Welk smeermiddel gebruik jij ?
Reiniger = ontvetter.
Parktool zelf raadt aan eerst ontvetter, dan zeepwater, dan laten drogen, dan opnieuw smeren.
De stap zeepwater kun je echter prima weglaten. Ontvetter > ketting goed drogen > smering aanbrengen.
Parktool zelf raadt aan eerst ontvetter, dan zeepwater, dan laten drogen, dan opnieuw smeren.
De stap zeepwater kun je echter prima weglaten. Ontvetter > ketting goed drogen > smering aanbrengen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 24 aug 2017 17:17
Bedankt voor de snelle reactie!
Ik ben meer van het idee; laat ontvetten weg en gebruik enkel zeepwater. Onvetter moet echt weg uit de ketting en je weet niet of die 'droogt of hoe snel. Zeepwater neemt de ontvetter weg. Daarom zou ik dat altijd gebruiken als je ontzet.
Walter
Één keer in de regen gereden.? Dan gewoon de ketting met een droge doek droog wrijven en daarna invetten met jouw smeermiddel, meer niet. Pas als de ketting zo'n 300km heeft gedraaid ga je hem goed schoonmaken (eventueel ontvetten) en weer invetten.korneeldebruyn schreef: ↑09 nov 2017 09:07 Ik weet niet of dit het juiste topic is maar...
Gisteren voor het eerst in de regen gereden met m'n nieuwe fiets. Nu wil ik hem terug proper zetten, net als de ketting maar ik vraag me af wat ik het best kan doen...
Ik heb een reinigingssetje van Park Tool gekocht en hier zit een kettingreiniger bij maar nu vraag ik me het volgende af:
Is zo'n kettingreiniger hetzelfde als een ontvetter? En in welke volgorde moet ik het best de ketting kuisen? Eerst de kettingreiniger, goed afspoelen, dan de ontvetter en dan opnieuw invetten? Of is de kettingreiniger al een soort ontvetter en moet ik dus enkel goed afspoelen en opnieuw invetten?
Alvast bedankt.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5616
- Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41
Als ik 1 dag in de regen heb gereden, ga ik de ketting toch echt wel heel goed schoonmaken!
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!
Ik heb hier een 19 jaar oude Giant Custom trekkingfiets met derailleur en daar heb ik 1x in de laatste 5 jaar te de ketting van schoongemaakt. Zit al 19 jaar dezelfde ketting (record? )op en hij fietst als een lier. Ik gebruik hem de laatste jaren als postfiets(2x in de week).
Ik zit met mijn 2 racefietsen altijd heel precies mijn ketting en cassette te reinigen , ook met een kettingreiniger en zo'n bakje wat je om je ketting heen doet. 100% schoon wordt hij dan. Je kan gewoon de ontvetter verdunnen met water.
Dat doe ik pas na een serie ritten.In de winter/nat weer vaker vanzelf.
In de zomer wat dunnere olie(ben ik trouwens ook van afgestapt en gebruik nu het hele jaar wet lube=dikkere olie) en in het natte seizoen en winter wat dikkere. En elke rit een paar druppels bijdruppelen en goed indrukken en buitenkant schoon wrijven.Zo doe ik het, maar wat ik al schrijf aan het begin.......1000 fietsers en 1000 manieren om je ketting schoon te maken en te onderhouden(of juist niet).
Een buurman van mij was altijd aan het fietsen en ik zag zijn ketting en cassette.1 dikke vette bende. Haha. Ik zei tegen hem je moet je spullen wat beter schoon maken. Later gaf hij me wel gelijk. Maar er is gewoon wel een tussenweg.We zijn op het laatst ook geen profs.
Maar als je trots bent op je (eerste)mooie racefiets, zoals KorneeldeBruyn ongetwijfeld is, dan moet hij ook spic en span er bij staan. Zo is dat.Zuinig op je spullen zijn dat is een goed ding als je jong bent.
oja ik gebruik nu het hele jaar Morgan Blue wet lube,
Ik zit met mijn 2 racefietsen altijd heel precies mijn ketting en cassette te reinigen , ook met een kettingreiniger en zo'n bakje wat je om je ketting heen doet. 100% schoon wordt hij dan. Je kan gewoon de ontvetter verdunnen met water.
