Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

StefanJ
Forum-lid

StefanJ 19 okt 2017 15:05

Voodoo077 schreef: 19 okt 2017 12:06 Hi allen ik vraag in een ander topic aankoopadvies en dat mag hier niet maar op basis van de informatie daar zou volgende instap Canyon een mogelijkheid zijn: https://www.canyon.com/nl-be/road/endur ... f-7-0.html
Iemand hier ervaring mee?
Ik vrees vooral de kwaliteit van de velgen gezien mijn grootte en gewicht (+1m90 +100kg)
Hiermee heb ik ervaring. Zelf ben ik langer en zwaarder. De standaard aksium wielen die er onder zitten, gebruik ik zelf niet. Die staan in de schuur als reserve.

Die aksiums zijn instapwielen, maar staan wel bekend als sterke wielen. Maar dat is dan ook wel het enige positieve dat te melden is.

In deze prijsklasse ga je ook geen fiets vinden met betere wielen.

Mijn advies is om hier gewoon mee te beginnen, maar wel sparen voor een mooier/beter setje wielen (al dan niet 'handgespaakt')

camu
Forum-lid

camu 19 okt 2017 16:33

bwerter schreef: 19 okt 2017 13:55 Ik zie op de Canyon site in de outlet de Enudrace SLX met Di2 ultegra (68 groep). Zou je deze kunnen combineren met de nieuwe 8000 Groep (bijvoorbeeld de derailleur en de Crank voor de looks)?
Crank kan sowieso en volgens mij zijn RD6870 en RD8050 gewoon uitwisselbaar, dus volgens mij wel. Weet alleen niet of een nieuwe Ultegra achterderailleur ook een nieuwe Ultegra voorderailleur vereist (FD8050)?

Voodoo077
Forum-lid

Voodoo077 20 okt 2017 12:10

StefanJ schreef: 19 okt 2017 15:05
Hiermee heb ik ervaring. Zelf ben ik langer en zwaarder. De standaard aksium wielen die er onder zitten, gebruik ik zelf niet. Die staan in de schuur als reserve.

Die aksiums zijn instapwielen, maar staan wel bekend als sterke wielen. Maar dat is dan ook wel het enige positieve dat te melden is.

In deze prijsklasse ga je ook geen fiets vinden met betere wielen.

Mijn advies is om hier gewoon mee te beginnen, maar wel sparen voor een mooier/beter setje wielen (al dan niet 'handgespaakt')
Bedankt voor je toelichting. Je zegt echter dat ze in je schuur staan. Maar heb je ze daadwerkelijk gebruikt tot de aanschaf van de andere? Want ik heb op andere fora al meldingen gezien van mensen met gebroken spaken of zelf gebogen velg door het gewicht en gebroken spaken heb ik nu ook al op mijn duurdere MTB velgen!

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 20 okt 2017 14:28

Voodoo077 schreef: 19 okt 2017 12:06..............
Ik vrees vooral de kwaliteit van de velgen gezien mijn grootte en gewicht (+1m90 +100kg)
Mavic Aksiums kunnen tot 120 kg inclusief gewicht van de fiets.
Als jij dus geen 110 k weegt moet het kunnen. :)
Van de Mavic site
For a longer longevity of the wheel, Mavic recommends that the total weight supported by the wheels don't exceed 120kg, bike included
Je kan er dus perfect mee beginnen en als ze het begeven in garantie nieuwe wielen vragen.
Maar als ik jou was zou ik me een setje met meer spaken aanschaffen. :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

StefanJ
Forum-lid

StefanJ 20 okt 2017 15:12

Voodoo077 schreef: 20 okt 2017 12:10

Bedankt voor je toelichting. Je zegt echter dat ze in je schuur staan. Maar heb je ze daadwerkelijk gebruikt tot de aanschaf van de andere? Want ik heb op andere fora al meldingen gezien van mensen met gebroken spaken of zelf gebogen velg door het gewicht en gebroken spaken heb ik nu ook al op mijn duurdere MTB velgen!
Mijn ervaring had meer te maken met de rest van de fiets. Ja ik heb gefietst op de Aksiums tot ik daadwerkelijk mijn nieuwe wielen binnen had. Maar dat is letterlijk niet meer dan een week geweest. Maar ik weet wel dat er genoeg zwaargewichten zijn die zonder problemen op deze wielen rondrijden.

Als ik ze vergelijk met mijn 2 andere setjes, Dt Dwiss R32 (welke ik momenteel onder mijn fiets heb zitten) en handgespaakt H Plus son met 28/32 spaken, kan ik verder niets positiefs over de Aksiums verzinnen. Ze zijn zwaar (de handgespaakte set is lichter!!!), oncomfortabel (de vraag is in hoeverre dit tussen mijn oren zit), en niet geheel onbelangrijk: spuuglelijk (uiteraard is dit een persoonlijke mening).

