Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Eerste keer zelf een wiel bouwen

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 04 nov 2017 13:22

Ik heb mijn wielen ook gewoon op de eettafel in elkaar gezet, niemand hier in huis dat er iets over zegt hoor. Kwestie van opvoeding hé ;-)
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27917
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 04 nov 2017 14:04

Ben bezig geweest de boel op spanning te zetten.

Volgens mij klopt er iets niet (kan heel goed zijn dat ik iets fout doe). Eerst de nippels aangedraaid tot de schroefdraad nét niet meer zichtbaar is. Dan verder met de spaaksleutel.

Maar ik moet de nippels wel een keer of 10 aandraaien voordat er iets van spanning op komt. Normaal?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 04 nov 2017 14:20

Als het originele wiel kruis over 3 was en je hebt nu kruis over 2 gevlochten, dan zijn de spaken veel te lang....
Overigens is bepalend voor de spaaklengte of het eind van de spaak ongeveer op de bodem van de gleuf in de nippelkop belandt.
Bij lange nippels kan er enkele millimeters gladde spaak in de nippel verdwijnen, dat is normaal.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27917
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 04 nov 2017 14:24

Het was kruis 2, en het is kruis 2.

De spaken steken nu allemaal door de nippels heen.

Wat is trouwens de juiste methode van het op spanning zetten? Vind het boek van Musson op dit punt niet zo duidelijk.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 04 nov 2017 14:40

Kruis over 2 bij 36 spaaks is zeer ongebruikelijk.....
Als de spaken nu te lang zijn, waren ze bij het originele wiel ook te lang, spaken worden niet permanent uitgerekt.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27917
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 04 nov 2017 14:48

Ik ga t voorwiel wel doen. Dat is namelijk sowieso kruis 3.

Ik heb nog veel te leren, zoveel is duidelijk. Maar dat is niet erg.

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 750
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 04 nov 2017 18:53

Vraagje:
voorwiel met 2x16 spaken en schijfrem (mtb wiel).
Moet er dan een andere spaakkracht zijn links/recht of gelijk?
Als ik ze nu opmeet heb ik aan de ene kant 24 (110 kgf) op de parktool en aan de andere kan 20 (173,5 kgf), rkening houdende met de spaak materiaal/diameter.
Lijkt dit logisch?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 04 nov 2017 19:44

Als het wiel veel " dish" heeft , kan dat, maar gezien de relatief kleine asymmetrie van schijfremvoorwielen lijkt me het nogal veel.
Verschillen in spaakkracht links/rechts resulteren direct uit de geometrie, dus als het wiel goed gecentreerd is, zal het kloppen...

Ps, 1700N lijkt me teveel van het goede, dus check je methodiek...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 750
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 05 nov 2017 08:17

Is van een wiel dat ik uiteen zal halen (om nadien terug te monteren), op voorhand eens de trekkracht gemeten.
Was dus reeds standaard zo afgesteld.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5166
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 05 nov 2017 09:50

fgrs schreef: 04 nov 2017 18:53 Vraagje:
voorwiel met 2x16 spaken en schijfrem (mtb wiel).
Moet er dan een andere spaakkracht zijn links/recht of gelijk?
Als ik ze nu opmeet heb ik aan de ene kant 24 (110 kgf) op de parktool en aan de andere kan 20 (173,5 kgf), rkening houdende met de spaak materiaal/diameter.
Lijkt dit logisch?
Bij wielen met weinig spaken wordt de spaakspanning hoger opgevoerd, maar meer dan 170kgf is wel heel erg veel. (heeft de velg eyelets?)

Als het wiel gecentreerd is klopt de verhouding. 65% is redelijk laag maar alles hangt af van de geometrie van de naaf.

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 750
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 05 nov 2017 11:32

Heeft eyelets.
Is een oud voorwiel, alu naaf. Ideaal om even t proberen.
Heb alles nog eens extra nagemeten, spaakdikte verschilt hier en daar een beetje en daarvan een gemiddelde genomen (kom op 1,7mm)
Kom nu uit op 99 kgf en 137kgf, zal er iets beter op trekken denk ik.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27917
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 05 nov 2017 14:23

Kruisende spaken losgemaakt en opnieuw vastgezet.

@Mackers had natuurlijk gelijk. Spaken zaten niet goed.

Alles nu kruis 2 gezet en de spaaklengte klopt nu ook.

Wiel gericht.

Waar ik nog moeite mee heb is het volgende. Als je een hoogteslag eruit haalt dan onstaat toch weer een zijdelingse slag. Haal je die er dan weer uit krijg je weer een hoogteslag. Dit zal mijn onervarenheid zijn denk ik. Vroeg me af of hier een systeem voor is?

Voor nu is het wiel goed recht met minimale hoogteslag.
Bijlagen
41D715A8-FFB0-4CF4-B4B2-057FEFD58E34.jpeg

Plaats reactie