Met dit argument kan je natuurlijk ook beargumenteren dat met drank op rijden geen probleem is. Want ja, andere chauffeurs draaien zich om om te kletsen.
Wielrenners in de Media (Geenstijl)
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Volgens mij de boel weer even in perspectief plaatsen. Als ik de navigatie (op het touchscreen in de auto) bedien op een lege snelweg betekend is de kans dat ik brokken maak uiterst klein, zelfs als ik even een Appje lees op mijn mobiel is dat met relatief weinig gevaar. Terwijl met drank op rijden op een lege weg al een behoorlijk risico is.
Persoonlijk zie ik er het probleem niet zo van in, ik ben bewust dat ik iets relatief 'gevaarlijks' doe als ik wat op m'n mobiel doe of de navigatie nog in moet stellen, doordat stukje bewust zijn let ik beter op. De navigatie instellen doe ik dus ook niet in druk stadsverkeer. Oftewel gewoon een kwestie van gezond verstand gebruiken en het lekker laten bij het huidige verbod.
Persoonlijk zie ik er het probleem niet zo van in, ik ben bewust dat ik iets relatief 'gevaarlijks' doe als ik wat op m'n mobiel doe of de navigatie nog in moet stellen, doordat stukje bewust zijn let ik beter op. De navigatie instellen doe ik dus ook niet in druk stadsverkeer. Oftewel gewoon een kwestie van gezond verstand gebruiken en het lekker laten bij het huidige verbod.
Ik bedoelde te zeggen dat er nog heel veel zaken zijn waar je je vragen over kunt stellen, maar die echt niet zomaar in wetgeving is om te zetten. Gelukkig kan dat met alcohol wel. En gedrag waar je anderen mee in gevaar brengt is volgens mij ook strafbaar, zonder dat daar expliciet regels voor zijn.
Alcohol wordt in de meeste landen nog best losjes gereguleerd, met een maximumwaarde die je in je bloed mag hebben.
Daarnaast, als je een avond flink gaat stappen en de volgende ochtend naar je werk moet kan je je misschien nuchter voelen, maar hoeveel alcohol heb je nog in je lichaam?
Dat soort randgevallen (Telefoon vs touchscreen bijvoorbeeld, bellen vs praten met bijrijders) zijn bij alcohol met een grenswaarde een stuk makkelijker te ondervangen, en daarom is die wet ook totaal niet controversieel (meer).
Daarnaast, als je een avond flink gaat stappen en de volgende ochtend naar je werk moet kan je je misschien nuchter voelen, maar hoeveel alcohol heb je nog in je lichaam?
Dat soort randgevallen (Telefoon vs touchscreen bijvoorbeeld, bellen vs praten met bijrijders) zijn bij alcohol met een grenswaarde een stuk makkelijker te ondervangen, en daarom is die wet ook totaal niet controversieel (meer).
Gezond verstand is wat bij 95% van de mensen niet meer aanwezig is,zodra ze aan het verkeer gaan deelnemen.amclassic-fan schreef: ↑27 sep 2017 08:05 Volgens mij de boel weer even in perspectief plaatsen. Als ik de navigatie (op het touchscreen in de auto) bedien op een lege snelweg betekend is de kans dat ik brokken maak uiterst klein, zelfs als ik even een Appje lees op mijn mobiel is dat met relatief weinig gevaar. Terwijl met drank op rijden op een lege weg al een behoorlijk risico is.
Persoonlijk zie ik er het probleem niet zo van in, ik ben bewust dat ik iets relatief 'gevaarlijks' doe als ik wat op m'n mobiel doe of de navigatie nog in moet stellen, doordat stukje bewust zijn let ik beter op. De navigatie instellen doe ik dus ook niet in druk stadsverkeer. Oftewel gewoon een kwestie van gezond verstand gebruiken en het lekker laten bij het huidige verbod.
-
- Forum-lid
- Berichten: 226
- Lid geworden op: 02 aug 2017 23:23
Er is inmiddels genoeg wetenschappelijk onderzoek gedaan naar dit fenomeen en daaruit blijkt dat een mens gewoonweg niet in staat is om deze wijze te multitasken.amclassic-fan schreef: ↑27 sep 2017 08:05 Volgens mij de boel weer even in perspectief plaatsen. Als ik de navigatie (op het touchscreen in de auto) bedien op een lege snelweg betekend is de kans dat ik brokken maak uiterst klein, zelfs als ik even een Appje lees op mijn mobiel is dat met relatief weinig gevaar. Terwijl met drank op rijden op een lege weg al een behoorlijk risico is.
Persoonlijk zie ik er het probleem niet zo van in, ik ben bewust dat ik iets relatief 'gevaarlijks' doe als ik wat op m'n mobiel doe of de navigatie nog in moet stellen, doordat stukje bewust zijn let ik beter op. De navigatie instellen doe ik dus ook niet in druk stadsverkeer. Oftewel gewoon een kwestie van gezond verstand gebruiken en het lekker laten bij het huidige verbod.
Voor autorijden (ook een multitask) gebruik je een bepaald deel van je hersenen waardoor je de handelingen eigenlijk onbewust en geautomatiseerd doet.
Voor bellen, en schermpjes bedienen gebruik je een ander hersengebied en die handeling is heel bewust en vereist heel veel aandacht. Je kunt deze handelingen niet doen zonder de andere bewuste handelingen zoals aandacht voor de verkeerssituatie ernstig te verwaarlozen
Het zijn dus juist de mensen die roepen best wel even snel een apje te kunnen sturen of een route in te voeren tijdens het rijden die een gevaar vormen. Zij realiseren zich niet hoe gevaarlijk ze bezig zijn.
- depoldertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 1794
- Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
- Locatie: Waddinxveen
- Contact
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE
Heel treurig, best confronterend ook. Ook ik ben vanochtend opgestapt om een lekker rondje te fietsen, en die man/vrouw komt gewoon nooit meer thuis...
Giant Defy Advanced 2 2016
Gazelle XR4
Gazelle XR4
- depoldertoerist
- Forum-lid
- Berichten: 1794
- Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
- Locatie: Waddinxveen
- Contact
Idd erg treurig. sowieso weet ik eigenlijk nooit wat ik met deze berichten moet. Voor familie moet. is het bijzonder confronterend zijn, voor andere fietsers geeft het aan hoe kwetsbaar je bent. Ik heb wel het idee dat ik dit soort berichten tegenwoordig vaker zie dan vroeger. Dat kan aan mijzelf liggen, valt het me meer op? of wordt er idd vaker melding van gemaakt. als dat zo is vraag ik mijzelf wel weer af waarom..
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE
Dat vaker lezen idee heb ik ook. Ik houd het er op dat er meer mensen dan ooit op racefietsen fietsen.