Maar als je ze inzet als tijdelijke set totdat je een mooi setje hebt gevonden en je gewoon beperkt tot de vlakke fietspaden, moet je met die Aksiums prima uit de voeten kunnen.

Dat je horrorverhalen leest op het internet is logisch. Als je een beetje zoekt, vind je voor ieder wiel wel slechte verhalen. Het zijn doorgaans alleen de slechte verhalen die je op fora terug vind. Vergeet niet, de Aksiums zijn zo'n beetje de meest verkochte wielen onder nieuwe fietsen! Vergeet ook niet dat er een serieus verschil zit tussen de oudere Aksiums en de moderne bredere versies! Een bredere velg is gewoon een stuk sterker.

StefanJ
Forum-lid

StefanJ 20 okt 2017 15:50

Voodoo077 schreef: 19 okt 2017 12:06 Hi allen ik vraag in een ander topic aankoopadvies en dat mag hier niet maar op basis van de informatie daar zou volgende instap Canyon een mogelijkheid zijn: https://www.canyon.com/nl-be/road/endur ... f-7-0.html
Iemand hier ervaring mee?
Overigens zie ik in je andere topic dat je een budget hebt van 2000 euro. Dan blijft er met deze fiets nog 550 euro over. Ruimschoots voldoende om een mooie set wielen te vinden. Helemaal als je die Aksiums daarna middels Marktplaats aan een nieuwe eigenaar helpt.

fietsslak
Forum-lid

Gebruikersavatar fietsslak 20 okt 2017 18:03

Ik heb een oude set Aksiums gebruikt als winterwielen. Ondanks pekel werkten ze nog als nieuw.
In tegenstelling tot een set Zonda’s, die na een twee maanden pekel kapotte naaflagers en vrijlooplagers hadden.
Dus ja, mijn winterwielen zijn weer Aksiums. Voor dit geld m.i. een van de betere sets.
Weightweenie in de dop ter compensatie van gebrek aan talent

Voodoo077
Forum-lid

Voodoo077 23 okt 2017 11:52

StefanJ schreef: 20 okt 2017 15:50
Overigens zie ik in je andere topic dat je een budget hebt van 2000 euro. Dan blijft er met deze fiets nog 550 euro over. Ruimschoots voldoende om een mooie set wielen te vinden. Helemaal als je die Aksiums daarna middels Marktplaats aan een nieuwe eigenaar helpt.
Thx StefanJ! Zou natuurlijk gemakkelijker zijn mocht Canyon andere aanbieden als een upgrade ...net zoals je later in de bestelprocedure extra's kan bestellen.

vincent75
Forum-lid

Gebruikersavatar vincent75 23 okt 2017 12:23

Tja, flexibiliteit/configureren kost geld. Dat gaat Canyon niet doen. Ik zie wel meer (voor ons dan) vreemde standaard configuraties. Een Endurace CF SL met 52-36 bladen bijvoorbeeld.
Laatst gewijzigd door vincent75 op 23 okt 2017 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 23 okt 2017 12:27

Het voordeel van Canyon is, what you see is what you get, voor veel modellen met een voordeliger prijsstelling. Het nadeel van Canyon is, what you see is what you get, upgrades of wisselingen van bijv zadel, wielen, groepsets is niet mogelijk. Een cassette wisselen kan dacht ik nog wel, maar kost dat vrij veel en moet dat erg omslachtig. dus kan je beter zelf doen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 23 okt 2017 12:52

Wat is er vreemd aan 36-52 voor?
Die snap ik juist wel.
Ik zie vooral gekke dingen op wielengebied: Ultimate met DuraAce di2 alleen aanbieden met 65mm carbon velgen. Of heren-versies met zware mavics en de damesversie met mooie lichte DT's.
Less is bore

vincent75
Forum-lid

Gebruikersavatar vincent75 23 okt 2017 13:10

daniel1975 schreef: 23 okt 2017 12:52 Wat is er vreemd aan 36-52 voor?
Die snap ik juist wel.
Ik zie vooral gekke dingen op wielengebied: Ultimate met DuraAce di2 alleen aanbieden met 65mm carbon velgen. Of heren-versies met zware mavics en de damesversie met mooie lichte DT's.
Endurace is toch vooral op comfort gericht en wat minder op race? Denk dat de 52-t dan een beetje te veel van het goede is en een compact 34-50 een betere keuze is. Alhoewel die 34 ook weinig zinvol is in NL, in de praktijk rijd ik altijd 39-50.
Maar dit weerhoud mij er niet van om toch weer voor een Canyon te gaan.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Plaats reactie