Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Welke wielset voor de Canyon Aeroad

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40121
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 21 nov 2017 20:49

@xytras: elk merk heeft een bepaalde slag die de remhendel maakt. Oftewel, hoeveel mm remkabel trek je naar binnen bij inknijpen van de remhendel. Maar als dat verschil minimaal is, dan merk je geen verschil ;-)
Less is bore

xytras
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 12 jun 2006 17:26
Locatie: Roeselare, Belgie

xytras 21 nov 2017 21:26

daniel1975 schreef: 21 nov 2017 20:49 @xytras: elk merk heeft een bepaalde slag die de remhendel maakt. Oftewel, hoeveel mm remkabel trek je naar binnen bij inknijpen van de remhendel. Maar als dat verschil minimaal is, dan merk je geen verschil ;-)

Ah, alweer wat wijzer! Bedankt! Enneuh, de weegschaal begint toch over te hellen naar de kant van de bora's.

camu
Forum-lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 28 feb 2008 00:34

camu 21 nov 2017 22:11

Ik rijd op m’n Ultimate CF SLX met Shimano groep, Quarq DFour crankset en Bora’s (50mm) en heb daar nog geen seconde spijt van gehad... Doe jezelf een mooi kerstcadeau en schaf die Bora’s aan, ga je echt geen spijt van krijgen 😉

Storm-biker
Forum-lid
Berichten: 264
Lid geworden op: 22 okt 2014 11:54

Storm-biker 21 nov 2017 22:20

1400 gram is te zwaar geef je aan, wat mogen ze maximaal wegen dan?

xytras
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 12 jun 2006 17:26
Locatie: Roeselare, Belgie

xytras 21 nov 2017 22:46

Storm-biker schreef: 21 nov 2017 22:20 1400 gram is te zwaar geef je aan, wat mogen ze maximaal wegen dan?
Voor een tubewielset vind ik dat al aan de zware kant. De bc flechtwerk van 45 mm clincher weegt zo'n 1370. Max rond 1300 gr en dan kom ik op 6,5 kg incl pedalen.

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 24 nov 2017 15:28

xytras schreef: 21 nov 2017 19:07
raiju schreef: 21 nov 2017 18:41 Van 62mm naar 50 is niet zo’n groot verschil.
Moeten het perse tubulars zijn?
Is dit vanwege het lage gewicht of de rijeigenschappen?

Optie: Met 1390gram zou een flechtwerk clincher van bike components ook volstaan. Deze is onder de €1000

Ik zou persoonlijk niet met een lastig te wisselen band(tube) op de slechte wegen in de Ardennen gaan rijden. Daarom zou ik waarschijnlijk voor tubeless en intern minimaal 17mm kiezen. Als dat past in de aeroad.
Alles beneden 45 mm smoelen niet goed op n aeroad. Liefst wel tubewielen wegens het gewicht en rijeigenschappen. Oa in afdalingen en bij het remmen voel ik me met tubes zekerder. Flechtwerk heb ik al bekeken. Bc doet ze niet met tubes, aerycs bv wel, dat is hun mig serie. Voor 899 met bitex naven (A1 bij hen)
Ik denk dat je zelf al een besluit hebt genomen. Ik heb geen verstand van tubewielen. Alleen van vaak lek rijden in de Ardennen met slecht weer en wegen. Hoe bevallen die reynolds? Bijvoorbeeld bij mantel zijn deze in tube aero 58mm versie in de aanbieding.

Toevoeging:
https://www.mantel.com/reynolds-58-aero ... N0YXJ0Mg==

1310gram

xytras
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 12 jun 2006 17:26
Locatie: Roeselare, Belgie

xytras 24 nov 2017 16:24

raiju schreef: 24 nov 2017 15:28
xytras schreef: 21 nov 2017 19:07
raiju schreef: 21 nov 2017 18:41 Van 62mm naar 50 is niet zo’n groot verschil.
Moeten het perse tubulars zijn?
Is dit vanwege het lage gewicht of de rijeigenschappen?

Optie: Met 1390gram zou een flechtwerk clincher van bike components ook volstaan. Deze is onder de €1000

Ik zou persoonlijk niet met een lastig te wisselen band(tube) op de slechte wegen in de Ardennen gaan rijden. Daarom zou ik waarschijnlijk voor tubeless en intern minimaal 17mm kiezen. Als dat past in de aeroad.
Alles beneden 45 mm smoelen niet goed op n aeroad. Liefst wel tubewielen wegens het gewicht en rijeigenschappen. Oa in afdalingen en bij het remmen voel ik me met tubes zekerder. Flechtwerk heb ik al bekeken. Bc doet ze niet met tubes, aerycs bv wel, dat is hun mig serie. Voor 899 met bitex naven (A1 bij hen)
Ik denk dat je zelf al een besluit hebt genomen. Ik heb geen verstand van tubewielen. Alleen van vaak lek rijden in de Ardennen met slecht weer en wegen. Hoe bevallen die reynolds? Bijvoorbeeld bij mantel zijn deze in tube aero 58mm versie in de aanbieding.

