Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Geluid bij achterwiel

wjans1979
Forum-lid

wjans1979 17 okt 2017 20:23

Ik heb zojuist mijn buitenband en binnenband van mijn achterwiel vervangen. Nu ik hem na het terug zetten draaide viel het me op dat het wiel een vreemd geluid maakt. Het is regelmatig en het is net alsof er een stuk metaal in het wiel los ligt wat telkens valt bij het draaien van het wiel.

Wat kan dit zijn en wat is er aan te doen?

Verder nog een vraag van minder belang. Mijn ketting maakt een ratelend geluid tijdens het fietsen. Het is net of de derailleur niet goed afgesteld is. Maar hij schakelt wel soepel naar alle versnellingen. Voor de laatst gereden rit heb ik de ketting ontvet en opnieuw ingesmeerd. Toch valt me op dat hij nu alweer extreem vet is. Dit zal het geluid wel veroorzaken, maar de enige gereden rit was in prachtig weer dus ik vind dit vreemd. Hoe kan dit komen?

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 17 okt 2017 20:46

1=De 'sleeve"van de velg kan loszitten, dit kan gerepareerd worden maar dat kost veel tijd of veel geld en is w.s. niet lonend...
Heb je niks in de velg laten komen?

2 "ketting ontvet en ingesmeerd" , tsja, dat roept de vraag op wat er gebruikt is voor dat "insmeren" en of dat spul is aangekomen waar het moet (IN de ketting tussen asjes en busjes) , het klinkt als ketting is niet goed gesmeerd...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

wjans1979
Forum-lid

wjans1979 17 okt 2017 20:54

Ik geloof niet dat er iets in de velg gekomen kan zijn. Maar 100% zeker kan ik niet zijn natuurlijk. Het zijn nog de originele velgen van de fiets (Trek 2.1 uit 2010) dus vraag me af of ze langzaam aan niet op zijn... Ik hoop het echter niet.

Ik druppel altijd het vet op ieder schakeltje. Een tijdje laten staan en dan de doek erover. Ik had hier niet eerder bij stil gestaan, maar ik was vergeten de fiets binnen te zetten. prachtig weer afgelopen zaterdag en zondag dus ik zocht er niets achter, maar volgens mij wel veel dauw waardoor de fiets toch erg nat geworden is. Even het riedeltje opnieuw uitvoeren voor de volgende tocht. En beter opletten... :(

Maak me echter meer zorgen over de wielen zelf.

walter-
Forum-lid HC

walter- 17 okt 2017 21:11

Wiel: uit fiets halen en eens schudden; kan idd zijn dat er iets in zit... of misschien cassette die los staat

Ketting: vet zorgt net dat ze geen geluid maakt... Terug 'vet': een doek nemen en de ketting proper wrijven...
misschien net te weinig ingevet na ontvetten. je smeer middel moet in de ketting zitten niet erop...

Infinito GB
Forum-lid

Gebruikersavatar Infinito GB 17 okt 2017 21:17

Kan het zijn dat er een spaak is losgeraakt, en de nippel nu los in het spaakgat zit?
Dat zou je makkelijk kunnen checken door je spaken even met de hand op spanning te controleren, en eigenlijk zou je dan ook wel een slagje in je wiel moeten hebben.

wjans1979
Forum-lid

wjans1979 17 okt 2017 21:52

Begrijpen doe ik het nog niet, maar ik ben wel weer wat verder. Als ik het wiel uit de fiets haal, dan hoor ik niets. Niet als ik schud, niet als ik er mee rol. Zodra ik hem weer terug zet is het geluid er weer. Ik draai alleen met het wiel, niet met de cassette, dus daar zit het niet in.

Zou het iets met de snelspanner te maken kunnen hebben? Dat is het enige onderdeel dat in mijn ogen effect kan hebben...

Er zitten in ieder geval geen spaken los.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 18 okt 2017 09:57

Palletje in de body los? Welk wiel betreft het eigenlijk?

wjans1979
Forum-lid

wjans1979 18 okt 2017 11:19

Het zijn nog de originele wielen van mijn racefiets:

- Bontrager SSR (43cm: alloy hubs w/650c Alex rims)

Plaats reactie