Ik heb jullie raad nodig! Ik ben namelijk aan het uitkijken om voor het eerst een nieuwe racefiets te kopen. Vorige exemplaren kwamen steeds van vader, nonkel of broer, dus had ik niet echt keuze over wat het zou worden. Nu wel! Ik heb al het één en ander opgezocht en al wat gelezen over waar ik op moet letten, maar ik zou toch ook jullie mening eens willen horen.
De fiets zou zowat op elk terrein 'uit de voeten moeten kunnen'. Ik zou er bij wijze van spreken zowel Strade Bianche, de Ronde van Vlaanderen, Parijs-Roubaix, Luik-Bastenaken-Luik en een Alpenrit mee moeten kunnen rijden.
Welk merk zou ik kiezen? De Roadmachine van BMC en de Endurace van Canyon spreken mij erg aan. Maar ik sluit niet direct andere merken uit.
Welke groep? Ik fiets zo'n 5000km per jaar en ik neem niet deel aan races. Ultegra klinkt aanlokkelijk, maar ik vermoed dat 105 zal volstaan voor mij? Is het verschil groot?
Velgremmen of schijfremmen?
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Compact? Lijkt mij de beste oplossing. Momenteel rijd ik met een dubbel, maar op de steilste hellingen is dat toch met weinig overschot.
Aluminium of carbon? Men zegt dat een goede aluminium fiets beter is dan slecht carbon, hoe zie ik het verschil?
Ik had als budget €1500 in gedachten, maar moest het echt een groot verschil opleveren, zou ik eventueel nog tot €2000 kunnen gaan. Het is ook niet extreem dringend, ik kan nog enkele maanden wachten, moesten er bijvoorbeeld kortingen gegeven worden met Kerst.
Zijn er nog zaken waar ik op moet letten? Wielen bijvoorbeeld? Of wordt er meestal een standaard setje geleverd bij een nieuwe fiets?
Alvast bedankt om me te helpen!