Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Actiefoto's

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 01 nov 2017 09:37

@Mark, Ja, je weet dat ik in Frankrijk woon? Ook nog aan de voet van de Ventoux. En wat hangt er in de werkkamer? Twee betaalde foto's op de Ventoux. Je hoeft niet te kiezen uit één foto, er worden er velen gemaakt.
En als je in Frankrijk woont en naar de Ventoux gaat, dan ben je voor zo'n dagje ook flink wat kwijt (je zult er vaak toch met de auto naar toe moeten), dan kunnen die 20 euro's er ook nog wel bij, lijkt me.
Maar goed, als je een foto met watermark niet erg vindt, dan doe je het daar mee.
Maar er zijn toch waarschijnlijk genoeg mensen die het er wel voor over hebben, aangezien er drie firma's foto's maken.
Trouwens een budget van 100 euro voor een vakantie, ook met tentje, is volgens mij ook niet echt een realistisch voorbeeld.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 01 nov 2017 10:33

"Het is toch al duur dus dit kan er ook nog wel bij." Daar draait de toeristenbranche op...

20 euro is gewoon veel geld voor een foto en dat "weer en wind" viel die dag ook wel mee volgens mij.
Campagnolo Ultra Dork

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 01 nov 2017 10:41

Ernie C. schreef: 01 nov 2017 10:33 "Het is toch al duur dus dit kan er ook nog wel bij." Daar draait de toeristenbranche op...

20 euro is gewoon veel geld voor een foto en dat "weer en wind" viel die dag ook wel mee volgens mij.
Ernie, ze zitten er ook als het wel veel slechter weer is. Maar zoals gezegd, als je het er niet voor over hebt, moet je het niet doen.

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 01 nov 2017 11:08

@Jans, Ik weet dat je daar woont.. juist daarom. En 100 euro voor een vakantiebudget is onrealistisch weinig. Waar het mij om ging is dat de waarde van een product niet afhangt van welke andere uitgaven je gedaan hebt.

De foto heeft een waarde en een prijs. Die waarde is voor iedereen verschillend, voor mij zou dat 5 tot 8 euro zijn, voor jou is dat 2x 20 euro waard geweest. prima. Net zo goed als ik niet voor jou kan bepalen dat 20 euro voor die foto (te) veel geld is.., kan jij niet voor een ander bepalen of 20 euro er ook nog wel vanaf kan als je toch al op vakantie gaat en al helemaal niet of ik die 20 euro waard vindt voor een foto.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 01 nov 2017 11:13

Ik vind 20€ voor een foto ook veel te veel.

In de Tour de Namur heb ik het ook eens gehad, 20€. Maar dan wel als download en voor ALLE foto's die die dag getrokken waren. Die heb ik gekocht, 20€ voor 8 of 9 foto's vond ik echt wel een mooie prijs. Dan kon ik ze nog eens zelf afdrukken in de gewenste grootte en ook online gebruiken (Facebook, Instagram, forum,...)

Mij lijkt dat ze met lagere prijzen een veel grotere omzet zouden genereren (en dus ook winst)
Afbeelding

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 01 nov 2017 12:17

Precies 20 euro voor een foto is gewoon belachelijk. Zoals hierboven gezegd, vraag 5-8 euro voor een foto en je verkoopt er veel meer. Volgens mij levert dat nog meer op dan 20 euro per foto vragen en veel minder verkopen.

nielsh
Forum-lid

Gebruikersavatar nielsh 01 nov 2017 12:34

NuitKor schreef: 01 nov 2017 12:17 Precies 20 euro voor een foto is gewoon belachelijk. Zoals hierboven gezegd, vraag 5-8 euro voor een foto en je verkoopt er veel meer. Volgens mij levert dat nog meer op dan 20 euro per foto vragen en veel minder verkopen.
Exact dat. Vraag een aantrekkelijke prijs en mensen zullen geneigd zijn te bestellen. Als fotograaf moet je dat kantelpunt proberen te peilen. De websites zullen ook wel geautomatiseerd zijn, dus de handlingkosten zullen wel te overzien zijn.
Tijdens tijdritwestrijden zie je vaak hobbyfotografen langs de kant. Die vragen een vrijblijvende vergoeding. Ik stel vaak €2,50 per foto voor. Dat wordt vaak als goed/voldoende ervaren.
Gek van de weg, de MTB en het gravel

