Sinds een aantal maanden rijd ik met een FSA powerbox crankstel. In het begin was er niks aan de hand maar sinds een aantal maanden komt er een tik uit het crankstel. Dit gebeurt alleen als ik 2 uur of langer op de fiets zit. Al meerdere keren bb30 lagers gecontroleerd en vervangen.
Oude crankstel erin en daar geen tik meer. Bladboutjes toen allemaal gedemonteerd maar kon daar ook niks vinden. Zou het kunnen dat het zich in de spider bevindt? En wat is wijsheid? Denk er aan om de crank terug te sturen voor garantie maar het is natuurlijk een heel vaag verhaal dat het pas na 2 uur begint.
Graag hoor ik jullie idee hierover!
Tik in FSA Powerbox crankstel
Bij een FSA crank zou ik me eerst maar eens focussen op de verbinding crank-as , of die nou links of rechts zit, daar zijn wereldwijd vrij veel klachten over van bijgeluiden tot zelfs loslopen.
Loshalen en met een toer teflontape om de spiebanen weer monteren.
Verder lijkt me een spiderconstructie inderdaad ook een aandachtpunt (weet verder niet hoe die in elkaar zit)
Loshalen en met een toer teflontape om de spiebanen weer monteren.
Verder lijkt me een spiderconstructie inderdaad ook een aandachtpunt (weet verder niet hoe die in elkaar zit)
Laatst gewijzigd door Keezx op 29 okt 2017 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Dankje Keezx! Goede tip! Het is een evo386 systeem met self extracting bolt. Teflon op de bout bedoel je dus?
Biking is Living!
Nee, om de "splines"van de as alvorens de crank erop gaat.
Hierdoor wordt alle ruimte opgevuld en dat voorkomt beweging en geluid.
Ik doe dat zelf ook bij mijn SRAM crankset die een soortgelijke verbinding heeft.
Hierdoor wordt alle ruimte opgevuld en dat voorkomt beweging en geluid.
Ik doe dat zelf ook bij mijn SRAM crankset die een soortgelijke verbinding heeft.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 28 jan 2017 10:06
Misschien niet relevant voor jou probleem maar soms wel het controleren waard: ik heb ook regelmatig een tik gehad en me helemaal wezenloos gezocht aan alle onderdelen van trapas en crank. Uiteindelijk toch maar eens de pedalen opengedraaid en van nieuw vet voorzien. Probleem opgelost. Misschien interessant om daar even naar te kijken of is alles met dezelfde pedalen getest?