Een dubbel/compact met erg brede banden gaat toch niet samen en iedere keer je complete fiets ombouwen doet toch bijna niemand. Ik vind het een logische keuze. Wil je een voorderailleur dan is de Bish Bash Bosh de juiste keuze.
Gravel-racers
Campagnolo Ultra Dork
Precies, één gravelracer die meer op een crosser lijkt en eentje die meer richting MTB met krom stuur nijgt. Ik vind het wel leuk verzonnen.
Met dikke banden kom je al heel snel in de knel met je voorderailleur die tegen de band aankomt. Met 27,5 zal het misschien net genoeg zijn maar ik heb nog nergens gezien of gelezen dat het werkt. Dat kan natuurlijk ook komen omdat niemand het meer probeert...
Met dikke banden kom je al heel snel in de knel met je voorderailleur die tegen de band aankomt. Met 27,5 zal het misschien net genoeg zijn maar ik heb nog nergens gezien of gelezen dat het werkt. Dat kan natuurlijk ook komen omdat niemand het meer probeert...
Campagnolo Ultra Dork
De Mason ken ik niet, maar die andere frames kennen allemaal een verlaagde chainstay waardoor brede banden in combinatie meteen race voorblad mogelijk zijn. In mijn geval werkt een dubbel: zowel in het geval van de kettinglijn als crank is er voldoende ruimte.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Die verlaagde chainstay voorkomt niet dat de voorderailleur tegen de band aankomt. Vandaar dat Shimano de 8000 derailleur anders heeft ontworpen. Ook is het een beetje een lapmiddel om de chainstays zo kort mogelijk te houden en een 73mm bb met een mtb Q-factor overbodig te houden. Dat is heel erg gunstig voor het racefiets karakter van de gravelracer.
Nu moeten we breed wel in het juiste perspectief plaatsen. Volgens mij is de de maximale breedte waarbij een voorderailleur nog mogelijk is rond de 47mm met een 27,5 band met 700c band is dat een heel stuk minder. Ik fiets met een 47x700c band met een 1x aandrijving. Dat geeft echt een 29er gevoel.
Mason verkoopt zelf de fietsen met 50mm banden alleen met 1x aandrijving. Dat zal ook niet voor niks zijn.
Nu moeten we breed wel in het juiste perspectief plaatsen. Volgens mij is de de maximale breedte waarbij een voorderailleur nog mogelijk is rond de 47mm met een 27,5 band met 700c band is dat een heel stuk minder. Ik fiets met een 47x700c band met een 1x aandrijving. Dat geeft echt een 29er gevoel.
Mason verkoopt zelf de fietsen met 50mm banden alleen met 1x aandrijving. Dat zal ook niet voor niks zijn.
Campagnolo Ultra Dork
Die grijze en oranje, welke merken en types zijn dat?Douglas schreef: ↑26 okt 2017 05:59 Even googlen en ik kom een voor derailleur icm racing ralphs/thunder burt tegen. Op 3 van de genoemde fietsen. Deze zijn minimaal 2.1. Wel zijn het alledrie 27.5.
De beperkende factor zit volgens mij voornamelijk bij de tire clearance en niet bij de ketting icm een binnenblad.
De onderste, oranje, is een Open U.P.. Ik ben zelf de gelukkige eigenaar van zo'n apparaat, Wat voor merk die grijze is, ik heb geen idee.
Dit is mijn oranje fiets:
Als ik een 27.5" wielset er in zou steken dan kan ik geloof ik tot 2" brede MTB banden rijden. Nu is dat qua ruimte tussen de seatstays geen probleem, met 29" wielen is de hoogte van de band het probleem.
Cervelo S3 en een Open U.P.