Klikpedalen met meer bewegingsruimte
Hallo,
Momenteel rij ik met SPD mtb-pedalen op een ligfiets. Soms ook nog met dezelfde schoenen op een racefiets.
Maar nu ik steeds langere tochten maak heb ik steeds vaker last van pijnlijke voeten en knieën. Afstellen van de plaatjes onder de schoen helpt niet, ik heb echt meer bewegingsruimte nodig lijkt het. Ik denk dat ik met de knieën wat meer naar buiten beweeg tijdens een trapbeweging dan gemiddeld.
Ik heb nu veel over pedalen gelezen en overal wordt de vrijheid vergeleken in float, rotatie om de y-as in bijgevoegde afbeelding.
Ik heb echter sterk het idee dat ik juist ook meer beweging nodig heb ik rotatie om de z-as. Die beweging is er met mijn SPD-pedaal niet, gewoon star.
Ik heb al een paar winkels in de buurt bezocht met deze vraag maar geen kan me hier een duidelijk antwoord op geven.
Dus hier de vraag; is er een pedaal die wel ruimte voor beweging om de z-as geeft?
Jurrien
Momenteel rij ik met SPD mtb-pedalen op een ligfiets. Soms ook nog met dezelfde schoenen op een racefiets.
Maar nu ik steeds langere tochten maak heb ik steeds vaker last van pijnlijke voeten en knieën. Afstellen van de plaatjes onder de schoen helpt niet, ik heb echt meer bewegingsruimte nodig lijkt het. Ik denk dat ik met de knieën wat meer naar buiten beweeg tijdens een trapbeweging dan gemiddeld.
Ik heb nu veel over pedalen gelezen en overal wordt de vrijheid vergeleken in float, rotatie om de y-as in bijgevoegde afbeelding.
Ik heb echter sterk het idee dat ik juist ook meer beweging nodig heb ik rotatie om de z-as. Die beweging is er met mijn SPD-pedaal niet, gewoon star.
Ik heb al een paar winkels in de buurt bezocht met deze vraag maar geen kan me hier een duidelijk antwoord op geven.
Dus hier de vraag; is er een pedaal die wel ruimte voor beweging om de z-as geeft?
Jurrien
- Bijlagen
-
- B9781437720242000068_f006-008ab-9781437720242.jpg (21.58 KiB) 2115 keer bekeken
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Dat bestaat bij mijn weten niet. Hoe is de breedte van de cranks, ik kan me voorstellen als de Q-factor veel te breed of juist te smal is dat je met je voeten over Z-as wilt draaien. Enkel in het geval dat de Q-factor te smal is kan je daar relatief makkelijk wat aan doen. Gezien je beschrijving sluit ik niet uit de Q-factor te smal is.
Daarnaast moet je natuurlijk het volledige bewegingspatroon niet uit 't oog verliezen. Als de crank veel te dicht bij staat dan krijg je automatisch de neiging op je knieën naar buiten te bewegen om maar wat ruimte te maken.
Daarnaast moet je natuurlijk het volledige bewegingspatroon niet uit 't oog verliezen. Als de crank veel te dicht bij staat dan krijg je automatisch de neiging op je knieën naar buiten te bewegen om maar wat ruimte te maken.
https://www.kickstarter.com/projects/91 ... ike-pedals
Edco heeft ze uitgebracht. Het is maar de vraag of ze na het faillissement nog gemaakt gaan worden en ze zijn niet goedkoop.
https://www.mantel.com/edco-3ax-pedalen
Met een normaal pedaal heb je toch ook geen echte beweging om de Z-as? Als je wat meer beweging van je voorvoet wenst kun je op zoek gaan naar een schoen die daar genoeg ruimte biedt en de voorste straps niet te strak aantrekken.
Bij Speedplay en Time Xpresso heb je in ieder geval geen veerspanning op de Y-as, dat is voor velen al een hele verbetering.
Edco heeft ze uitgebracht. Het is maar de vraag of ze na het faillissement nog gemaakt gaan worden en ze zijn niet goedkoop.
Met een normaal pedaal heb je toch ook geen echte beweging om de Z-as? Als je wat meer beweging van je voorvoet wenst kun je op zoek gaan naar een schoen die daar genoeg ruimte biedt en de voorste straps niet te strak aantrekken.
Bij Speedplay en Time Xpresso heb je in ieder geval geen veerspanning op de Y-as, dat is voor velen al een hele verbetering.
Campagnolo Ultra Dork
Ik ken geen pedaal dat ruimte voor beweging op de z-as geeft.
De enige manier om een correctie op de z-as te krijgen is middels een aangepaste inlegzool.
Je kunt ook eens kijken op de website van Specialized S-Works schoenen. Zij hebben een aangepaste zool onder hun schoen die er voor zou zorgen dat de knie en enkel beter in lijn met elkaar blijven.
Maar vooral: ga niet zelf lopen klooien op zoek naar een oplossing! Ga eerst naar een podoloog die kan beoordelen waarom je die pijn krijgt!
De enige manier om een correctie op de z-as te krijgen is middels een aangepaste inlegzool.
Je kunt ook eens kijken op de website van Specialized S-Works schoenen. Zij hebben een aangepaste zool onder hun schoen die er voor zou zorgen dat de knie en enkel beter in lijn met elkaar blijven.
Maar vooral: ga niet zelf lopen klooien op zoek naar een oplossing! Ga eerst naar een podoloog die kan beoordelen waarom je die pijn krijgt!
- Marcopfiets
- Forum-lid
Misschien trap je een te zwaar verzet? Dat geeft ook veel druk op je voeten en knieën.
