Eerste keer zelf een wiel bouwen
Ben bezig geweest de boel op spanning te zetten.
Volgens mij klopt er iets niet (kan heel goed zijn dat ik iets fout doe). Eerst de nippels aangedraaid tot de schroefdraad nét niet meer zichtbaar is. Dan verder met de spaaksleutel.
Maar ik moet de nippels wel een keer of 10 aandraaien voordat er iets van spanning op komt. Normaal?
Volgens mij klopt er iets niet (kan heel goed zijn dat ik iets fout doe). Eerst de nippels aangedraaid tot de schroefdraad nét niet meer zichtbaar is. Dan verder met de spaaksleutel.
Maar ik moet de nippels wel een keer of 10 aandraaien voordat er iets van spanning op komt. Normaal?
Als het originele wiel kruis over 3 was en je hebt nu kruis over 2 gevlochten, dan zijn de spaken veel te lang....
Overigens is bepalend voor de spaaklengte of het eind van de spaak ongeveer op de bodem van de gleuf in de nippelkop belandt.
Bij lange nippels kan er enkele millimeters gladde spaak in de nippel verdwijnen, dat is normaal.
Overigens is bepalend voor de spaaklengte of het eind van de spaak ongeveer op de bodem van de gleuf in de nippelkop belandt.
Bij lange nippels kan er enkele millimeters gladde spaak in de nippel verdwijnen, dat is normaal.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Het was kruis 2, en het is kruis 2.
De spaken steken nu allemaal door de nippels heen.
Wat is trouwens de juiste methode van het op spanning zetten? Vind het boek van Musson op dit punt niet zo duidelijk.
De spaken steken nu allemaal door de nippels heen.
Wat is trouwens de juiste methode van het op spanning zetten? Vind het boek van Musson op dit punt niet zo duidelijk.
Kruis over 2 bij 36 spaaks is zeer ongebruikelijk.....
Als de spaken nu te lang zijn, waren ze bij het originele wiel ook te lang, spaken worden niet permanent uitgerekt.
Als de spaken nu te lang zijn, waren ze bij het originele wiel ook te lang, spaken worden niet permanent uitgerekt.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik ga t voorwiel wel doen. Dat is namelijk sowieso kruis 3.
Ik heb nog veel te leren, zoveel is duidelijk. Maar dat is niet erg.
Ik heb nog veel te leren, zoveel is duidelijk. Maar dat is niet erg.
Vraagje:
voorwiel met 2x16 spaken en schijfrem (mtb wiel).
Moet er dan een andere spaakkracht zijn links/recht of gelijk?
Als ik ze nu opmeet heb ik aan de ene kant 24 (110 kgf) op de parktool en aan de andere kan 20 (173,5 kgf), rkening houdende met de spaak materiaal/diameter.
Lijkt dit logisch?
voorwiel met 2x16 spaken en schijfrem (mtb wiel).
Moet er dan een andere spaakkracht zijn links/recht of gelijk?
Als ik ze nu opmeet heb ik aan de ene kant 24 (110 kgf) op de parktool en aan de andere kan 20 (173,5 kgf), rkening houdende met de spaak materiaal/diameter.
Lijkt dit logisch?
Als het wiel veel " dish" heeft , kan dat, maar gezien de relatief kleine asymmetrie van schijfremvoorwielen lijkt me het nogal veel.
Verschillen in spaakkracht links/rechts resulteren direct uit de geometrie, dus als het wiel goed gecentreerd is, zal het kloppen...
Ps, 1700N lijkt me teveel van het goede, dus check je methodiek...
Verschillen in spaakkracht links/rechts resulteren direct uit de geometrie, dus als het wiel goed gecentreerd is, zal het kloppen...
Ps, 1700N lijkt me teveel van het goede, dus check je methodiek...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Bij wielen met weinig spaken wordt de spaakspanning hoger opgevoerd, maar meer dan 170kgf is wel heel erg veel. (heeft de velg eyelets?)fgrs schreef: ↑04 nov 2017 18:53 Vraagje:
voorwiel met 2x16 spaken en schijfrem (mtb wiel).
Moet er dan een andere spaakkracht zijn links/recht of gelijk?
Als ik ze nu opmeet heb ik aan de ene kant 24 (110 kgf) op de parktool en aan de andere kan 20 (173,5 kgf), rkening houdende met de spaak materiaal/diameter.
Lijkt dit logisch?
Als het wiel gecentreerd is klopt de verhouding. 65% is redelijk laag maar alles hangt af van de geometrie van de naaf.
Heeft eyelets.
Is een oud voorwiel, alu naaf. Ideaal om even t proberen.
Heb alles nog eens extra nagemeten, spaakdikte verschilt hier en daar een beetje en daarvan een gemiddelde genomen (kom op 1,7mm)
Kom nu uit op 99 kgf en 137kgf, zal er iets beter op trekken denk ik.
Is een oud voorwiel, alu naaf. Ideaal om even t proberen.
Heb alles nog eens extra nagemeten, spaakdikte verschilt hier en daar een beetje en daarvan een gemiddelde genomen (kom op 1,7mm)
Kom nu uit op 99 kgf en 137kgf, zal er iets beter op trekken denk ik.
Kruisende spaken losgemaakt en opnieuw vastgezet.
@Mackers had natuurlijk gelijk. Spaken zaten niet goed.
Alles nu kruis 2 gezet en de spaaklengte klopt nu ook.
Wiel gericht.
Waar ik nog moeite mee heb is het volgende. Als je een hoogteslag eruit haalt dan onstaat toch weer een zijdelingse slag. Haal je die er dan weer uit krijg je weer een hoogteslag. Dit zal mijn onervarenheid zijn denk ik. Vroeg me af of hier een systeem voor is?
Voor nu is het wiel goed recht met minimale hoogteslag.
@Mackers had natuurlijk gelijk. Spaken zaten niet goed.
Alles nu kruis 2 gezet en de spaaklengte klopt nu ook.
Wiel gericht.
Waar ik nog moeite mee heb is het volgende. Als je een hoogteslag eruit haalt dan onstaat toch weer een zijdelingse slag. Haal je die er dan weer uit krijg je weer een hoogteslag. Dit zal mijn onervarenheid zijn denk ik. Vroeg me af of hier een systeem voor is?
Voor nu is het wiel goed recht met minimale hoogteslag.