geen reden om geen maatregelen te nemen tegen ander idioot gedrag.
Giant Defy Advanced 2 2016
Gazelle XR4

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16864
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 26 sep 2017 17:58

Verplichte accessoire als je meer dan één vrouw in de auto vervoerd?:
Afbeelding
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16864
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 26 sep 2017 18:13

jsprbcn schreef: 26 sep 2017 14:27 Klopt, maar een verwarmings knop is geen miniscuul qwerty keyboard dat je in je hand houdt....
Maar in steeds meer auto's moet je alles met een schermpje bedienen en verdwijnen de fysieke knoppen die je blindelings kunt vinden.
Aan de andere kan worden de telefoons steeds geavanceerder. Sommige hebben zelfs een spraakfunctie. Je kunt gewoon in de telefoon praten en als de ander zijn telefoon aan zijn oor houdt kan hij jou horen en vice versa.

Ik vind het moeilijk. Je ziet om je heen dat niets doen en ieder zijn verantwoordelijkheid laten nemen niet werkt. Nu mag de smartphone op de fiets nog en je je ziet echt mensen voorbij komen die echt niks meer van hun omgeving meekrijgen. In de auto is dat al een stuk beter vanwege de boetes (alhoewel er altijd mensen zijn die de regels aan hun laars lappen).
Ga je "betuttelen" door alle gebruik onmogelijk te maken en ook alle schermpjes in de auto te verbieden, ga je zoals in Engeland mensen keihard bestraffen voor dood door schuld als ze iemand doodrijden met een telefoon in hun hand of behoudt je onze "gulden middenweg" met links en rechts een boete en af een strafje als het echt te ver gaat? Dat laatste is veruit het goedkoopste maar gaat wel ten koste van mensenlevens.
Campagnolo Ultra Dork

bever
Forum-lid
Berichten: 2251
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 26 sep 2017 19:38

erikkie39 schreef: 26 sep 2017 16:51
Jans schreef: 26 sep 2017 16:27 En wat doen we dan met bestuurders die eindeloos zitten te ouwehoeren met mensen achterin de auto en die dan ook achterom zit te kijken tijdens dat geklets?
Je kunt overal regeltjes voor verzinnen, maar er zullen altijd ongelukken gebeuren.
Als je je tijdens het autorijden omdraait om je met de achterbank bezig te houden, mag je wat mij betreft je rijbewijs inleveren.
Mwoa....je moet toch af en toe je kinderen en mep kunnen verkopen ?

dixy100
Forum-lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 04 aug 2011 21:49

dixy100 26 sep 2017 19:54

erikkie39 schreef: 26 sep 2017 12:54
jsprbcn schreef: 26 sep 2017 11:40 Ik ben het met je eens, maar er moet gewoon iets komen dat het gebruik van een smartphone tegen gaat als je aan het rijden bent.
Zo lastig is het niet: een startonderbreker in de auto (of in de autosleutel) die met NFC of bluetooth werkt, met je telefoonnummer of IMEI als unieke identificatie. Dus je telefoon heb je nodig om de auto te starten, en vervolgens gaat je telefoon op slot tot de auto is uitgeschakeld.

Misschien maar eens een patent gaan regelen...
En wat als je geen telefoon (bij je) hebt,hoe start je dan je auto.
Of wanneer je de auto uitleent.
Ik denk dat zwaar beboeten en daarop handhaven,net zoals toen met introductie van de 3 punts veiligheidsgordels, het enige middel is.
Ook op de fiets trouwens.

Plaats reactie