Een bikefitting zou kunnen helpen. Ik fiets met een wigje in m’n rechterschoen die ervoor zorgt dat m’n knie niet naar binnen staat en met zooltjes die ervoor zorgen dat mijn knieën niet naar binnen ‘zakken’ bij het aanzetten. Zoals hierboven genoemd is dat ook van Specialized BodyGeometry. Het heeft mij enorm geholpen in ieder geval.
If it's not fixed, it's broken.
-
- Forum-lid HC
+1 voor een bikefitting. Een goede zit op de fiets zorgt er in grote mate voor dat de beweging in de breedte verbeterd bij de knieën.
Bedankt voor alle reacties!
De crank staat wel op de juiste afstand (pedaal in onderste stand, hak op pedaal, been gestrekt)
Ik kan alleen weinig tot geen gebruikerservaringen er over vinden. En jouw bericht over faillissement is ook niet positief. Bovendien vind ik het erg veel geld. Ik ga het eerst kijken wat andere aanpassingen doen.
Ik ga eerst eens kijken wat de aanpassing van de q-factor doet.
Goeie, van die Q-factor. Ik moest even opzoeken wat de q-factor überhaupt is, de breedte dus. Ik heb gelijk de plaatjes onder m'n schoenen naar binnen geplaatst en het lijkt al wat beter te fietsen zo. Even kijken wat een langere fietstocht doet.amclassic-fan schreef: ↑08 okt 2017 12:08 Dat bestaat bij mijn weten niet. Hoe is de breedte van de cranks, ik kan me voorstellen als de Q-factor veel te breed of juist te smal is dat je met je voeten over Z-as wilt draaien. Enkel in het geval dat de Q-factor te smal is kan je daar relatief makkelijk wat aan doen. Gezien je beschrijving sluit ik niet uit de Q-factor te smal is.
De crank staat wel op de juiste afstand (pedaal in onderste stand, hak op pedaal, been gestrekt)
Grappig, dat Edcopedaal is exact wat ik bedoel.Ernie C. schreef: ↑08 okt 2017 12:24 https://www.kickstarter.com/projects/91 ... ike-pedals
Ik kan alleen weinig tot geen gebruikerservaringen er over vinden. En jouw bericht over faillissement is ook niet positief. Bovendien vind ik het erg veel geld. Ik ga het eerst kijken wat andere aanpassingen doen.
Ik ga toch nog eerst even proberen te klooien en kijken of een kleine aanpassingen mij al veel ongemak gaat schelen. Als het niet werkt is jouw laatste tip wel de beste denk ik.Traveler schreef: ↑08 okt 2017 12:40 Ik ken geen pedaal dat ruimte voor beweging op de z-as geeft.
Nee, dat zit wel goed. Ik trap bewust met een hoog toerental.Marcopfiets schreef: ↑08 okt 2017 12:45 Misschien trap je een te zwaar verzet? Dat geeft ook veel druk op je voeten en knieën.
Even gekeken wat een bikefit is. Maar omdat mijn fiets (ligfiets) zo afwijkt van een normale fiets denk ik niet dat het zin heeft.Tjebakka schreef: ↑08 okt 2017 15:16 Een bikefitting zou kunnen helpen. Ik fiets met een wigje in m’n rechterschoen die ervoor zorgt dat m’n knie niet naar binnen staat en met zooltjes die ervoor zorgen dat mijn knieën niet naar binnen ‘zakken’ bij het aanzetten. Zoals hierboven genoemd is dat ook van Specialized BodyGeometry. Het heeft mij enorm geholpen in ieder geval.
Ik ga eerst eens kijken wat de aanpassing van de q-factor doet.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Je hebt geen bikefit nodig... Eventueel advies voor schoenen/zooltjes en dan de plaatjes afstelling. Dat kan zonder een bikefit.
Jurrian in Almkerk is een heel geschikt persoon voor dit advies (is overigens ook bikefitter, maar specifiek veel ervaring en goed met schoenen).
https://jurrian.bike/
Je kunt altijd eens contacten wat hij aan advies zou kunnen bijdragen voor jouw probleem. nee heb je, ja kun je krijgen.
Jurrian in Almkerk is een heel geschikt persoon voor dit advies (is overigens ook bikefitter, maar specifiek veel ervaring en goed met schoenen).
https://jurrian.bike/
Je kunt altijd eens contacten wat hij aan advies zou kunnen bijdragen voor jouw probleem. nee heb je, ja kun je krijgen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Als je eigen stelling voor jou klopt, dan zouden platte pedalen zonder click verbetering moeten brengen. Dat kun je eenvoudig uitproberen. Monteer eens een paar platte pedalen (je hebt ze met pinnetjes die toch enige grip geven) en ga er met platte gymschoenen of fietsschoenen zonder cleats op rijden. Wie weet. Bij veel van dit soort klachten, komt het toch aan op uitproberen
Vergeet ook niet dat spd pedalen een relatief klein plaatje hebben. Hierdoor komt er veel druk op een klein deel van de voet.
Time expresso pedalen geven wat laterale float waaardoor je voet (in beperkte mate) zijn eigen Q faktor kan zoeken. De goedkope variant koop je voor eur 35 ofzo.
Voor mij waren ze de oplossing voor knie problemen.
Time expresso pedalen geven wat laterale float waaardoor je voet (in beperkte mate) zijn eigen Q faktor kan zoeken. De goedkope variant koop je voor eur 35 ofzo.
Voor mij waren ze de oplossing voor knie problemen.