licht, lichter, lichtst
-
- Forum-lid
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 18 mar 2012 14:56
Niet iedereen is gezegend met een afgetraind lijf en niet iedereen heeft evenveel kracht in zijn benen. Uiteraard is aan beiden iets te doen, maar tot die tijd wil je toch ook kunnen genieten (ook in de bergen).
Stel je hebt een complete Shimano 6800 compact groep, met lange kooi en alles. Dan kan je "standaard" tot 34-32 komen (5600 kon je nog met 3 "blaadjes" voor krijgen en zo tot 30-30 komen).
Mocht je nog lichter willen met je 6800, wat zijn dan de mogelijkheden. Qua mogelijkheden zou het voor veel mensen fijn zijn om niet alles te hoeven verbouwen aan hun opzet.
Lichter schakelen in de Ardennen en/of Alpen om even de druk van de benen te verminderen is voor veel toerfietsers toch wel fijn.
Stel je hebt een complete Shimano 6800 compact groep, met lange kooi en alles. Dan kan je "standaard" tot 34-32 komen (5600 kon je nog met 3 "blaadjes" voor krijgen en zo tot 30-30 komen).
Mocht je nog lichter willen met je 6800, wat zijn dan de mogelijkheden. Qua mogelijkheden zou het voor veel mensen fijn zijn om niet alles te hoeven verbouwen aan hun opzet.
Lichter schakelen in de Ardennen en/of Alpen om even de druk van de benen te verminderen is voor veel toerfietsers toch wel fijn.
Dat is eenvoudig: Wolftooth Roadlink monteren tussen de hanger en de derailleur (GS bij Shimano). Dan kun je tot 40t achteraan. Eigen ervaring. Zie de fotoos via onderstaande link. Kosten ca. €22,-. Hier te koop: https://r2-bike.com/WOLFTOOTH-Adapter-R ... -Aluminium.
Ook al heb je nu 50/34t (=>14t): gewoon proberen.
Ook al heb je nu 50/34t (=>14t): gewoon proberen.
SLX cassette bijv.: https://www.bike-components.de/en/Shima ... el-p49889/
Kan ook van Sunrace zijn. https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... wg_id-6854
Past ook op 8/9/10v body. Bij 11v body heb je 1,8mm spacer nodig.
Maar als je niet wilt verbouwen is het nog ver verwijderd van de voordelen van een triple. Een Tiagra of Athena triple met een ander crankstel/bladen is dan nog steeds de beste oplossing.
Als je Ultegra koopt doe je dat vooral omdat het een paar ons lichter is dan 105. Een paar ons lichter koop je omdat je dan sneller kunt klimmen maar als je met het lichtst mogelijke verzet al niet bovenkomt heb je gewoon een slechte investering gedaan.
Nu snap ik wel dat mensen een verkeerde inschatting kunnen maken en er pas later achter komen hoe leuk fietsen in de bergen is of zich door de fietsenmaker laten vertellen dat je met 34-32 "overal boven komt" dus het is maar goed dat er oplossingen zijn. Alleen zonder ombouwen wordt lastig met behoud van de Ultegra groep.
Als je Ultegra koopt doe je dat vooral omdat het een paar ons lichter is dan 105. Een paar ons lichter koop je omdat je dan sneller kunt klimmen maar als je met het lichtst mogelijke verzet al niet bovenkomt heb je gewoon een slechte investering gedaan.
Nu snap ik wel dat mensen een verkeerde inschatting kunnen maken en er pas later achter komen hoe leuk fietsen in de bergen is of zich door de fietsenmaker laten vertellen dat je met 34-32 "overal boven komt" dus het is maar goed dat er oplossingen zijn. Alleen zonder ombouwen wordt lastig met behoud van de Ultegra groep.
Campagnolo Ultra Dork
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40213
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik heb nu een Roadlink onder een Chorus achterderrie zitten om onze Thule fietskar wat makkelijker door de heuvels te trekken. Werkt prima!
Ik kan alleen niet groot-groot schakelen, maar het laatste kransje wat nog wel veilig lukt ratelt al zo erg dat dat een mooie waarschuwing is.
Ik kan alleen niet groot-groot schakelen, maar het laatste kransje wat nog wel veilig lukt ratelt al zo erg dat dat een mooie waarschuwing is.
Less is bore
Ik zoek voor een Sram Apex 10s (34/50 + mid cage 11-32) groep de goedkoopste oplossing om nog lichter te schakelen.
Nu lijkt het er op dat je met een Roadlink er onder tot 40t nog kan schakelen. Alleen zie ik nergens (10s) 40t cassettes... maar alleen 11-42.
Weet iemand of 42t ook nog haalbaar is?
bv roadlink + deze cassette: https://www.bike-components.de/en/Shima ... te-p43864/
Ivm met een vaste derailleur nok aan de voorkant lijk mij alleen 33t een mogelijkheid.
Nu lijkt het er op dat je met een Roadlink er onder tot 40t nog kan schakelen. Alleen zie ik nergens (10s) 40t cassettes... maar alleen 11-42.
Weet iemand of 42t ook nog haalbaar is?
bv roadlink + deze cassette: https://www.bike-components.de/en/Shima ... te-p43864/
Ivm met een vaste derailleur nok aan de voorkant lijk mij alleen 33t een mogelijkheid.
Trappe doe je met je benen.
Roadlink, sorry Wolftooth, garandeert tot 40t. GX 10v, lange kooi en zonder Roadlink, gaat tot 42t. Zelfde schakelratio. 10v cassettes 11-40t maak je zelf als volgt: een losse 40t van welke fabrikant ook (e-thirteen enz) en een Shimano 11-34t 10v cassette, waarbij je de 15t en 17t vervangt door een standaard 16t of een speciaal daarvoor vormgegeven 16t en de 40t bijvoegen.
r2 bike.de heeft veel keuze. Inmiddels ook bij bikecomponents.de. Soms moet je de 40t iets dunner schuren/vijlen/fresen.
Of deze: https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... -40-554886
r2 bike.de heeft veel keuze. Inmiddels ook bij bikecomponents.de. Soms moet je de 40t iets dunner schuren/vijlen/fresen.
Of deze: https://www.bike-discount.de/de/kaufen/ ... -40-554886
Ik rijd met een SRAM 11-36 cassette in combinatie met een Ultegra 6800 achter derailleur lange kooi en compact 50/34 vooraan. Dit zonder gebruik te moeten maken van Wolftooth.
Voor 10-speed heb je ook een SRAM 11-36 cassette :
SRAM PG-1070 10-speed Cassette for Forc ... rivetrains
Veel kans dat je dit met je SRAM RIVAL WIFLI derailleur werkend krijgt zonder Wolftooth. Lengte kooi is vergelijkbaar met Ultegra lange kooi.
Dirk
Voor 10-speed heb je ook een SRAM 11-36 cassette :
SRAM PG-1070 10-speed Cassette for Forc ... rivetrains
Veel kans dat je dit met je SRAM RIVAL WIFLI derailleur werkend krijgt zonder Wolftooth. Lengte kooi is vergelijkbaar met Ultegra lange kooi.
Dirk
Op zich is tip van Dirk een goede suggestie, maar de lengte van de derailleur-kooi is niet bepalend voor het max. bereik van een achterderailleur. De geometrie: hoe steil beweegt de derailleur; dat is bepalend.
Hij kan best gelijk hebben, al kan Apex en Rival toch een verschil zijn.
Hij kan best gelijk hebben, al kan Apex en Rival toch een verschil zijn.