Alles over vakanties op én met de fiets

Op zoek naar inspiratie zomer 2018

AvontuurZeiler
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 mar 2017 12:46

AvontuurZeiler 05 okt 2017 16:39

Beste allemaal,

Na onze succesvolle eerste fietsvakantie afgelopen winter (viewtopic.php?f=26&t=82548&hilit=winter ... n&start=48) zijn we opzoek naar nieuwe ideeën om dit te gaan evenaren. In dit vorige topic hebben we hele creatieve, maar helaas minder haalbare ;), suggesties gekregen dus vandaar dat we jullie wilde raadplegen hiervoor.

Wat zoeken we?
Een uitdaging, waarin we een aantal weken onderweg zijn en veel kilometers per dag afleggen. We zijn geen snelle fietsers, maar wel bereid de hele dag op de fiets te zitten. Echt afzien en lang onderweg zijn is wat we willen haha. We zijn studenten, dus ons budget is wel een beetje beperkt. Een pré is om niet te fietsen in de standaard vakantie landen, Frankrijk, Spanje, Italië. Mag verder binnen of buiten Europa zijn.

Laat even je fantasie erop los of misschien heb je tips voor sites om internationale routes te plannen, laat het ons even weten! ^^

AvontuurZeiler
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 mar 2017 12:46

AvontuurZeiler 05 okt 2017 16:42

EDIT: Onze zeiltrip (waar over wordt gesproken in het gelinkte topic) zien we uiteindelijk toch van af, simpelweg omdat we de tijd niet hebben om de benodigde hoeveelheid ervaring op te doen.

Gebruikersavatar
rhino7
Forum-lid
Berichten: 1052
Lid geworden op: 08 dec 2011 11:50
Locatie: 0251

Gebruikersavatar rhino7 05 okt 2017 17:48

Marokko;

Al Hoceima - Dakhla (westelijke sahara)
Ook halverwege de berg kun je mooi uitzicht hebben

bever
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 05 okt 2017 19:58

Iran Zagros gebergte. Je kan vanaf de Straat van Hormuz. naar het noorden fietsen (1500 km) tot de grens van Irak (ik zou overigens wel bij de grens stoppen).

jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1776
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

jwkeij 06 okt 2017 21:18

Een échte uitdaging? Deze route van de Uber-eindbaas Mark Beaumont in 77 dagen! ;)
Heb je gelijk een guinness world record te pakken.

Afbeelding
WiND 56 - 2020

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 07 okt 2017 23:59

UK van onder naar boven, of andersom :) Staat ook hoog op mijn wish list. En dan terugrijden via Ierland

AvontuurZeiler
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 23 mar 2017 12:46

AvontuurZeiler 08 okt 2017 15:22

jwkeij schreef: 06 okt 2017 21:18 Een échte uitdaging? Deze route van de Uber-eindbaas Mark Beaumont in 77 dagen! ;)
Heb je gelijk een guinness world record te pakken.

Afbeelding
Haha heel vet idee! Zoiets zouden we dan wel minstens over twee zomervakanties moeten verspreiden want dat wereld record gaan wij niet pakken haha.

Marokko en Iran vinden we toch iets te warm om in de zomer te gaan doen, maar het lijken me hele mooie ritten.

Het idee staat nu om van Estland naar Moldavië te fietsen. Zo pakken we de meeste Europese landen waar we nog niet geweest zijn. Dan pakken we het vliegtuig naar Talinn, met bepakking, zonder fiets. Kopen we een fiets bij de Decathlon en dan maar hopen dat die fiets het een beetje volhoudt haha. Verder willen onze kosten zoveel mogelijk beperken door 0 euro aan overnachtingen proberen uit te geven. Alleen maar couchsurfen en wildkamperen dus. Vanuit Moldavië moeten we in Boekarest zien te komen en vanaf daar gaan er flixbussen terug naar Nederland.

Eigenlijk best een uitgebreid plan dus al. We twijfelen nog een beetje om vanuit Finland te beginnen, maar dat ligt aan de kosten van de overtocht naar Estland.

De route is dus als volgt, en mocht je in die landen gefietst hebben en nog tips hebben horen we het graag!:
- Estland
- Letland
- Litouwen
- Polen
- Oekraïne
- Moldavië

EDIT: Komen er net achter dat er helemaal geen Decathlon in Talinn zit. Moeten we dus nog ff wat op verzinnen haha

slugbait
Forum-lid
Berichten: 935
Lid geworden op: 19 apr 2016 08:46
Locatie: Groningen

slugbait 08 okt 2017 19:18

Je kunt de andere richting nemen. In Roemenië hebben ze wel decathlons, o.a. in Iasi bij de grens met Moldavië.

bever
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 19 aug 2009 01:06
Locatie: Agga

bever 08 okt 2017 20:22

Waarom niet met de fiets in een kartonnen fietsdoos naar Talinn ?. Is een gedoetje, maar wel te doen ! Gaan jullie op de racefiets of op een MTB ?

Polen is prima fietsen, ze hebben daar een soort equivalent van couch-surfing, wat "warm showers" heet speciaal voor fietsers.

https://www.warmshowers.org/

Mocht je langs Katowice komen, heb ik nog wel een goed adres voor je.
Oekraine is deels natuurlijk nog een oorlogsgebied en je heb denk ik een visum nodig, dus bereid je goed voor !

Mooi plan ! Ik zal dit topic met aandacht volgen.

AvontuurFietser
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 mar 2017 15:51

AvontuurFietser 08 okt 2017 21:48

Ik ben samen met AvontuurZeiler naar Noorwegen gefietst en in de zomer 2018 zullen we er dus ook weer samen op uit gaan.

@slugbait: Dit is een optie die we gaan overwegen. erg bedankt!

@bever: Opsturen van een fiets is idd ook nog een optie. Echter zijn we nog niet helemaal uit de kosten hiervoor. We zijn van plan om deze keer met een MTB te gaan.

We zullen zeker een account maken op warmshowers!

Ik ben enkele maanden geleden nog in Oekraïne geweest en kwam er toentertijd zonder problemen binnen zonder visum. Naar mijn weten is het westen van Oekraïne geen enkel probleem qua veiligheid. Echter zullen we dit zeker in de gaten moeten houden!

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6189
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 08 okt 2017 22:10

Fiets in doos mee als bagage bedoelt bever. Kost een 30 tot 50 euro extra oid (odd size luggage). Als je je fiets dan verpakt in een doos waarmee fietsenmakers hun fietsen krijgen. Heb je geen gekke kosten verder.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Maruss
Forum-lid
Berichten: 822
Lid geworden op: 18 mei 2013 21:31

Maruss 08 okt 2017 22:17

Als je in Estland begint moet je eigenlijk Narva (op de grens van Rusland) als een soort begin (of eindpunt) nemen en dan langs de Russische grens naar het zuiden.
Grofweg:
Narva (EST) - Tartu (EST)- Rezekne (LV) - Daugavpils (LV) - Vilnius (LT) - Bialystok (PL)

Dit is een mooie route deels verhard, deels onverhard. Niet mountainbike waardig, maar wat dikkere banden zijn wel aan te raden.

Misschien is het mogelijk om een transit visum voor Wit-Rusland te krijgen. Mijn ervaring is dat het redelijk makkelijk is bij de ambassade in Den Haag. Je hebt dan 48 uur de tijd in het land, maar je zou zo van Vilnius via Grodno naar Bialystok te fietsen.

Plaats reactie