Toevoeging:
https://www.mantel.com/reynolds-58-aero ... N0YXJ0Mg==

1310gram
Alvast bedankt voor de link. Kan ook een kanshebber zijn.

Gebruikersavatar
Rick.1968
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 13 mei 2012 10:25
Locatie: Barendrecht

Gebruikersavatar Rick.1968 24 nov 2017 17:03

Xytras, rij je nu ook al op tubes? Ik weet niet hoe veel je op de fiets zit en hoe je het verschil tussen tubes en clinchers hebt vastgesteld maar.....
Tubes zijn veel arbeidsintensiever, lijmen is een tijdrovend en heel precies klusje waar je gerust een paar dagen mee zoet bent. Op een rottige gelijmde tube afdalen....liever niet. Daarbij betekend lekrijden met een tube afstappen en lopen want een tube wissel je niet 1.2.3.
Qua gewicht scheelt het inderdaad wel ten opzichte van clinchers maar een bidon met water weegt meer dan het verschil tussen clincher en tube.

Ik denk persoonlijk dat een tube voor de gemiddelde recreant/sportklasse/amateur niets toevoegt t.o.v. een goede clincher.

Kortom, ik vraag me af of je echt wel goed hebt nagedacht over de voor- en nadelen van tubes t.o.v. clinchers en dat niet alleen het gewicht de bepalende factor zou moeten zijn.
-----------------------------------------------
Wilier Cento1 Air
Bianchi Sempre.
Koga beachracer.

matthijsln
Forum-lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 12 sep 2014 08:50

matthijsln 24 nov 2017 20:47

Aeroad in de Ardennen met Dura-Ace en 2018 Bora clinchers. Met pedalen, wahoo mount, bidonhouders en speedsensor in totaal 6,9 kg:

Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40121
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 24 nov 2017 21:51

Kan prima!!
Een donker crankstel zou hem af maken denk ik (9100 desnoods).
Less is bore

xytras
Forum-lid
Berichten: 915
Lid geworden op: 12 jun 2006 17:26
Locatie: Roeselare, Belgie

xytras 25 nov 2017 15:07

Rick.1968 schreef: 24 nov 2017 17:03 Xytras, rij je nu ook al op tubes? Ik weet niet hoe veel je op de fiets zit en hoe je het verschil tussen tubes en clinchers hebt vastgesteld maar.....
Tubes zijn veel arbeidsintensiever, lijmen is een tijdrovend en heel precies klusje waar je gerust een paar dagen mee zoet bent. Op een rottige gelijmde tube afdalen....liever niet. Daarbij betekend lekrijden met een tube afstappen en lopen want een tube wissel je niet 1.2.3.
Qua gewicht scheelt het inderdaad wel ten opzichte van clinchers maar een bidon met water weegt meer dan het verschil tussen clincher en tube.

Ik denk persoonlijk dat een tube voor de gemiddelde recreant/sportklasse/amateur niets toevoegt t.o.v. een goede clincher.

Kortom, ik vraag me af of je echt wel goed hebt nagedacht over de voor- en nadelen van tubes t.o.v. clinchers en dat niet alleen het gewicht de bepalende factor zou moeten zijn.
Ik rij meestal met tubular wielen ja. Ervaring met oa ffwd f6r, lightweight, assault, edco prosport. Ondertussen mag ik, denk ik, wel zeggen dat ik het lijmen prima onder de knie heb en lekrijden komt, op een uitzondering na, weinig voor. Ook doe ik steeds een sealant in de tube dewelke bij kleine mankementen wel bescherming biedt om thuis te komen of de toertocht nog te beëindigen. Ik ben inderdaad gewoon een recreant en ik denk niet dat dat me verbiedt om met tubes te mogen rijden.

Gebruikersavatar
Rick.1968
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 13 mei 2012 10:25
Locatie: Barendrecht

Gebruikersavatar Rick.1968 27 nov 2017 10:42

Verbieden geenszins xytras, ik vroeg me alleen af op basis waarvan je zo'n uitgesproken voorkeur hebt voor tubes. Al wil je op massieve houten banden rijden, mijn zegen heb je! Alhoewel ik erbij blijf dat ik denk dat het verschil voor de gemiddelde fietser niet of nauwelijks waarneembaar is ;)
-----------------------------------------------
Wilier Cento1 Air
Bianchi Sempre.
Koga beachracer.

Plaats reactie