Canyon
-
- Forum-lid
Hoi
Ik heb hier al zeer veel nuttige tips gekregen, dus ik probeer nog eens advies te krijgen voor mijn eeuwige twijfel tussen Endurace en Ultimate. Ik heb enkele weken geleden mijn eerste fiets gekocht, een Endurace CF SL Disc 9.0 (2018). Ik had voor een Endurace gekozen omdat ik geen ervaring heb met fietsen en niet té sportief wou gaan. Maar blijkbaar heb ik veel minder last van rug/schouder/armen dan ik verwacht had. Daarom dat ik twijfelde om de fiets terug te sturen en om te ruilen voor een Ultimate. Ik heb daarom een Ultimate CF SL Disc 7.0 bestelt om te kunnen vergelijken.
Het is misschien een idee van mij, maar ik vind de Ultimate een stuk vinniger rijden. Het lijkt alsof de fiets wendbaarder, lichter (speelser) is dan de Ultimate. Eigenlijk vind ik het enige nadeel dat de Ultimate wel érg hard is. Op asfalt gaat alles perfect maar op de typische Belgische betonweg voel ik toch behoorlijk schokken. In ieder geval veel meer dan bij de Endurace. Ik weet wel dat de Endurace exact hiervoor gemaakt is, maar ik vraag me toch af of dit ook een soort gewenning is voor een beginneling. Met de sportievere zithouding heb ik geen probleem, maar de hardheid stoort mij wat.
Volgens Canyon zou dit met de Ultimate CF SL Disc 8.0 minder zijn door het verschil van wielset DT Swiss P 1800 SPLINE vs DT Swiss PR 1600 SPLINE. Zij beweren dat de 1600 comfortabeler rijdt dan de 1800. Ik ken hier zelf niets van dus wou ik even jullie mening. Het verschil Ultegra of 105 voel ik eigenlijk niet, dus dat maakt me niet zoveel uit.
Een hele boterham, maar ik ben benieuwd naar jullie advies. De Ultimate 7.0 of 8.0? Of toch de Endurace houden en eventueel sportiever afstellen.
Ik heb hier al zeer veel nuttige tips gekregen, dus ik probeer nog eens advies te krijgen voor mijn eeuwige twijfel tussen Endurace en Ultimate. Ik heb enkele weken geleden mijn eerste fiets gekocht, een Endurace CF SL Disc 9.0 (2018). Ik had voor een Endurace gekozen omdat ik geen ervaring heb met fietsen en niet té sportief wou gaan. Maar blijkbaar heb ik veel minder last van rug/schouder/armen dan ik verwacht had. Daarom dat ik twijfelde om de fiets terug te sturen en om te ruilen voor een Ultimate. Ik heb daarom een Ultimate CF SL Disc 7.0 bestelt om te kunnen vergelijken.
Het is misschien een idee van mij, maar ik vind de Ultimate een stuk vinniger rijden. Het lijkt alsof de fiets wendbaarder, lichter (speelser) is dan de Ultimate. Eigenlijk vind ik het enige nadeel dat de Ultimate wel érg hard is. Op asfalt gaat alles perfect maar op de typische Belgische betonweg voel ik toch behoorlijk schokken. In ieder geval veel meer dan bij de Endurace. Ik weet wel dat de Endurace exact hiervoor gemaakt is, maar ik vraag me toch af of dit ook een soort gewenning is voor een beginneling. Met de sportievere zithouding heb ik geen probleem, maar de hardheid stoort mij wat.
Volgens Canyon zou dit met de Ultimate CF SL Disc 8.0 minder zijn door het verschil van wielset DT Swiss P 1800 SPLINE vs DT Swiss PR 1600 SPLINE. Zij beweren dat de 1600 comfortabeler rijdt dan de 1800. Ik ken hier zelf niets van dus wou ik even jullie mening. Het verschil Ultegra of 105 voel ik eigenlijk niet, dus dat maakt me niet zoveel uit.
Een hele boterham, maar ik ben benieuwd naar jullie advies. De Ultimate 7.0 of 8.0? Of toch de Endurace houden en eventueel sportiever afstellen.
Het vinniger rijden kan te maken hebben met verschillende hoeken van het balhoofd. De Endurace zal iets trager sturen. Ook de 28mm banden kunnen hier iets invloed op hebben.
Als ik op mijn Gravel racer stap dan moet ik ook de eerste bochten even wennen tov mijn Aeroad.
Als ik op mijn Gravel racer stap dan moet ik ook de eerste bochten even wennen tov mijn Aeroad.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
-
- Forum-lid
Ik heb zelf de 2017 versie van de Ultimate CS SL 8.0 Disc en moest in het begin ook wel wennen. De 'vinnigheid' ben ik het met jou eens, vergeleken met mijn 30 jaar oude stalen frame waren de stuureigenschappen enorm anders, veel meer responsive en had ik in de eerste dagen wel eens dat ik bijna een bocht 'invloog' omdat die veel scherper stuurt.michaeldaerden schreef: ↑17 nov 2017 18:14
Ik heb geen ervaring met de Endurace maar de stuureigenschappen van de Ultimate bevallen mij enorm goed.
