Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Wind Cycleworks

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 06 nov 2017 10:42

@havana: Is toch in de eerste plaats een racer. Kabels buitenlangs is de keuze van de klant.

Gebruikersavatar
ric
Forum-lid
Berichten: 1029
Lid geworden op: 09 aug 2007 00:21
Locatie: Nieuwkoop

Gebruikersavatar ric 06 nov 2017 11:38

Heel erg mooi!
Canyon Aeroad / Canyon Grizl / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 06 nov 2017 12:27

havana schreef: 06 nov 2017 10:37 Kabels buitenlangs op een woon-werk racer vind ik een uitermate vreemde keuze.
Ik daarentegen vind het de enige logische keuze..... :roll:
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

ridley orion
Forum-lid
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 aug 2011 20:33

ridley orion 06 nov 2017 19:11

Kabels buitenlangs hebben als je mechanisch schakelt ook minder frictie.
En makkelijker te monteren

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28019
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 nov 2017 07:14

Maar minder makkelijk schoonmaken en de boel vangt gewoon meer vuil. Mijn ervaring is dat binnendoor onder de streep fijner is MITS de boel geen rare bochten maakt. En daar zit het grote probleem, bij veel merken maken die kabels wél rare bochten en dan is buitenom inderdaad stukken beter.

Kabels binnendoor klappert ook minder op bijvoorbeeld klinkers, mits de constructie deugt.

Als het frame geleverd wordt met liners is de montage niet moeilijker. Zo niet is het alleen de eerste keer even prutsen, daarna gebruik je een liner en is het kinderspel.

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 07 nov 2017 09:48

Wat betreft kabels binnendoor of buitenlangs: De manier waarop ik de kabels binnendoor laat lopen is met de volledige buitenkabel door een doorlopende buis. Installatie is dus heel makkelijk en het systeem is volledig gesloten. Optioneel zou je de buitenkabel ook helemaal door kunnen laten lopen naar de achterderailleur om het helemaal gesloten te houden (op fietsen die veel nattigheid en modder te zien krijgen). Interne geleiding door de hoofdbuizen geeft ook de mooiste kabelloop (o.a. zodanig dat ze nergens de lak raken). De voornaamste argumenten voor buitenlangs zijn een (iets) lager gewicht en de 'looks'.

@Ric: Bedankt!

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5283
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 07 nov 2017 11:31

bartv schreef: 06 nov 2017 10:35 WIND33: Bart's Disc Racer

...
Het hele verhaal: http://windcycleworks.nl/post/167190100 ... jfremracer

...
Afbeelding
Wat is het gleufje op de voorvorkbuis?

Uit de uitleg leek ik begrepen te hebben iets om schade door wrijvende buitenkabels te voorkomen. Maar als je dat mee wit verft krijg je daar toch ook 'lakschade? Of toch niet? Of is het feit dat het RVS en niet zal roesten de reden/doel?
En waarom zetten we dan niet de nokken helemaal vooraan op het kader (zoals weinigen doen).

Walter

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 07 nov 2017 11:58

Zie je dat streepje op het balhoofd? Het is een uitstulping om wrijfschade te voorkomen.
Kabelnokjes op het balhoofd zijn niet fijn omdat dan de buitenkabels te korte bochten moeten maken. Dat is geen gezicht en het levert - in theorie - meer wrijving tussen binnen en buitenkabel op.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 07 nov 2017 12:06

Ik heb dat bij 2 fietsen (kabelstoppers op balhoofd), speciaal om gevraagd... nooit iets van gemerkt van enig nadeel, de bochten zijn trouwens vrijwel hetzelfde, kabel loopt alleen iets minder verder door naar beneden.
Het enige nadeel van kabels buitenom is voor mij de shit bij de kabelgeleiding onder het bracket, voor de rest louter voordelen.
Zo'n stripje tegen schuren is aardig bedacht en uitgevoerd, maar nog een klasse beter is niks nodig tegen schuren.
Laatst gewijzigd door Keezx op 07 nov 2017 12:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 07 nov 2017 12:15

walter- schreef: 07 nov 2017 11:31 ...
Wat is het gleufje op de voorvorkbuis? Uit de uitleg leek ik begrepen te hebben iets om schade door wrijvende buitenkabels te voorkomen. Maar als je dat mee wit verft krijg je daar toch ook 'lakschade? Of toch niet? Of is het feit dat het RVS en niet zal roesten de reden/doel?
En waarom zetten we dan niet de nokken helemaal vooraan op het kader (zoals weinigen doen). ...
Dat streepje is een strip RVS dat op de balhoofdbuis is gesoldeerd. Deze wordt eerst gewoon meegespoten en daarna wordt de buitenrand (daar waar de buitenkabels langs zouden kunnen gaan schuren) weer kaal geschuurd.
Kabelstops op de zijkanten van de balhoofdbuis geven een minder mooie kabelloop (zoals sloeren al zei).
Al met al is interne kabelgeleiding wat mij betreft de mooiste oplossing.

Memento_Mori
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 12 jun 2012 10:29

Memento_Mori 08 nov 2017 23:35

Idem principe hier, werkt prima overigens. Het stoort mij totaal niet, zeker niet vergeleken met de reguliere rubbers die worden gebruikt om dit schuren tegen te gaan.

Afbeelding

Raymond62
Forum-lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 08 feb 2015 11:21

Raymond62 09 nov 2017 11:38

Die rubbers om de buitenkabels worden vooral gebruikt om het klapperen (geluid) tegen te gaan.
Best plak je dan eveneens nog doorzichtige beschermstickers waar de rubbers het frame raken.

Door het zand dat op de rubbers en frame hangt krijg je anders nog schuurplekken in je lak... ;)

Plaats reactie