Dat doe ik pas na een serie ritten.In de winter/nat weer vaker vanzelf.
In de zomer wat dunnere olie(ben ik trouwens ook van afgestapt en gebruik nu het hele jaar wet lube=dikkere olie) en in het natte seizoen en winter wat dikkere. En elke rit een paar druppels bijdruppelen en goed indrukken en buitenkant schoon wrijven.Zo doe ik het, maar wat ik al schrijf aan het begin.......1000 fietsers en 1000 manieren om je ketting schoon te maken en te onderhouden(of juist niet).
Een buurman van mij was altijd aan het fietsen en ik zag zijn ketting en cassette.1 dikke vette bende. Haha. Ik zei tegen hem je moet je spullen wat beter schoon maken. Later gaf hij me wel gelijk. Maar er is gewoon wel een tussenweg.We zijn op het laatst ook geen profs.
Maar als je trots bent op je (eerste)mooie racefiets, zoals KorneeldeBruyn ongetwijfeld is, dan moet hij ook spic en span er bij staan. Zo is dat.Zuinig op je spullen zijn dat is een goed ding als je jong bent.
oja ik gebruik nu het hele jaar Morgan Blue wet lube,
-
- Forum-lid
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 24 aug 2017 17:17
Dag heren, hier ben ik weer.
Ketting is nu weer lekker proper maar.... Nu wil ik hem terug smeren. Ik heb een smeermiddel van Shimano zelf (leek me het beste aangezien ik ook Shimano versnellingen heb ) maar iets wat ik wel een "nadeel" vind is dat de ketting wel erg rap zwart gaat zien.
Het is misschien flauw maar "het oog wil ook wat" en ik vind zo'n proper ogende zilveren ketting echt mooier Nu weet ik niet of er een smeermiddel bestaat dat niet zwart wordt na een tijdje? Natuurlijk wil ik niet inboeten op kwaliteit, dus als zoiets niet bestaat of minder goed is hou ik het wel gewoon bij m'n Shimano smeermiddel Alvast bedankt.
Ketting is nu weer lekker proper maar.... Nu wil ik hem terug smeren. Ik heb een smeermiddel van Shimano zelf (leek me het beste aangezien ik ook Shimano versnellingen heb ) maar iets wat ik wel een "nadeel" vind is dat de ketting wel erg rap zwart gaat zien.
Het is misschien flauw maar "het oog wil ook wat" en ik vind zo'n proper ogende zilveren ketting echt mooier Nu weet ik niet of er een smeermiddel bestaat dat niet zwart wordt na een tijdje? Natuurlijk wil ik niet inboeten op kwaliteit, dus als zoiets niet bestaat of minder goed is hou ik het wel gewoon bij m'n Shimano smeermiddel Alvast bedankt.
Ja, er zijn middelen waar minder drek aan blijft hangen (wasachtigen), maar die smeren minder goed en je moet vaker smeren, dat is ontwerp- en gebruikerskeuze, altijd een compromis.
Wil je blinkende buitenplaatjes, dan na iedere rit even afnemen met een doekje met remreiniger o.i.d.
PS, naar een ketting moet je niet kijken, maar luisteren.....
Wil je blinkende buitenplaatjes, dan na iedere rit even afnemen met een doekje met remreiniger o.i.d.
PS, naar een ketting moet je niet kijken, maar luisteren.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 24 aug 2017 17:17
Oké, dan blijf ik gewoon die van Shimano gebruiken. Is ook een dry-lube trouwens.
Gebruik zelf Squirt Lube en de ketting blijft zo goed als droog en wordt niet zwart. Wel na elke rit even de ketting door een droge doek halen en om de X-tijd ketting opnieuw druppelen/insmeren.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 24 aug 2017 17:17
Even wat research gedaan achter die Squirt Lube. Dat is eigenlijk meer een wax als ik het goed heb? Heeft het dan nog zin om de ketting met een 'chaindegreaser' proper te maken/ te ontvetten? Of...?
Het ding krijgt overal wel veel positieve reacties, én inderdaad, de ketting wordt (als ik dat zo in reviews lees) niet zwart na verloop van tijd. Dat is eigenlijk hetgene ik wil, een goed draaiende ketting maar het oog wil ook wat en ja zo'n 'propere' ketting ziet er nu eenmaal mooier uit