Ik probeer de geometrie van een tijdritfiets wat te bekijken en begrijpen.
Belangrijkste vaststelling die ik zie voor 'gelijke' grootte van fiets (of hoe de fabrikanten de fietsen aanraden voor gelijke grootte renner)
- de bovenbuis is korter van een tt fiets
- de reach is langer van de tt fiets
Of daarbij samenhangend de zadelbuis is rechter omhoog.
Bv van een aantal small fietsen: voor een koersfiets bovenbuis iets tussen 52 en 53cm, reach 37a38cm. Bij een tt fiets is bovenbuis een 50en 52cm en een reach 38a40 (ik citeer uit het hoofd Enait er mss een cm naast en tussen de merken is er wel verschil maar die langere reach en kortere bovenbuis komt altijd terug).
Tot nu dacht ik: opdat renner met ellebogen comfortabel op zijn stuur kan zitten moet hij dichter bij stuur zitten.
Ik dacht dat daarom de bovenbuis korter was. Maar dat lijkt niet helemaal te kloppen. De kortere bovenbuis wordt teniet gedaan door de langere reach. We zetten wel de renner meer naar voor tov trapas dan bij een tracefiets. Maar door die langere reach zit de renner nog niet dichter bij het stuur.
Dat dichter bij het stuur kan dan blijkbaar enkel gebeuren door een kortere stuurpen.
En dan de vraag...
Is dat een correcte vaststelling?
Bij een tijdritfiets eindig je veelal met een kortere stuurpen om een renner dichter bij zijn stuur te krijgen?
Maakt dat het sturen niet moeilijker?
De vraag ook omdat de groeiende renner in huis nu met lange benen zit en een relatief kort lichaam. Op de koersfiets zit hij momenteel met 8cm stuurpen. Op tt zou dat dan de 6cm worden wat veelal onder de aangeraden lengte komt.
Walter
Stuurpenlengte tijdritfiets en algemene tt geometrie
walter- schreef: ↑18 nov 2017 10:19
1- de bovenbuis is korter van een tt fiets
- de reach is langer van de tt fiets
Of daarbij samenhangend de zadelbuis is rechter omhoog.
2-Tot nu dacht ik: opdat renner met ellebogen comfortabel op zijn stuur kan zitten moet hij dichter bij stuur zitten.
Ik dacht dat daarom de bovenbuis korter was. Maar dat lijkt niet helemaal te kloppen. De kortere bovenbuis wordt teniet gedaan door de langere reach. We zetten wel de renner meer naar voor tov trapas dan bij een tracefiets. Maar door die langere reach zit de renner nog niet dichter bij het stuur.
Dat dichter bij het stuur kan dan blijkbaar enkel gebeuren door een kortere stuurpen.
En dan de vraag...
3-Is dat een correcte vaststelling?
Bij een tijdritfiets eindig je veelal met een kortere stuurpen om een renner dichter bij zijn stuur te krijgen?
Maakt dat het sturen niet moeilijker?
De vraag ook omdat de groeiende renner in huis nu met lange benen zit en een relatief kort lichaam. Op de koersfiets zit hij momenteel met 8cm stuurpen. Op tt zou dat dan de 6cm worden wat veelal onder de aangeraden lengte komt.
Walter
1- De reach van een tijdritfiets hoort niet langer te zijn maar ongeveer gelijk of korter,
Men moet met de bovenarmen vrijwel verticaal en de elleboogsteunen niet ver achter het stuur zitten met het zadel zover naar voren dat aan de UCI limiet wordt voldaan.
Als dat niet kan is de maat of geometrie niet goed voor die renner.
3- Ik weet niet of het een correcte vaststelling is, maar een korte stuurpen is bij een tijdritfiets op zich geen probleem omdat een specifieke tijdritfiets een kleinere stuurhoek heeft om de stabiliteit te vergroten, een tijdritfits hoeft niet erg wendbaar te zijn.
Past een beoogde fiets niet met een 8 cm stuurpen , dan zou ik naar een andere uit gaan kijken.
Bij iemand nog in de groei lijkt me een 6 cm stuurpen geen bezwaar, maar ik zou de kandidaat daar wel mee laten proefrijden.
Niet echt een makkelijke keuze....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Dat verwachtte ik ook;
Voorbeeldje cervelo:
P3 tt frame: 2 kleinste maten (45 - voor 650 wielen en 48): reach 37.5 en 38.1.)
R2 RACE frame: kleinste maten reach 36 en 36.9.
Met 38.1 zit je al tussen hun medium en large frame.
Mijn zoon met 1m69 en 80cm lange benen zit nu perfect op koersfiets reach 37 en stuurpen 8 (zowat de smal bij meeste fietsmerken). Hij zou dus op een 650 fiets moeten zitten.... (met 5cm spacers ...) volgens de filosofie van een kortere reach te nemen...
En de 650 rijders zijn meestal toch kleiner (dacht ik toch...).
Walter
Zoeken naar een zo kort mogelijk frame, waarbij nog enige groei ingecalculeerd moet worden en dan kan je starten met een korte stuurpen.
Zeker geen 26"wielen....veel te incourant en ook niet nodig met 1.69 m.
Zeker geen 26"wielen....veel te incourant en ook niet nodig met 1.69 m.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig