Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

licht, lichter, lichtst

Wilier_Granturismo
Forum-lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 18 mar 2012 14:56

Wilier_Granturismo 20 mei 2017 17:17

Niet iedereen is gezegend met een afgetraind lijf en niet iedereen heeft evenveel kracht in zijn benen. Uiteraard is aan beiden iets te doen, maar tot die tijd wil je toch ook kunnen genieten (ook in de bergen).

Stel je hebt een complete Shimano 6800 compact groep, met lange kooi en alles. Dan kan je "standaard" tot 34-32 komen (5600 kon je nog met 3 "blaadjes" voor krijgen en zo tot 30-30 komen).
Mocht je nog lichter willen met je 6800, wat zijn dan de mogelijkheden. Qua mogelijkheden zou het voor veel mensen fijn zijn om niet alles te hoeven verbouwen aan hun opzet.

Lichter schakelen in de Ardennen en/of Alpen om even de druk van de benen te verminderen is voor veel toerfietsers toch wel fijn.

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 20 mei 2017 17:35

Stronglight (st2) heeft voorbladen waarbij het binnenblad als kleinste optie een 33 heeft. Dan zitten de bladboudjes al echt tegen de tandjes aan. 33-32 is nagenoeg 30-30.
Afbeelding

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 20 mei 2017 18:01

Dat is eenvoudig: Wolftooth Roadlink monteren tussen de hanger en de derailleur (GS bij Shimano). Dan kun je tot 40t achteraan. Eigen ervaring. Zie de fotoos via onderstaande link. Kosten ca. €22,-. Hier te koop: https://r2-bike.com/WOLFTOOTH-Adapter-R ... -Aluminium.
Ook al heb je nu 50/34t (=>14t): gewoon proberen.

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2407
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 20 mei 2017 20:04

Maar met welke cassette dan?

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3594
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 20 mei 2017 20:05

Klik op de link en lees, het staat erin wat mogelijk is.
Afbeelding

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 20 mei 2017 20:13

Woefdram schreef: 20 mei 2017 20:04 Maar met welke cassette dan?
SLX cassette bijv.: https://www.bike-components.de/en/Shima ... el-p49889/
Kan ook van Sunrace zijn. https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... wg_id-6854
Past ook op 8/9/10v body. Bij 11v body heb je 1,8mm spacer nodig.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16905
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 21 mei 2017 23:25

Maar als je niet wilt verbouwen is het nog ver verwijderd van de voordelen van een triple. Een Tiagra of Athena triple met een ander crankstel/bladen is dan nog steeds de beste oplossing.

Als je Ultegra koopt doe je dat vooral omdat het een paar ons lichter is dan 105. Een paar ons lichter koop je omdat je dan sneller kunt klimmen maar als je met het lichtst mogelijke verzet al niet bovenkomt heb je gewoon een slechte investering gedaan.
Nu snap ik wel dat mensen een verkeerde inschatting kunnen maken en er pas later achter komen hoe leuk fietsen in de bergen is of zich door de fietsenmaker laten vertellen dat je met 34-32 "overal boven komt" dus het is maar goed dat er oplossingen zijn. Alleen zonder ombouwen wordt lastig met behoud van de Ultegra groep.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40213
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 22 mei 2017 09:36

Ik heb nu een Roadlink onder een Chorus achterderrie zitten om onze Thule fietskar wat makkelijker door de heuvels te trekken. Werkt prima!
Ik kan alleen niet groot-groot schakelen, maar het laatste kransje wat nog wel veilig lukt ratelt al zo erg dat dat een mooie waarschuwing is.
Less is bore

Trappe
Forum-lid
Berichten: 253
Lid geworden op: 27 sep 2011 11:36
Contact

Trappe 08 nov 2017 21:41

Ik zoek voor een Sram Apex 10s (34/50 + mid cage 11-32) groep de goedkoopste oplossing om nog lichter te schakelen.

Nu lijkt het er op dat je met een Roadlink er onder tot 40t nog kan schakelen. Alleen zie ik nergens (10s) 40t cassettes... maar alleen 11-42.

Weet iemand of 42t ook nog haalbaar is?

bv roadlink + deze cassette: https://www.bike-components.de/en/Shima ... te-p43864/

Ivm met een vaste derailleur nok aan de voorkant lijk mij alleen 33t een mogelijkheid.
Trappe doe je met je benen.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 08 nov 2017 22:37

Roadlink, sorry Wolftooth, garandeert tot 40t. GX 10v, lange kooi en zonder Roadlink, gaat tot 42t. Zelfde schakelratio. 10v cassettes 11-40t maak je zelf als volgt: een losse 40t van welke fabrikant ook (e-thirteen enz) en een Shimano 11-34t 10v cassette, waarbij je de 15t en 17t vervangt door een standaard 16t of een speciaal daarvoor vormgegeven 16t en de 40t bijvoegen.
r2 bike.de heeft veel keuze. Inmiddels ook bij bikecomponents.de. Soms moet je de 40t iets dunner schuren/vijlen/fresen.
Of deze: https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... -40-554886

Gebruikersavatar
ddetaey
Forum-lid
Berichten: 485
Lid geworden op: 13 jan 2011 18:55

Gebruikersavatar ddetaey 08 nov 2017 23:52

Ik rijd met een SRAM 11-36 cassette in combinatie met een Ultegra 6800 achter derailleur lange kooi en compact 50/34 vooraan. Dit zonder gebruik te moeten maken van Wolftooth.

Voor 10-speed heb je ook een SRAM 11-36 cassette :
SRAM PG-1070 10-speed Cassette for Forc ... rivetrains
Veel kans dat je dit met je SRAM RIVAL WIFLI derailleur werkend krijgt zonder Wolftooth. Lengte kooi is vergelijkbaar met Ultegra lange kooi.

Dirk

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 09 nov 2017 00:02

Op zich is tip van Dirk een goede suggestie, maar de lengte van de derailleur-kooi is niet bepalend voor het max. bereik van een achterderailleur. De geometrie: hoe steil beweegt de derailleur; dat is bepalend.
Hij kan best gelijk hebben, al kan Apex en Rival toch een verschil zijn.

Plaats reactie