Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5278
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 09 okt 2017 08:22

.jeroen. schreef: 13 sep 2017 19:27 De afgelopen weken bezig geweest om m'n CaadX om te bouwen tot winter/woon-werk fiets. Dus spatbordjes, verlichting en een bagagedrager geplaatst. Voor de koplamp een houdertje gemaakt van een oude Weinmann rem zodat hij onder de HideMyBell past.
Afbeelding

...
Hoe komt je koplamp aan de nodige ampheres? Naafdynamo?

Op woon-werkfiets heb ik graag extra remmen boven op het stuur; geen idee of iemand daar een oplossing voor heeft bij hydraulische remmen...

Hoe gebruik je de bagagedrager?

Walter

ic3d
Forum-lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 11 okt 2017 11:24

Vriendin had een klapband. Fiets heeft een Shimano SG-3R40 met rollerbrakes (nieuw voor mij, dus weet er de ballen van). Ik heb het achterwiel verwijderd, nieuwe band er op en alles weer teruggemonteerd. Ik zie nu dat er speling zit op het achterwiel en dat de rollerbrake schijf vrolijk op en neer kan. Hij doet dus ook niets bij remmen. Ik heb eindeloos zitten Googlen en het resultaat is dat de borgmoer niet goed vast zitten. Ik heb niet eens een borgmoer en die heeft er ook nooit opgezeten ook, ik heb een busje op die plek zitten. Het lijkt net alsof er een onderdeel mist, maar ik ben er 99% zeker van niets verloren te hebben bij demontage.

De exploded view staat hier: http://si.shimano.com/pdfs/ev/EV-SG-3R40-DX-2039A.pdf (denk ik) Alleen nr15 is bij mij een soort busje en geen moer. Iemand enig idee wat het kan zijn? Vind het een beetje onzinnig hier een topic over te openen, maar ben het na twee uur pielen wel spuugzat.

Ter illustratie een foto toegevoegd. Dit is wanneer alles nog los zit. Ik snap dat de rem gedraaid is e.d.
Bijlagen
rem.png

ic3d
Forum-lid
Berichten: 233
Lid geworden op: 29 jan 2017 21:58

ic3d 12 okt 2017 23:18

Is weer gefixed. Onder het busje bleek een moer te zitten. Deze was, zonder ook maar het licht gezien te hebben, een paar millimeter los gedraaid. Resultaat was dat het bovenste deel van de rollerbrake tegen de moer aan leunde, maar niet tegen het remdeel. Na vastdraaien zit het wiel weer zoals het hoort en werkt de rem ook weer gewoon goed.

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 13 okt 2017 09:11

Gelukkig maar.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

DeeJeeEric
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 03 mei 2014 12:31

DeeJeeEric 13 okt 2017 11:47

Net 2 nieuwe bandjes op de fiets gezet. Continental 4 season 23mm. Zometeen uitproberen!
Continental bandjes.jpg
Giant TCR Advanced 1

.jeroen.
Forum-lid
Berichten: 1588
Lid geworden op: 08 jan 2007 09:03
Locatie: Gelderland

.jeroen. 13 okt 2017 14:55

walter- schreef: 09 okt 2017 08:22
.jeroen. schreef: 13 sep 2017 19:27 De afgelopen weken bezig geweest om m'n CaadX om te bouwen tot winter/woon-werk fiets. Dus spatbordjes, verlichting en een bagagedrager geplaatst. Voor de koplamp een houdertje gemaakt van een oude Weinmann rem zodat hij onder de HideMyBell past.


...
Hoe komt je koplamp aan de nodige ampheres? Naafdynamo?

Op woon-werkfiets heb ik graag extra remmen boven op het stuur; geen idee of iemand daar een oplossing voor heeft bij hydraulische remmen...

Hoe gebruik je de bagagedrager?

Walter
Naafdynamo inderdaad (Shimano XT). Meestal heb ik voldoende aan één zijtas aan de bagagedrager.

Gebruikersavatar
Tjebakka
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2016 15:20
Locatie: Bolsward

Gebruikersavatar Tjebakka 14 okt 2017 15:10

Vandaag gefietst met m'n vader en een goede vriend, dus dat betekende koffiepauze bij Café de Proloog in Amerongen (na de afdaling, uiteraard). We zaten nog geen 10 minuten: poef. Mijn achterband lek. Verdomme denk ik. Geen steentje te zien. Zijn die Veloplugs dan wel goed denk ik nog. Vervolgens controleer ik ze, zie het ventielgat en een stukje verder nóg een ventielgat. Heh, dat is gek.

Ben ik met m'n stomme kop gewoon een veloplug vergeten. Geen wonder dat een band dan lek gaat. Wonderwel is het 200 kilometer goed gegaan. Stukje oude binnenband tussen als 'velglint' en kon weer door.

Vervolgens had ik de laatste 30 kilometer een continue trimmende derailleur op het moment dat ik op het kleine blad schakelde. En wanneer ik achteruit trapte leek de ketting over te slaan. Ik dacht wellicht dat ik m'n derailleur had verbogen met het eruit halen van het achterwiel en ging thuis wel even kijken hoe en wat.

