Goede wielrichter
Overdreven.., wielrichten is een visueel gebeuren en snappen wat een spaaksleutel doet
Als je niks hebt zoals ik medio jaren '70 gaat het ook, ik heb zelfs al mijn koersen destijds al gereden op zelfgebouwde wielen, nooit ging er wat kapot.
Geeft zo'n metertje een goed gevoel, des te beter , maar essentieel is het niet, ook niet om gevoel te krijgen wat je doet.
Als je niks hebt zoals ik medio jaren '70 gaat het ook, ik heb zelfs al mijn koersen destijds al gereden op zelfgebouwde wielen, nooit ging er wat kapot.
Geeft zo'n metertje een goed gevoel, des te beter , maar essentieel is het niet, ook niet om gevoel te krijgen wat je doet.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4713
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Volgens mij zijn de huidige materialen wel wat fragieler dan die van de jaren 70. Principe zal gelijk zijn, maar een wielsetje van onder de 1600 gram bouwen lijkt mij lastiger dan een van 1700 gram.
Minder spaken is in principe lastiger , een totaalgewicht zegt nauwelijks iets.
Ik reed destijds met 350 gram tubevelgjes, het verschil was natuurlijk het aantal spaken.
Bij 36 spaken en ook veel minder asymmetrie van het achterwiel hoeven de spanningen niet erg hoog te zijn voor een wiel wat lang heel blijft.
Ik reed destijds met 350 gram tubevelgjes, het verschil was natuurlijk het aantal spaken.
Bij 36 spaken en ook veel minder asymmetrie van het achterwiel hoeven de spanningen niet erg hoog te zijn voor een wiel wat lang heel blijft.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06
Juistem. Ik heb een jaar of 15 geleden bij Sapim in Antwerpen een masterclass wielenmaken gevolgd onder leiding van Gilbert Cattoir. De wielerichters leken verdacht veel op die van Koets en 't woord spaakspanningsmeter is niet één keer gevallen.Keezx schreef: ↑13 okt 2017 21:26 Overdreven.., wielrichten is een visueel gebeuren en snappen wat een spaaksleutel doet
Als je niks hebt zoals ik medio jaren '70 gaat het ook, ik heb zelfs al mijn koersen destijds al gereden op zelfgebouwde wielen, nooit ging er wat kapot.
Geeft zo'n metertje een goed gevoel, des te beter , maar essentieel is het niet, ook niet om gevoel te krijgen wat je doet.
Wat mij betreft een volmaakt nutteloos speledingetje, óók bij het bouwen van 20 spaaks wielen
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Daar ben ik het toch echt niet mee eens. Met lichte velgen is een hoge spaakspanning (onjuist woord, maar zo noemen we het nu eenmaal) geen fijne combinatie en toch is het noodzakelijk om te voorkomen dat de spaken aan de NDS niet los komen te staan. Met een spaakspanningsmeter bouw je een wiel dat meer in balans is.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4713
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Je hebt ook altijd stuurlui aan de wal die het beter weten. Het feit dat heel veel professionele wielbouwers wel met goede meters werken zegt wel iets lijkt mij. Een goed wiel bouwen zal wel lukken zonder, maar het beste wiel bouw je met.
-
- Forum-lid
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06
Dan weet jij niet hoe je een wiel dien te maken.amclassic-fan schreef: ↑16 okt 2017 09:05 Met een spaakspanningsmeter bouw je een wiel dat meer in balans is.
Dat is het hem nu juist, als je juist begint met wielen maken, dus compleet zonder ervaring: hoe weet je dan hoe je een wiel moet maken. Juist door een spaakspanningsmeter te gebruiken, kan je het leren.theodorocampagnolo schreef: ↑16 okt 2017 18:04Dan weet jij niet hoe je een wiel dien te maken.amclassic-fan schreef: ↑16 okt 2017 09:05 Met een spaakspanningsmeter bouw je een wiel dat meer in balans is.
Ik kan me wel voorstellen dat na tig wielsets je wel weet hoe het moet en hoe het moet aanvoelen maar als een amateurmonteur vertrouw ik toch liever op het metertje
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4713
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
Hier heb je inderdaad wel een punt.
Ik zal mij verder niet meer in de discussie mengen tot mijn eerste wielen klaar zijn, zeker niet na de laatste opmerking van theo nog wat.