Sukkelen om achterwiel recht in de fiets te krijgen
Hoi allen,
Ik heb voor mijn oude dierbare mountainbike onlangs nieuwe Mavic Crossride wielen gekocht.
De laatste tijd sukkel ik elke keer om het achterwiel mooi in het midden tussen de v-brakes te krijgen. Wat ik ook doe, het is alsof mijn achterwiel telkens in een andere (schuine) positie terecht komt wanneer ik de snelspanners aanschroef.
Mijn achterpad zit niet los lijkt mij. Aan de onderdelen van het wiel zelf lijkt er mij ook niets fout.
Iemand dit ook al tegen gekomen? Iemand die suggesties heeft over wat fout kan lopen?
Ik heb voor mijn oude dierbare mountainbike onlangs nieuwe Mavic Crossride wielen gekocht.
De laatste tijd sukkel ik elke keer om het achterwiel mooi in het midden tussen de v-brakes te krijgen. Wat ik ook doe, het is alsof mijn achterwiel telkens in een andere (schuine) positie terecht komt wanneer ik de snelspanners aanschroef.
Mijn achterpad zit niet los lijkt mij. Aan de onderdelen van het wiel zelf lijkt er mij ook niets fout.
Iemand dit ook al tegen gekomen? Iemand die suggesties heeft over wat fout kan lopen?
Als er wat rempositie verschil is tussen 2 wielen , dan deugt 1 van die wielen niet qua centrering...
Heb je problemen met 1 wiel dan zou ik eens goed kijken naar de binnenkant van de patten, daar kan best wat slijtage /schade zijn die een vaste positie hindert.
Heb je problemen met 1 wiel dan zou ik eens goed kijken naar de binnenkant van de patten, daar kan best wat slijtage /schade zijn die een vaste positie hindert.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Je kan je achterwiel er wel verkeerd om in zetten om te controleren of hij in het midden staat. Uiteraard kan je er dan niet meer op fietsen, maar dat hoeft ook niet.
Enige probleem is als je op deze manier dat wil controleren , je je band van de velg moet halen om de V brakes in exact dezelfde stand te laten staan.
Makkelijker is om gewoon een centreerboog te gebruiken.
Enige probleem is als je op deze manier dat wil controleren , je je band van de velg moet halen om de V brakes in exact dezelfde stand te laten staan.
Makkelijker is om gewoon een centreerboog te gebruiken.
Beste Reiger77, ik kan uit je bericht niet opmaken dat je telkens van wielset wisselt dus ik ga ervan uit dat je telkens hetzelfde Mavic wiel uit en in je fiets plaatst?
Oude fiets dus geen steekas veronderstel ik. Volgens mij heeft Mavic in die wielset gewone snelspanners die je omklapt om het wiel vast te zetten en geen draai-snelspanners.
Dus, snelspanners beetje aandraaien en dan dichtklappen zo kan het wiel nooit verschuiven.
En natuurlijk eerst zorgen dat het wiel er recht in staat : fiets recht houden, met een hand op het zadel drukken dan zet het wiel zich vanzelf recht en dan de snelspanner pas dichtklappen.
Oude fiets dus geen steekas veronderstel ik. Volgens mij heeft Mavic in die wielset gewone snelspanners die je omklapt om het wiel vast te zetten en geen draai-snelspanners.
Dus, snelspanners beetje aandraaien en dan dichtklappen zo kan het wiel nooit verschuiven.
En natuurlijk eerst zorgen dat het wiel er recht in staat : fiets recht houden, met een hand op het zadel drukken dan zet het wiel zich vanzelf recht en dan de snelspanner pas dichtklappen.
Ja, je ziet het inderdaad mis
De velg staat altijd in het midden. Daarom is een achterwiel niet symmetrisch gespaakt maar staan de spaken aan de tandwielkant rechter dan aan de linkerkant...
Als de velg niet in 't midden staat dan moet er aan "gewerkt" worden
De velg staat altijd in het midden. Daarom is een achterwiel niet symmetrisch gespaakt maar staan de spaken aan de tandwielkant rechter dan aan de linkerkant...
Als de velg niet in 't midden staat dan moet er aan "gewerkt" worden
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
-
- Forum-lid
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 28 jan 2017 10:06
Ik weet niet hoe erg de remmen aanlopen, maar door de veerspanning in de armen van de V-brakes aan te passen kun je aanlopen soms al verhelpen. Als het goed is zit er in iedere arm een klein kruiskop schroefje waar je aan kan draaien. Draai het schroefje op de arm die aanloopt ietsje in (veerspanning gaat iets omhoog). Doe het wel met hele kleine beetjes (1/4 slag per keer).