jorisb
Forum-lid

jorisb 01 nov 2017 12:54

Ik denk dat op een Alpe d'Huez en een Ventoux de emotie ook meespeelt van de fietsers die op de foto gaan, dat verhoogt de prijs weer tov een fotootje op een nietszeggende berg of evenement.
Daarbij denk ik dat er genoeg afname is met een prijs van 20 euro per foto, als ze denken meer winst te maken met een lagere prijs, dan zullen die fotografen dat heus wel doen.
Mijn vermoeden is dat de meeste mensen die nu al genoegen nemen met een foto met watermerk dat ook zullen zijn als de prijs van 20 euro naar 10 euro gaat. Daarnaast is een foto op zo'n berg vaak eenmalig, je fiets er niet elke week, dan heb ik voor die ene keer er best 20 euro voor over als een mooi aandenken.

uninvitedguest
Forum-lid

uninvitedguest 01 nov 2017 13:21

Deze discussie kun je natuurlijk over alles wat geld kost voeren, zie ook de uitgebreide discussie over de inschrijfkosten van een toertocht.

Alles is nl. relatief.
Ben zelf een aantal malen de MV opgefietst en geen foto ('s) gekocht.
Dan vind ik €20 veel te duur, heb het er simpelweg niet voor over.

Ben echter één maal met mijn zoontje de MV opgefietst en toen was er niet eens een discussie of we de/ een foto zouden kopen of niet. Deze was nl. voor ons onbetaalbaar en hadden we die € 20,00 er graag voor over.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 01 nov 2017 13:29

Het zijn bedrijven die op een paar "grote" bergen werken. Het blijkt dus wel uit te kunnen, anders waren ze al lang gestopt.
Er zijn gewoon genoeg mensen die wel een foto willen hebben. Zoals er best veel mensen zijn die voor twee dagen naar Zuid-Frankrijk rijden om de Ventoux "even te doen".
Maar als Nuitkor en anderen met de gewatermerkte tevreden zijn, dan is daar niets mis mee.
Zoals @uninvitesguest zegt: de setting waarbinnen je daar fietst kan erg bepalend zijn.

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 01 nov 2017 13:44

Jans schreef: 01 nov 2017 13:29 Het zijn bedrijven die op een paar "grote" bergen werken. Het blijkt dus wel uit te kunnen, anders waren ze al lang gestopt.
Er zijn gewoon genoeg mensen die wel een foto willen hebben. Zoals er best veel mensen zijn die voor twee dagen naar Zuid-Frankrijk rijden om de Ventoux "even te doen".
Maar als Nuitkor en anderen met de gewatermerkte tevreden zijn, dan is daar niets mis mee.
Zoals @uninvitesguest zegt: de setting waarbinnen je daar fietst kan erg bepalend zijn.
Ik ben absoluut niet tevreden met een watermerk foto en gebruik die dan normaal gesproken ook niet (wilde hem hier even laten zien). Als de foto voor 10 euro werd aangeboden had ik hem allang gekocht. Het gaat mij gewoon om het principe dat ik 20 euro teveel vind voor een foto. Vooral in een tijdperk waarbij iedereen een goede camera op zijn/haar mobiel heeft. Mijn vrouw en ik hebben elkaar tijdens het klimmen regelmatig op de foto gezet en die doen niet onder voor de 20 euro foto's.

Maar ik heb vroeger ook de Alp opgefietst toen ik 14 was en toen hebben mijn ouders wel een foto gekocht. Daar ben ik ze nog altijd dankbaar voor, want zoiets is gewoon leuk om van jezelf te hebben. Ik zal eens kijken of ik die foto kan inscannen voor hier.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 01 nov 2017 13:46

@Nuitkor, waarom zet je hier dan niet een foto die jullie zelf gemaakt hebben? Dan heb je toch een mooie actiefoto? Als ik een mooie foto had, zou ik echt niet zo'n watermerk ding hier posten.

Plaats reactie