Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Veldritseizoen 2017/2018

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 31 okt 2017 08:20

Kom op Fiedoo, veldrijden heeft last van een calimero-complex; het is een kleine sport waar slechts een paar mensen een serieuze boterham in kunnen verdienen. Het is nergens zo groot als in Vlaanderen. Zelfs langebaan schaatsen is groter op mondiale schaal, al waren de spelen in Sotchi geen reclame voor internationalisering.
Less is bore

rondje
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar rondje 31 okt 2017 09:11

fiedoo schreef: 31 okt 2017 00:15 Waarom wordt er dan niet eveneens minachtend over de pisterenners gedaan? Rijden toch ook geen grote uitslagen in het wegrennen? Is Stybar dan geen topatleet? Iemand die toch mooiere uitslagen al heeft behaald dan vele van de zogezegde huidige nederlandse toppers waarvan er buiten Dumoulin geen enkele met moeite meer dan 1 zege heeft behaald . Stybar die trouwens Nys nooit van zijn troon heeft kunnen stoten.
Ik ben absoluut fan van het veldrijden, stuk aangenamer om te kijken dan saaie sprint etappes maar dit klopt niet helemaal. Ik kan meer ex baanrenners opnoemen die zeer goed fietsen dan veldrijders. Denk alleen al aan Wiggins, Cavendish, Thomas, Viviani, Vos, D'Hoore en Rohan Dennis.

Wat betreft de halve sneer naar de Nederlanders, ben ik het ook niet mee eens maar goed. Zo wint Mollema jaarlijks wel een WT koers, heeft Gesink behoorlijk wat gewonnen en wint Groenewegen toch ook genoeg. Maar dat is net hoe je de koersen weeg.

Ik ben het wel met je eens dat Stybar absoluut een voorjaarstopper is. Ik vind hem van hetzelfde niveau als Terpstra, met het voordeel dat Stybar beter kan finishen en beter in de heuvels is en Terpstra een grotere motor heeft. Beide waren standaard schaduwkopman achter Boonen en wonnen zo ook genoeg.

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 31 okt 2017 09:30

Het blijven kromme vergelijkingen...
Baanwielrennen is nog steeds heel hard fietsen, dat lijkt wel op de weg. Veldrijden komt een pak techniek bij kijken, idem met mountainbiken (andere techniek!). Daar moet je in investeren om goed in te worden. Tegelijkertijd zijn dat relatief kleine sporten (alhoewel, mountainbiken...?).
Het is net zoiets als een goede shorttracker op de lange baan schaatsen. Ter mors is de uitzondering, Maar bijvoorbeel een Harold Sillovs, was geen kleine jongen in de shorttrack maar heeft t jaren lang zonder groot succes op de langebaan geprobeerd. En juist 2e garnituur Koreaanse shorttrackers komen er op de lange baan net wel door heen. Marathonschaatsen lijkt wat dat betreft veel meer op langebaan (qua techniek), gelijk aan baanwielrennen tov de weg. En je ziet dan ook op 5 en 10km merendeels marathonmannen aan de start op het NK. Idem aan inline skaters. ligt qua inspanning en techniek (afgezien van de double push), relatief dicht bij langebaan schaatsen. Types als Swings, Peter micheal, en eerder natuurlijk Parra, Hadrick en Boutiette, kunnen het dan wel redden.
Je gaat toch ook niet zaalvoetbal toppers geen top meer noemen omdat ze op het veld niet meekomen? Of beachvolleyballers die niet in de zaal in het nationale elftal zitten? of langlaufers die niet in het alpine skien bij de top horen?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Karl66
Forum-lid

Karl66 31 okt 2017 11:45

Ik ben een groot liefhebber van veldrijden en wat mij betreft mogen vdp en va zo snel mogelijk naar de weg vertrekken, want dan krijg je een hoop spanning terug in het veldrijden. Maar dat wil toch niet zeggen dat ze opeens zonder de bijbehorende uitslagen opeens bij voorbaat al wereldtop zijn?
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 31 okt 2017 11:47

Karl66 schreef: 31 okt 2017 11:45 en wat mij betreft mogen vdp en va zo snel mogelijk naar de weg vertrekken, want dan krijg je een hoop spanning terug in het veldrijden.
Dan krijg je dus hetzelfde als met de NL Eredivisie: bij gebrek aan kwaliteit wordt het spannend op Jip&Janneke-niveau.
Less is bore

bve
Forum-lid

bve 31 okt 2017 12:31

Mathieu moet nog leren hoe hij het beste wint. Nys speelde diesel, waardoor het altijd spannend leek, Mathieu rijdt gewoon hard en dat is saai.

refie
Forum-lid

refie 31 okt 2017 13:16

Misschien wel om de regenboogtrui geen glans te geven..
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic

Karl66
Forum-lid

Karl66 31 okt 2017 13:25

daniel1975 schreef: 31 okt 2017 11:47
Karl66 schreef: 31 okt 2017 11:45 en wat mij betreft mogen vdp en va zo snel mogelijk naar de weg vertrekken, want dan krijg je een hoop spanning terug in het veldrijden.
Dan krijg je dus hetzelfde als met de NL Eredivisie: bij gebrek aan kwaliteit wordt het spannend op Jip&Janneke-niveau.
Deels mee eens, maar bij de eredivisie krijg je een spannend foutenfestival voorgeschoteld, wat met andere, betere, competities vergeleken kan worden. Bij het veldrijden krijg je spannendere wedstrijden van jongens die goed kunnen sturen en aan elkaar gewaagd zijn. Je kan bijvoorbeeld ook over het vrouwen veldrijden zeggen dat het Mickey Mouse in het kwadraat is. Minder kracht dan mannen, minder snelheid dan mannen, nauwelijks springen over balkjes, die dan ook nog verlaagd moeten zijn, veel vaker vastrijden in het zand etc. Maar dan doe je die vrouwen wel verschrikkelijk onrecht, want ze laten leuke en spannende wedstrijden zien.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 31 okt 2017 17:28

refie schreef: 31 okt 2017 13:16 Misschien wel om de regenboogtrui geen glans te geven..
Dat denk ik niet.
VDP staat er gewoon niet bij stil hoe goed hij wel is.
I know myself like no one else
Nothing to defend

fiedoo
Forum-lid HC

fiedoo 31 okt 2017 19:54

daniel1975 schreef: 31 okt 2017 08:20 Kom op Fiedoo, veldrijden heeft last van een calimero-complex; het is een kleine sport waar slechts een paar mensen een serieuze boterham in kunnen verdienen. Het is nergens zo groot als in Vlaanderen. Zelfs langebaan schaatsen is groter op mondiale schaal, al waren de spelen in Sotchi geen reclame voor internationalisering.
Met een veldrijder die 3° werd in de giro en toch een topper was in de echte bergritten bedoel ik John Gadret. Ook Alaphilippe komt uit het veldrijden en nog wel een paar. Julien Absalon werd ooit derde in het FK veldrijden maar kwam nooit verder.
Dat het geen wereldverbreide sport is weet ik ook wel maar ik had het vnl er over dat het toch wel topsporters zijn.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

anderson99
Forum-lid

anderson99 01 nov 2017 14:13

Volgens mij alleen Cadel Evans heeft laten zien dat die in 2 discipline uitblonk.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 01 nov 2017 15:08

6 Minuten cross, je kan nu even iets anders gaan doen.
Onafgezien van het feit dat ik VDP graag bezig zie en dat hij een steengoede crosser is.
Op deze manier zullen de toeschouwersaantallen voor de cross in Vlaanderen heel snel een duik nemen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie