Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

rugklachten

bever
Forum-lid

bever 08 jul 2017 00:46

Vandaag bij de neuroloog geweest. Fijne vrouw, heeft net als ik vroeger wedstrijdgeroeid en erkende dus ook het gemis aan regelmatig sporten. Hardlopen raadt ze me de komende tijd (eigenlijk de rest van mijn leven) af. Het wielrennen echter juicht ze toe, maar wel met een wat beter gestructureerde opbouw dan ik de afgelopen drie maanden heb gedaan, dus doorverwezen naar een goede fysio die me daarbij kan helpen. En ik mag naast mijn yoga sessies nu ook pilates gaan doen ! Eind augustus weer langs en als alles dan nog pijn doet, komt de neurochirurg ook een keer mee kijken. Ik ga er echter vanuit dat ik me dan weer beter voel :)

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 08 jul 2017 09:09

Goed te lezen dat je een goed gevoel hebt bij de neuroloog. En nog beter dat je mag fietsen. (en pilates mag doen). Nu hopen dat je na verloop van tijd pijnvrij wordt.
Toch valt het wel op dat, als je al klachten hebt, hardlopen nagenoeg altijd afgeraden wordt.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 08 jul 2017 19:08

hardlopen is ook nergens goed voor behalve conditie. Als het even niet hoeft zou ik het niet doen.
Haalf uurtje a drie kwartier is niets mis mee maar (veel) langer is gewoon een aanslag. Maargoed zes uur fietsen is ook nergens beter voor dan 2 uur, behalve voor het plezier

Pas ergens een stuk gelezen dat het ook voor slappere billen zorgt en de putten er zeker niet van weg gaan. Mijn vrouw is accuut gestopt hahaha.

bever
Forum-lid

bever 14 okt 2017 01:07

Vandaag terugkomdag bij de neuroloog. Goede nieuws is dat de uitstulping op de S5-L1 weg is, heb ook nauwelijks meer pijn in de rug.
Pijn in de kuit en hamstring echter blijven nog. Als ik de neuroloog mag geloven is de kans dat dit wegtrekt nihil en mag ik dit beschouwen als permanente schade, volgens haar was dit niet te voorkomen.

Wat nu ;)
In mijn 39e levensjaar kan ik best leven met een leven zonder hardlopen/snowboarden/MMA etc., maar het idee om nooit meer een Marmotte of een DM te fietsen staat me toch een beetje tegen.

Zijn er forumlieden met dezelfde ervaring ?

PS het topic "bever wil een nieuwe fiets" zal ik maar even in de koelkast zetten :(

Avado
Forum-lid

Avado 14 okt 2017 10:12

Ik zou de moed niet opgeven. Ik heb ook een hernia gehad (L2-L3) en daar veel hamstringklachten rechts van gekregen.. mijn fysiotherapeut die zelf een fanatiek fietser is, meldde mij dat zenuwen een lange herstelijd nodig hebben maar dat ik vooral moest blijven fietsen. Wel met een lagere inspanning, een hoog cadans en max 2 uur. Het heeft bij mij ruim een jaar geduurd voor ik van mijn hamstringklachten af was.

Hang de fiets dus maar niet in de wilgen en hou vol!
M.vr.gr. André

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 14 okt 2017 10:20

@bever, zoals Avado al schreef, lekker gaan fietsen. Zoals een orthopeed mij zei: "ieder mens is anders en we staan er soms versteld van wat een lichaam zelf weer herstelt". In ieder geval goed te horen dat je rugpijn over is, en het is mooi weer, dus lekker een eindje fietsen?

DeeJeeEric
Forum-lid

DeeJeeEric 14 okt 2017 10:22

Hersteltijd van zenuwweefsel is traag. Pas na een jaar/anderhalf jaar kan je de permanente schade opnemen (wellicht ook volledig herstel).
Giant TCR Advanced 1

gene
Forum-lid

gene 14 okt 2017 11:12

Is inderdaad een erg negatieve (domme) uitspraak van de "neuroloog";
Blijven fietsen en aangepaste oefeningen doen.

bever
Forum-lid

bever 14 okt 2017 19:27

dank voor jullie reacties :) Morgen ga ik een lekker stukje fietsen met een paar vrienden

csteenbe
Forum-lid

Gebruikersavatar csteenbe 15 okt 2017 16:52

bever schreef: 14 okt 2017 01:07
Wat nu ;)
In mijn 39e levensjaar kan ik best leven met een leven zonder hardlopen/snowboarden/MMA etc., maar het idee om nooit meer een Marmotte of een DM te fietsen staat me toch een beetje tegen.

Zijn er forumlieden met dezelfde ervaring ?
Ik zou me er niet druk over maken, ben met 29 jaar geopereerd aan een hernia l5-s1 daarbij heb ik een slechte rechter knie - voetbal was niet zo best voor mijn lichaam....

Nog dagelijks last van mijn rechterbeen, heb er mee leren leven. Ondertussen heel veel cyclosportive gereden, gaat prima maar je moet het rustig opbouwen en dan komt het goed!
YFood !!!

bever
Forum-lid

bever 15 okt 2017 20:57

dank je :)

dat laatste vind ik moeilijk. Vandaag ritje met de oude Marmotte club en wat rustig begon eindigde toch weer in een mannelijk ritje (waar de enige dame overigens vooraan reed). Als het los gaat kan ik me gewoon niet inhouden en wil ik mee, wel pijn in de rug gehad dus...ik weet het, heel dom...Volgende keer maar weer alleen een rondje :winkthumb:

bever
Forum-lid

bever 12 jan 2018 22:14

vandaag in mijn kuit ge dry-needled bij de fysio . loop nu weer even mank, maar dat schijnt dus positief te zijn.

Plaats reactie