Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Winterbanden

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40609
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 19 nov 2017 21:19

havana schreef: 19 nov 2017 20:57 Over winterbanden bij auto’s wordt inderdaad enorm veel onzin verkondigd. En dat terwijl je met 3 muisklikken zo kunt vinden dat die krengen alleen zin hebben bij sneeuw.
ONEENS!!
Ten opzichte van standaard autobanden heb je gelijk. Maar met die ellendige 'groene' banden is de grip echt wel beter in kritieke situaties. De huidige zomerbanden zijn veel te hard qua compount. Mijn A3 s-line rijdt veel fijne op de Conti Wintercontact dan de Premiumcontact (zomerband). Gelukkig is Conti nu weer een jaar uit het pakket geflikkerd bij de leasemaatschappij en kan ik in maart andere pakken.
Less is bore

Jpy
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 01 jan 2017 16:25

Jpy 19 nov 2017 21:28

Oke , bedankt voor de antwoorden. Ik denk dat ik het maar zo laat. Voor ijs en blaadjes helpt toch niets.
En vol gas is ook niet de bedoeling want het is om in de winter niet teveel conditie/houding te verliezen.
Gewoon iets zachter oppompen en dan zie ik wel.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 19 nov 2017 22:24

Enige juiste oplossing is natuurlijk sneeuwkettingen om je fietsbanden.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4760
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 20 nov 2017 08:41

Zoals Honza al schreef, blijft er in de winter meer rotzooi aan de banden plakken vanwege de nattigheid op de weg. Ook heb ik het idee dat er gewoon meer zooi op de weg ligt in deze periode.
Enigste reden om in de winter periode met andere banden te gaan rijden zal dan ook de lekbestendigheid moeten zijn. Want je band repareren is niet heel fijn in deze periode.

Gebruikersavatar
oldandslow
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11

Gebruikersavatar oldandslow 20 nov 2017 10:00

daniel1975 schreef: 19 nov 2017 21:19
havana schreef: 19 nov 2017 20:57 Over winterbanden bij auto’s wordt inderdaad enorm veel onzin verkondigd. En dat terwijl je met 3 muisklikken zo kunt vinden dat die krengen alleen zin hebben bij sneeuw.
ONEENS!!
+1

Als ik geen winterbanden had gehad onder mijn auto had ik hem al minstens 3 x ingekort aan de voorkant. (Ja ik weet het; meer afstand houden). En dat was niet met sneeuw maar met fris weer en een nat/vochtig wegdek. Alsof je een anker uitgooit; en een geluid alsof het asfalt losscheurt, :P

Op mijn racefiets laat ik racebandjes liggen, ik rijd in de winter toch overwegend op de MTB. En voor op de weg heb ik mijn reisfiets nog, met Schwalbe Marathon 35mm banden.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 20 nov 2017 10:15

Ik heb een aantal keer enorm afgezien tijdens het verwisselen van een biba, bij 3graden en regen en bij -2. (buba was gp4000).

Daarna voor de winterritten, mijn pekelvelgjes uitgerust met marathon plus 25mm bandjes. En ja, het is minder comfy en rolt wat minder en misschien ook wel wat minder grip. Al rijdt ik sowieso erg behoudend als het nat en guur is buiten, maar na 6k geen enkele x lek gehad, dat vergoed alles.

moa
Forum-lid
Berichten: 106
Lid geworden op: 15 apr 2008 22:25

moa 20 nov 2017 10:42

Hier ook:
zomer: conti GP4000s ii
winter: conti GP 4seasons

Laatste lekke band is al +7000km geleden.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 20 nov 2017 10:50

oldandslow schreef: 20 nov 2017 10:00 CUT
Als ik geen winterbanden had gehad onder mijn auto had ik hem al minstens 3 x ingekort aan de voorkant. (Ja ik weet het; meer afstand houden). En dat was niet met sneeuw maar met fris weer en een nat/vochtig wegdek. Alsof je een anker uitgooit; en een geluid alsof het asfalt losscheurt,
OT
Dit zegt meer over je rijstijl dan over het nut van winterbanden......
Geen enkele auto van mij is ooit ingekort aan de voorkant in >40 jaar.....en ik heb wat afgereden onder alle weersomstandigheden.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28101
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 nov 2017 10:52

Ieder jaar bewijst de Autobild-test het weer: ook bij regen zijn zomerbanden beter dan winterbanden. Ook de door de fabrikanten bedachte 7-graden regel wordt keer op keer ontkracht.

Je moet natuurlijk wel appels met appels vergelijken. Dus geen budget zomerband met een uitstekende winterband. Dan wint de winterband dit duel met gemak.

De marketing m.b.t. winterbanden is nogal agressief en de consument slikt het allemaal voor zoete koek.

Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat winterbanden geen nut hebben. Als je gaat skiën kun je echt niet zonder. Rijd je alleen in Nederland is het eigenlijk overbodig, MITS je de luxe hebt om die 2 dagen per jaar dat het sneeuwt de auto kunt laten staan.

Winterbanden maken het verkeer in Nederland gemiddeld genomen niet veiliger, het omgekeerde is juist het geval. De meeste winterbandenrijders rijden pak 'm beet 5*30 = 150 dagen met winterbanden. Van deze 150 dagen ben je afhankelijk van de sneeuwval tussen de 0-5 dagen in het voordeel t.o.v. zomerbanden, de overige 145 dagen was je beter af (en dus veiliger) geweest met zomerbanden.

En dan heb ik het nog niet eens over winterbandrijders die hun winterbanden "op rijden" in de zomer....

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 20 nov 2017 11:09

havana schreef: 20 nov 2017 10:52 Ieder jaar bewijst de Autobild-test het weer: ook bij regen zijn zomerbanden beter dan winterbanden. Ook de door de fabrikanten bedachte 7-graden regel wordt keer op keer ontkracht.
Dat komt natuurlijk ook omdat autobanden, ondanks het simpele uiterlijk eigenlijk high tech produkten zijn die continu verbeterd worden.
Je kan beter op een moderne "zomerband" rijden dan op een 10 jaar oude winterband.
En een moderne winterband is prima te rijden in de zomer, slijt alleen wat sneller.
Mijn laatste bedrijfsauto stond het hele jaar op winterbanden, kennelijk heeft Lease Plan uitgevogeld dat het bij sommige auto's economischer is ze het hele jaar op winterbanden te laten rijden omdat de iets hogere kosten ruim opwegen tegen het gedoe met extra bandensets , wisselen en kans op schade als er toch eens wat sneeuw valt.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28101
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 nov 2017 11:28

Leasemaatschappij zijn inmiddels massaal gevallen voor all seasons, bijvoorbeeld Cross Climates van Michelin.

Ik ga zelf ook switchen naar all seasons na ruim 10 jaar met winterbanden te hebben gereden. Je hebt er gewoon te weinig voordeel van in Nederland. Zeker privé is het een dure hobby en het wisselen is irritant.

Cross Climates hebben gewoon een sneeuwvlokje dus je mag ermee rijden daar waar WB verplicht zijn.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 20 nov 2017 11:39

Slimme strategie, eerst de winterband uitmelken en daarna als iedereen ze heeft weer met de 4 seizoenenband komen....maar het is wel een logische oplossing, goed genoeg voor 95% van de gebruikers...
zijn natuurlijk altijd mekkeraars dat die dingen niet goed genoeg zijn in de zomer, die moeten hun rijstijl dan maar aanpassen.....
Vier seizoenenbanden waren er overigens 25 jaar geleden ook al ik heb er ooit een set van opgereden, maar hard slijten deden ze destijds wel....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie