Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Goede wielrichter

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 13 okt 2017 21:04

Mijn eerste wiel (voorwiel) had ik toch echt niet willen doen zonder spaakspanningsmeter. Had alle richtingen opgeslagen :D
Afbeelding

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 13 okt 2017 21:26

Overdreven.., wielrichten is een visueel gebeuren en snappen wat een spaaksleutel doet
Als je niks hebt zoals ik medio jaren '70 gaat het ook, ik heb zelfs al mijn koersen destijds al gereden op zelfgebouwde wielen, nooit ging er wat kapot.
Geeft zo'n metertje een goed gevoel, des te beter , maar essentieel is het niet, ook niet om gevoel te krijgen wat je doet.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4713
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 14 okt 2017 20:14

Volgens mij zijn de huidige materialen wel wat fragieler dan die van de jaren 70. Principe zal gelijk zijn, maar een wielsetje van onder de 1600 gram bouwen lijkt mij lastiger dan een van 1700 gram.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 14 okt 2017 20:31

Minder spaken is in principe lastiger , een totaalgewicht zegt nauwelijks iets.
Ik reed destijds met 350 gram tubevelgjes, het verschil was natuurlijk het aantal spaken.
Bij 36 spaken en ook veel minder asymmetrie van het achterwiel hoeven de spanningen niet erg hoog te zijn voor een wiel wat lang heel blijft.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 15 okt 2017 10:54

Keezx schreef: 13 okt 2017 21:26 Overdreven.., wielrichten is een visueel gebeuren en snappen wat een spaaksleutel doet
Als je niks hebt zoals ik medio jaren '70 gaat het ook, ik heb zelfs al mijn koersen destijds al gereden op zelfgebouwde wielen, nooit ging er wat kapot.
Geeft zo'n metertje een goed gevoel, des te beter , maar essentieel is het niet, ook niet om gevoel te krijgen wat je doet.
Juistem. Ik heb een jaar of 15 geleden bij Sapim in Antwerpen een masterclass wielenmaken gevolgd onder leiding van Gilbert Cattoir. De wielerichters leken verdacht veel op die van Koets en 't woord spaakspanningsmeter is niet één keer gevallen.
Wat mij betreft een volmaakt nutteloos speledingetje, óók bij het bouwen van 20 spaaks wielen

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 okt 2017 09:05

Daar ben ik het toch echt niet mee eens. Met lichte velgen is een hoge spaakspanning (onjuist woord, maar zo noemen we het nu eenmaal) geen fijne combinatie en toch is het noodzakelijk om te voorkomen dat de spaken aan de NDS niet los komen te staan. Met een spaakspanningsmeter bouw je een wiel dat meer in balans is.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4713
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 16 okt 2017 13:43

Je hebt ook altijd stuurlui aan de wal die het beter weten. Het feit dat heel veel professionele wielbouwers wel met goede meters werken zegt wel iets lijkt mij. Een goed wiel bouwen zal wel lukken zonder, maar het beste wiel bouw je met.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 16 okt 2017 13:47

Als er 1 stuurman aan wal is ben jij het wel..... (no offense)
Zonder spaakspanningsmeter kan je een perfect wiel maken, maar het kost alleen meer tijd en aandacht.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 16 okt 2017 18:04

amclassic-fan schreef: 16 okt 2017 09:05 Met een spaakspanningsmeter bouw je een wiel dat meer in balans is.
Dan weet jij niet hoe je een wiel dien te maken.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 16 okt 2017 18:22

Helpers weg..... :) .
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 16 okt 2017 19:55

theodorocampagnolo schreef: 16 okt 2017 18:04
amclassic-fan schreef: 16 okt 2017 09:05 Met een spaakspanningsmeter bouw je een wiel dat meer in balans is.
Dan weet jij niet hoe je een wiel dien te maken.
Dat is het hem nu juist, als je juist begint met wielen maken, dus compleet zonder ervaring: hoe weet je dan hoe je een wiel moet maken. Juist door een spaakspanningsmeter te gebruiken, kan je het leren.

Ik kan me wel voorstellen dat na tig wielsets je wel weet hoe het moet en hoe het moet aanvoelen maar als een amateurmonteur vertrouw ik toch liever op het metertje :mrgreen:
Afbeelding

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4713
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 16 okt 2017 20:42

Keezx schreef: 16 okt 2017 13:47 Als er 1 stuurman aan wal is ben jij het wel..... (no offense)
Zonder spaakspanningsmeter kan je een perfect wiel maken, maar het kost alleen meer tijd en aandacht.
Hier heb je inderdaad wel een punt.
Ik zal mij verder niet meer in de discussie mengen tot mijn eerste wielen klaar zijn, zeker niet na de laatste opmerking van theo nog wat.

Plaats reactie