Qua hardheid, in de eerste weken was dit ten eerste ook wennen, zeker aangezien ik deze ook voor woon-werk gebruik en vaak gewoon met spijkerbroek. Met spijkerbroek waren de ritten niet zo comfortabel al vond ik het comfort goed genoeg met fietskleding met zeem.
Beste tip hiervoor, net als DOOR al aangaf, sinds een week heb ik de 25mm banden vervangen met 28mm. Enorm verschil in comfort, zeker met dit weer wanneer er veel takken op de wegen kunnen liggen en aangezien ik ook niet altijd op asfalt rijd, en zeker tijdens woon-werk.
Uiteraard zijn er nog meer opties om comfort te verbeteren, zoals een ander zadel of de zadelpen vervangen door bijvoorbeeld de verende versie van de Endurace serie., maar voor mij persoonlijk lijkt het aanpassen van de banden voldoende te zijn.
Laatst gewijzigd door Bas de Vries op 18 nov 2017 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Bandendruk... Doe eens een halve of hele bar minder in je ultimate.. En voel dan nog eens op Belgisch beton.
Ik geloof wel dat wielsets verschillen, maar zeker in comfort ga je dat al toerist nauwelijks merken... Dat zit dan echt in de banden en de druk.
Het stuurgedrag is idd logisch gevolg van de geometrie, de andere hoeken.
Ik geloof wel dat wielsets verschillen, maar zeker in comfort ga je dat al toerist nauwelijks merken... Dat zit dan echt in de banden en de druk.
Het stuurgedrag is idd logisch gevolg van de geometrie, de andere hoeken.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
@refie, ik wacht op mijn Canyon maar daar is een andere topic over. Wordt een Endurace CF SL Disc 9.0 maar heb mijn twijfels over de wielen (DT Swiss R24) door mijn 100kg. Ik zie dat jij er nog net iets boven zit, wat heb jij eronder en nooit problemen gehad? Welke pasta voor zadel? En wat bedoel je met momentsleutel?
Met deze DT Swiss wielen heb ik geen ervaring.
Standaard zitten bij mijn Canyon, Reynolds carbon wielen. Die zijn (meer dan) prima.
Pasta voor carbon van Tacx.
Een momentsleutel;-)
Standaard zitten bij mijn Canyon, Reynolds carbon wielen. Die zijn (meer dan) prima.
Pasta voor carbon van Tacx.
Een momentsleutel;-)
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic
-
- Forum-lid
Het lijkt tegenwoordig een stuk beter te gaan met de levertijden bij Canyon. Ik kreeg vandaag het bericht dat mijn nieuwe fiets, de Aeroad CF SLX Disc 8.0 DI2 is verzonden. Zal één van de eerste zijn aangezien ik hem direct besteld heb zodra deze beschikbaar was op de site. Zodra hij binnen is zal ik wat foto's plaatsen.
Aero disc
Wat was de verwachtte levertijd toen je hem bestelde?ronvdvoort schreef: ↑22 nov 2017 16:51 Het lijkt tegenwoordig een stuk beter te gaan met de levertijden bij Canyon. Ik kreeg vandaag het bericht dat mijn nieuwe fiets, de Aeroad CF SLX Disc 8.0 DI2 is verzonden. Zal één van de eerste zijn aangezien ik hem direct besteld heb zodra deze beschikbaar was op de site. Zodra hij binnen is zal ik wat foto's plaatsen.
-
- Forum-lid
Op moment van bestellen stond hij op eind december, lijkt nu dus een maand eerder te komen.NuitKor schreef: ↑22 nov 2017 20:37Wat was de verwachtte levertijd toen je hem bestelde?ronvdvoort schreef: ↑22 nov 2017 16:51 Het lijkt tegenwoordig een stuk beter te gaan met de levertijden bij Canyon. Ik kreeg vandaag het bericht dat mijn nieuwe fiets, de Aeroad CF SLX Disc 8.0 DI2 is verzonden. Zal één van de eerste zijn aangezien ik hem direct besteld heb zodra deze beschikbaar was op de site. Zodra hij binnen is zal ik wat foto's plaatsen.
-
- Forum-lid
Ook al ben ik zelf voor een stealth-zwarte Canyon uit de Ultimate-serie gegaan, ik hoop dat je de rode Aeroad CF SLX Disc 8.0 hebt besteld? De 'cherry pepper' uitvoering ziet er vet uit. Echt een neck-turner, maar waarschijnlijk krijgen alleen tegenliggers de kans hiervoor.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Een ‘neck turner’? Alleen omdat ze eens rood glans durven pakken? Denk dat meer mensen omkijken naar een xr4, f10 of sworks.
Ik moet altijd grinniken om dit soort superlatieven.
Ik moet altijd grinniken om dit soort superlatieven.
Less is bore