Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Artrose

Sweety2008
Forum-lid

Gebruikersavatar Sweety2008 18 nov 2017 10:10

Ik heb vanmorgen met mijn overbuurvrouw gesproken zij heeft al 18 jaar deze ziekte en is ook af en toe zo moe.
Gezonde voeding da let ik heel erg op. Boodschappen doen duurt lang omdat ik op de verpakking altijd de labels lees wat er in zit.
Ghost Nivolet 6LC

gene
Forum-lid

gene 18 nov 2017 10:39

Veel labels lezen? Dan koop je veel "kant en klare" produkten?

Hans-Je-Pence
Forum-lid

Hans-Je-Pence 18 nov 2017 10:44

gene schreef: 18 nov 2017 09:43 … geen alcohol enz.…

Euh?! waar haal je die informatie vandaan? Het tegendeel is namelijk waar.
En wat betekent “enzovoort”?

gene
Forum-lid

gene 18 nov 2017 13:08

Alcohol voorkomt MOGELIJK de kans op reuma, Het zijn eerste vaststellingen. Je moet ook rekening houden met de combinatie alcohol-medicatie, leverfunctie zou zo wel eens verstoord kunnen raken. Ik zou er in ieder geval voorzichtig mee omgaan.
Enzovoort? oa roken, oefeningen voor alle gewrichten (bv yoga), kiné voor de pijnlijke gewrichten, overdag een rustpauze inlassen indien mogelijk, bep. kruiden kunnen helpen (kurkuma)

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 18 nov 2017 15:22

Roken kan zeker helpen...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Sweety2008
Forum-lid

Gebruikersavatar Sweety2008 18 nov 2017 15:59

gene schreef: 18 nov 2017 10:39 Veel labels lezen? Dan koop je veel "kant en klare" produkten?
Tja ook in brood en sommige andere producten daar wil ik graag weten hoeveel suiker enz. erin zit. Ik lees ook de labels van thee, koffie, kaas, koekjes en margarine.
Zaterdagavond drink ik wel een glas rode wijn ook omdat ik dit lekker vind.
Ghost Nivolet 6LC

Sweety2008
Forum-lid

Gebruikersavatar Sweety2008 18 nov 2017 16:02

Keezx schreef: 18 nov 2017 15:22 Roken kan zeker helpen...
Cannabis? Ik rook al meer dan 5 jaar niet meer en heb ook geen zin om ooit nog een te roken.
Ghost Nivolet 6LC

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 18 nov 2017 16:13

@Sweety, je leest de labels van koffie en thee en margarine iedere keer weer? Daar zul je best moe van worden, vooral als er geen declaratie te vinden is (zoals op de 3 soorten koffie die ik hier net bekeken heb).

@gene Ik koop ook best kant en klare producten en heb echt niet het idee dat ik daardoor slecht eet. Ik let dan wel op wat er bijv. aan zout in zit.

gene
Forum-lid

gene 18 nov 2017 17:09

@Jans: je wil niet weten hoeveel verborgen suikers in de meeste k&k producten zit; (om nog maar te zwijgen van de andere rommel. (bewaar- en emulgeermiddelen, (trans)vetten, smaakverbeteraars....)

Hans-Je-Pence
Forum-lid

Hans-Je-Pence 18 nov 2017 17:51

Ik wil dat juist wel weten en lees dus ook al de etiketten. Ik moet wel want ik heb coeliakie dus kan geen risico’s nemen. Maar de argwaan voor bepaalde stoffen die op de etiketten staan is veelal sterk overdreven. De meeste E nummers bijvoorbeeld klinken eng maar zijn feitelijk gewoon doodnormale, natuurlijke stoffen zoals vitamine C of het oranje goedje wat wortelen oranje maakt. Of een was achtige substantie door bepaalde kevers wordt uitgescheden.
Suikers, in alle mogelijke varianten zijn inderdaad wel een punt van aandacht. Enerzijds is het een conserveermiddel maar er zijn ook mensen die beweren dat suikers worden toegevoegd om een verslaving te creëren waardoor mensen meer van het product gaan kopen. Mayonaise is zo’n voorbeeld. Wat daar van waar is weet ik niet maar enige wantrouwigheid ten opzichte van suikers lijkt me sowieso heel gezond.

En ik weet als chronisch etiketten lezer dat je echt niet alleen van kant en klaar producten de etiketten moet lezen. Vrijwel alle producten bevatten eigenlijk meer dan je in eerste instantie zou vermoeden hoor! Neem bijvoorbeeld gehakt, nee neem 100% puur varkensgehakt. Daar zitten vaak ook wat kleurbehoudende en conserverende goedjes in. En soms ook plantaardige vezels uit erwten. Een ander “product” wat je vaak op de declaratielijst tegenkomt is water… Ja echt, men voegt soms water toe aan bijvoorbeeld vis of kip om het volume en gewicht te verhogen. Puur bedrog als je het mij vraagt maar de VWA denkt daar blijkbaar anders over.
Dus etiketten lezen is best leerzaam :lol:

Ik eet zelf overigens zo veel mogelijk pure producten maar zoals hierboven beschreven heb je ook daarbij vaak heel wat tijd nodig om de etiketten te lezen. Ik heb mijn eigen moestuin, eigen boomgaard en koop vaak wild rechtstreeks van de jagers hier in Frankrijk dus veel natuurlijker kan haast niet. Maar ook daarbij gebruik ik soms noodzakelijke toevoegingen als ik moet gaan conserveren omdat de oogst te rijk is of alles tegelijk rijp is. De voedingsindustrie doet precies hetzelfde. En ook ik voeg bijvoorbeeld citroensap toe ter verkoming van verkleuring. Net als de voedingsindustrie alleen noemen ze het daar anti-oxidanten of ascorbinezuur.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 18 nov 2017 18:00

gene schreef: 18 nov 2017 17:09 @Jans: je wil niet weten hoeveel verborgen suikers in de meeste k&k producten zit; (om nog maar te zwijgen van de andere rommel. (bewaar- en emulgeermiddelen, (trans)vetten, smaakverbeteraars....)
We gaan dit draadje op deze manier flink bevuilen, maar maak je niet ongerust, ik weet voldoende van voeding af om te kunnen beslissen of ik wel een kant en klaar maaltijd neem. En niet alles wat een e-nummer heeft is allemaal slecht.
Je zou de indruk kunnen krijgen dat we alleen kant en klaar producten eten, dat is niet zo, gewoon zo af en toe voor het gemak, met een kritische blik.
@Hans, dat je met coeliakie erg uit moet kijken staat buiten kijf, maar koffie, thee en melk kun je gewoon pakken zonder het etiket te lezen. ;)

Sweety2008
Forum-lid

Gebruikersavatar Sweety2008 18 nov 2017 19:26

Jans schreef: 18 nov 2017 16:13 @Sweety, je leest de labels van koffie en thee en margarine iedere keer weer? Daar zul je best moe van worden, vooral als er geen declaratie te vinden is (zoals op de 3 soorten koffie die ik hier net bekeken heb).

Dit was een voorbeeld. Maar ik koop ja soms ook andere dingen dan lees ik wel etiketten. Ook koop ik sommige dingen in Duitsland daar staat dan op het brood weer iets anders ook gebruiken ze daar geen konserveringsmiddelen. Maar in de rozijnenbroodjes daar wil ik da weten hoeveel suiker erin zit.
Ghost Nivolet 6LC

Plaats reactie