Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.
-
Musicmaestro
- Forum-lid
Musicmaestro
24 nov 2017 08:50
Hoi iedereen,
Ik ben benieuwd of iemand van hier ooit heeft gehoord of gelezen van pedalen gelijk zetten.
Ipv. linksonder/rechtsboven beide trappers tegelijk boven of onder, zodat je tegelijk met je pedalen kan trekkennof duwen.
Dit naar aanleiding van een handfiets waarvan de "trappers" ook gelijk stonden.

Een hardloper die graag de fiets pakt:
Dagelijks: Koga Full Pro M
Echte werk: Giant Propel SL1 2016
-
MarkVeenstra
- Forum-lid HC
MarkVeenstra
24 nov 2017 09:21
Afbeelding werkt niet, naar ik snap wat je bedoelt.
Het is iets dat ongetwijfeld uitgeprobeerd is, ooit. En de conclusie is ongetwijfeld dat het minder goed werkt dan wat we nu hebben.
Waarom bij handbike dan wel? Dat zal te maken hebben met je lichaam. Met je armen, schouders en rug die afwisselende beweging maken, kunnen de gewrichten en je rug niet zo goed aan, lijkt mij. Bij je benen is dat anders, grotere hefbomen (bovenbeen en onderbeen) groter gewricht (heup VS schouder). Grotere en andere spiergroepen om de beweging te maken. En boven alles, je zit met je gewicht op het zadel. Dus een behoorlijk stabiel platform.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
-
DyDaJo
- Forum-lid
DyDaJo
24 nov 2017 09:44
Bij de meeste handbikes kun je de krank wel van positie wisselen (360, of 180 graden tov elkaar).
Heb je wel eens met een handbike gereden waarbij de pedalen niet gelijk staan? Je slingerd gelijk alle kanten op. Dat komt omdat de trapas aan de voorvork is gemonteerd.. Door de pedalen/handvaten gelijk te zetten worden heffen de li/re krachten elkaar op en rijd het geheel wel recht vooruit.
-
alliance_0
- Forum-lid
alliance_0
24 nov 2017 09:57
Bovendien beide pedalen gelijk kan alleen als je ook vast zit aan je pedaal, want trekken gaat natuurlijk niet zonder schoenen met plaatjes en klikpedalen, Met je handen kan je gewoon iets vastpakken wat je met je voeten met schoenen aan niet gaat lukken. Daarnaast is het dan ook nog zo dat je bij gelijke pedalen altijd moet duwen te trekken, terwijl in de 'normale' stand dat niet hoeft en ik denk ook dat de meeste fietsers niet altijd trekken aan de pedalen maar meestal alleen maar duwen.
-
bve
- Forum-lid
bve
24 nov 2017 10:52
Ik heb weleens voor de lol eeb paar km gefietst met de pedalen gelijk. Goede oefening voor de buikspieren.
-
Keezx
- Forum-lid HC
Keezx
24 nov 2017 11:30
De redenen waarom, afwisselend trappen (veel) beter werkt zijn:
- de spreiding van de bloedstroom in de tijd, lagere pieken in aanvoer en afvoer van stoffen via het bloed.
Het neuromusculair systeem is genetisch al ingericht voor afwisselende cylische bewegingen, fietsen verschilt daarin niet veel van lopen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
vermeulen
- Forum-lid
vermeulen
24 nov 2017 16:00
Het is ook wel handig dat je met je ene been het andere door het dode punt heen kunt duwen.
-
Musicmaestro
- Forum-lid
Musicmaestro
24 nov 2017 22:00
Thanks voor alle antwoorden.
Nu dieper hierover nadenkende kan men met gelijke pedalen nimmer op hoog tempo trappen lijkt me.
Ik peins wel dat men zo meer kracht kan zetten per omwenteling.
Dood punt zit wel wat in, maar lijkt me mee te vallen met klikpedalen en doordat er al een beweging gaande is.
Toch eens proberen voor het experiment.
Een hardloper die graag de fiets pakt:
Dagelijks: Koga Full Pro M
Echte werk: Giant Propel SL1 2016
-
Keezx
- Forum-lid HC
Keezx
24 nov 2017 22:23
Het gaat bij fietsen niet om kracht , maar om vermogen, dus niet power alleen, maar "sustainable power"
Spieren doen het werk alleen bij voldoende toevoer van O2 en afvoer afvalstoffen en daar verander je niks aan.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig