Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Zoektocht naar vaste spatborden

NoTriple
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 mei 2017 08:36

NoTriple 17 okt 2017 19:48

Spatborden op een racefiets is het zelfde als een triple op een fiets met een krom stuur

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 18 okt 2017 06:20

NoTriple schreef: 17 okt 2017 19:48 Spatborden op een racefiets is het zelfde als een triple op een fiets met een krom stuur
Na 4 uur in de regen bij een temperatuur tegen 0 is esthetiek niet meer het gene waar je veel waarde aan hecht. Droge voeten wel! Maar bij dat weer zit jij zeker op je tacx?
o'7o

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2105
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 18 okt 2017 08:12

NoTriple schreef: 17 okt 2017 19:48 Spatborden op een racefiets is het zelfde als een triple op een fiets met een krom stuur
Er bestaan zelfs fietsen die ontworpen zijn voor een krom stuur, spatborden, triple en bagagedrager. Er is meer in de wereld dan alleen de UCI regels.

nampus
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 22 jan 2017 19:09

nampus 19 okt 2017 09:07

NoTriple schreef: 18 okt 2017 20:02
Douglas schreef: 18 okt 2017 06:20
NoTriple schreef: 17 okt 2017 19:48 Spatborden op een racefiets is het zelfde als een triple op een fiets met een krom stuur
Na 4 uur in de regen bij een temperatuur tegen 0 is esthetiek niet meer het gene waar je veel waarde aan hecht. Droge voeten wel! Maar bij dat weer zit jij zeker op je tacx?
Nee hoor ik heb geen Tacx. Sowieso 4 dagen woon/werk op een crossfiets. Totaal ca 250 km in 4 dagen. Weer of geen weer. Ik heb namelijk geen auto maar mijn vrouw wel :P :roll: Maar zonder bel, spatborden en vooral geen triple. Gewoon Campa Centour 2x 10speed.
Zonder bel zou mijn woonwerk rit minstens 5 minuten langer duren door al die oudjes en scholieren die in de weg fietsen!

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 19 okt 2017 19:44

Douglas schreef: 15 okt 2017 21:33 Als je een goede rvs ketting hebt maakt dat toch niets uit. 8-)
Die zijn niet te vinden zonder zwakke punten zoals gewoon stalen pinnetjes, waarvan de penuiteindjes door strooizout afgeroest worden, met enkele uren later je ketting op straat.
Of je moet een industriele kopen, waar ze voor particulieren de prijs maal 5 doen.
De overblijvende optie is dus je ketting zoveel mogelijk afschermen.
Je kunt de plaatsen vinden waar dat (meest) nodig is door de zandkorrels / aarde ophopingen.
Vooraan een lap EPDM met aan onderkant een P doorsnede:
Afbeelding
Achter het kettingblad een bodemplaat (stijf, plooit toch wat) van een tas:
Afbeelding

De spatborden zijn van zwarte kunststof, heb er gaatjes van 4 mm in geboord, net als bij de afschermingen, en dan een stukje stijve waslijn erdoor en plooien naar gewenst.
Het ziet er niet blitz uit, maar het werkt, wat telt voor me
Achteraan is nog te doen, maar dat is om mijn tassen enz te beschermen dan de ketting / aandrijving.
De waslijn, met een stijve ader, is handig hiervoor: sterk/blijft in de vorm, geisoleerd, maakt zo geen krassen en de ader is beschermd tegen roesten.
Als de 62 mm band toch spuwt naast de middenbescherming, kan ik er stukken bij zetten.
Het geheel is wat flexibel. Het mag een stamp krijgen, het geeft mee ipv breken en je kunt door de waslijn montage wat te verplooien wat positioneren.
Bvb als het niet regent dan plooi ik deze vooraan zoveel mogelijk dicht. Of gewoon naar boven klappen en inhaken, als een rolluikje. :)

EPDM is vrij zwaar, maar het is gewicht op het veel minder belaste voorwiel.
Het tas bodemplaat materiaal (zit ook in hoeken van veel valiezen) weegt niks.
EPDM zo dicht bij de ketting is trouwens toch niet bruikbaar, gewoon de wind zou het al tegen de ketting of band kunnen blazen, je hebt daar dus stijf materiaal nodig.
Laatst gewijzigd door Nova op 19 okt 2017 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.

NoTriple
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 29 mei 2017 08:36

NoTriple 19 okt 2017 19:47

Nou Nampus wat die scholieren , 60+ ers naast elkaar ,en scootmobielers betreft heb je gewoon harstikke gelijk. Een fenomeen op de fietspaden bij ons zijn ook die knollen.

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 05 nov 2017 09:28

Die plaat achter het kettingblad, heeft zijn nut intussen goed bewezen: ik heb enige honderden km regen en natte banen (inclusief enkele waar prei kwekers hun dagelijkse lading prei gaan oppikken, elke dag verse lading modder, heel de winter door) achter de rug ermee, en de plaat hangt vol met modder dat anders op de ketting terecht ging gekomen zijn.
Ik zie het verschil aan de Gusset ketting: normaal is een dag nattigheid = aandrijving die volplakt met zandkorrels, nu is er na quasi niks te zien.
Ik had de plaat wel wat meer naar voren moeten monteren, want de modder gaat tot de voorste rand, terwijl achteraan niks is.
Misschien kan ik er een extra stuk bij zetten onderaan, want meer naar voren gaat enkel beneden, niet boven.
Zo zie je: de banden houden voldoende water lang genoeg vast om pas aan de VOORkant van het wiel los te laten.

Het enige dat nog roet in het eten gooit is door de wind opgestoven rommel. Ik heb dat begin dit jaar gehad met preventief strooizout, droog gebleven, opgewaaid door wind (inclusief die van rijdende voertuigen) en zo op de ketting. Daar valt weinig tegen te doen alhoewel die grote EPDM spatlap vooraan de ketting ook enigszins uit de wind houdt. Maar zijwind, nee.

dwangarbeider
Forum-lid
Berichten: 1245
Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25

dwangarbeider 05 nov 2017 19:49

Heb je al geprobeerd om een constructie rondom je ketting te plaatsen die deze helemaal omhult ?
Een gesloten kettingkast misschien ?

Nova
Forum-lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 05 feb 2016 20:05

Nova 05 nov 2017 20:07

dwangarbeider schreef: 05 nov 2017 19:49 Heb je al geprobeerd om een constructie rondom je ketting te plaatsen die deze helemaal omhult ?
Een gesloten kettingkast misschien ?
Zoals gezegd: voor een groter kettingblad zijn die niet te vinden, omdat de afstand tussen frame en blad te klein is geworden voor een kettingkast.
Dat was voor mijn 2 oudere fietsen, 52 kettingblad, reeds zo, 6-7 jaar geleden.
Nu ben ik zelfs genoopt geweest naar 48, als max, wegens frame snel breder wordend voor bredere banden. Mijn kettingblad zit in plaats van net naast de buizen die naar de achterwielmontage gaan, er nu zelfs voor. Ik heb nog zitten denken om een kettingkast uit te zagen en te bricoleren, maar als het kettingblad er al niet in past, zitten de opties op dit vlak, nogal dicht bij 0. Vandaar het plaatwerk hier en daar, als ersatz oplossing. Niettemin: het werkt. Uitzicht vind ik minder belangrijk.

Plaats reactie