:roll: zat het wiel niet goed vast en die overslaande ketting bleek het magneetje op de crank, die tegen de cadanssensor aan tikte. :oops:

wel lekker gefietst verder :lol: nu maar even de band eraf en een plugje in de velg drukken.
If it's not fixed, it's broken.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7941
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 14 okt 2017 22:37

ic3d schreef: 12 okt 2017 23:18 Is weer gefixed. Onder het busje bleek een moer te zitten. Deze was, zonder ook maar het licht gezien te hebben, een paar millimeter los gedraaid. Resultaat was dat het bovenste deel van de rollerbrake tegen de moer aan leunde, maar niet tegen het remdeel. Na vastdraaien zit het wiel weer zoals het hoort en werkt de rem ook weer gewoon goed.
Altijd hetzelfde liedje met die rollerbrakes. Die worden, lijkt het, half afgemonteerd geleverd aan de fietsfabrikant. Ook juist afgemonteerd, blijft het rommel....

Herr Fonzie
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 jan 2016 14:16

Herr Fonzie 16 okt 2017 19:42

Hi all, weet niet of ik deze vraag in het goede topic stel maar dacht dat ik 'm hier wel kan stellen: gister is bij een valpartij mijn linkse shifter 'Ultegra 6870 Di2' afgebroken. Op zoek naar een nieuwe shifter kom ik op Marktplaats een betaalbare shifter 'Ultegra 6770 Di2' tegen. Ik begreep dat het verschil is dat mijn huidige shifter 11 speed is, de 6770 10 speed. Ik begrijp dat het verschil met name in de achterderrailleur zit, maar ik vraag me of ik mijn linkse shifter probleemloos zou kunnen vervangen door het genoemde model? En in hoeverre het dan nog ergens aan software moet worden gehangen? Ik hoor graag van jullie!

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 16 okt 2017 20:01

Sinds de laatste firmware van Shimano kan je niet vrij meer mengen tussen 6770 en 6870.

Volgens de documenten van Shimano zou het echter wel nog gewoon moeten gaan:
http://e-tubeproject.shimano.com/pdf/en ... -01-EN.pdf

Je gaat hem sowieso aan de PC moeten hangen en up-to-date brengen, duurt een minuutje of 10 met de e-tube software (gratis) op een Windows PC
Afbeelding

Gebruikersavatar
thie
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 jun 2016 17:02

Gebruikersavatar thie 17 okt 2017 11:40

Eergisteren een schuiver gemaakt in een hoopje bladeren. Broek en knie kapot maar - veel erger uiteraard - schade aan het stalen raspaard. Slagje in het achterwiel, de nodige krassen op rechterpedaal, shifter en achterderailleur en de laatste staat er scheef onder doordat het derailleuroog verbogen is.
Dat laatste moest als eerste verholpen worden om de fiets weer rijklaar te krijgen maar een derailleuroog richter zit als één van de weinige gereedschappen niet in mijn la. Ik herinnerde me ooit op de website van M-gineering hiervoor een truc te hebben gezien: een ander wiel gebruiken als gereedschap. Ik heb zeer veel vertrouwen in Marten en besloot dit eens te proberen want toevallig had ik net voor een doortrapper project waar ik mee bezig ben een wiel gespaakt met een baannaaf met as met schroefdraad M10. Mijn reserve-achterwiel er omgekeerd in gezet en het nieuwe wiel - met als afstandshouder een extra moer - in het derailleuroog geschroefd. Het probleem werd meteen zichtbaar en kon met behulp van een lineaal en buigen met het wiel binnen 30 seconden worden opgelost. Derailleur gemonteerd en alles functioneerde weer.
Toen was ik toch wel benieuwd hoe goed het uitlijnen nu gelukt was en heb ik alsnog een derailleuroog richter gemaakt van een stukje hardhout wat ik nog had liggen, een klassieke as en enkele locknuts en opgeboorde carosserieringen. Het balkje vormde een mooie basis om comfortabel met laser de afstand tot de velg te meten (zou met lineaal of rolband bijna net zo gemakkelijk zijn).
Afbeelding
En wat bleek, afstand voor en achter identiek, boven en onder een verschil van 0.1 mm. Oftewel de truc van Marten werkt perfect (had ook niet anders verwacht). En voor een volgende keer heb ik het gereedschap nu alsnog in de la. Nu nog even het slagje uit het wiel halen en de krassen bijwerken.
De Rosa Nuovo Classico 2017
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980

Gebruikersavatar
Marcopfiets
Forum-lid
Berichten: 768
Lid geworden op: 12 jan 2017 15:40

Gebruikersavatar Marcopfiets 09 nov 2017 13:07

Nieuwe ketting na 1578 KM viel de 0.75 er al door..... Modder op de weg.


Edit. De cassette is dis ook al af na 1578K.... Twee tandwielen slaan door.
Laatst gewijzigd door Marcopfiets op 09 nov 2017 13:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie