Opzoek naar een nieuwe racefiets!?
-
- Forum-lid
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 05 jul 2016 17:52
Hallo allemaal,
Sinds 2 jaar rijd ik op een Giant Defy 3. Het is een prima fiets maar met de sora schakelgroep ondervind ik nu regelmatig problemen. Het schakelen loopt niet soepel en na wat fietsenmaker bezoekjes nu toch sterke twijfels om een nieuwe fiets te kopen. In de hoop dat ik mijn huidige fiets kan inruilen, geen idee of dit gebruikelijk is?
Ik ben een lange jongen van 1,95 en weeg 82 kilo. Ik train nu 3-4 keer per week in totaal 300-350 km, altijd vlak. Ik wil graag aankomende zomer de bergen in gaan. De fiets moet dus in basis ook geschikt zijn voor klimmen. Mijn budget ligt tussen de 1500-2000 euro. Het liefst wil ik een 105 schakelgroep. Dit moet wel een fiets zijn waar ik langer mee vooruit kan dan mijn huidige.
Qua type en merk ben ik niet kieskeurig en ben ik benieuwd naar jullie ideeën. Mochten jullie meer info nodig hebben, laat het weten.
Alvast bedankt,
Remco
Sinds 2 jaar rijd ik op een Giant Defy 3. Het is een prima fiets maar met de sora schakelgroep ondervind ik nu regelmatig problemen. Het schakelen loopt niet soepel en na wat fietsenmaker bezoekjes nu toch sterke twijfels om een nieuwe fiets te kopen. In de hoop dat ik mijn huidige fiets kan inruilen, geen idee of dit gebruikelijk is?
Ik ben een lange jongen van 1,95 en weeg 82 kilo. Ik train nu 3-4 keer per week in totaal 300-350 km, altijd vlak. Ik wil graag aankomende zomer de bergen in gaan. De fiets moet dus in basis ook geschikt zijn voor klimmen. Mijn budget ligt tussen de 1500-2000 euro. Het liefst wil ik een 105 schakelgroep. Dit moet wel een fiets zijn waar ik langer mee vooruit kan dan mijn huidige.
Qua type en merk ben ik niet kieskeurig en ben ik benieuwd naar jullie ideeën. Mochten jullie meer info nodig hebben, laat het weten.
Alvast bedankt,
Remco
Hoi Remco, het is handiger als je aangeeft wat je wensen zijn. Elke fiets komt immers een bult op en je budget is ruim voldoende. Wil je ongeveer de zelfde zit als op je Defy?
Als je een oplossing voor je groepset wilt zou ik liever een vers schakelsetje monteren https://www.mantel.com/shimano-105-5800 ... Ejc3RhcnQ0 dan ben je voor 600€ klaar.
Als je gewoon een nieuwe fiets wilt en "bang for your buck" dan is er vast wel een Rose te vinden https://www.rosebikes.nl/bike/rose-pro- ... id:2655811, Als je iets bij de fietsenboer wilt halen is deze https://www.trekbikes.com/us/en_US/bike ... 6000-2017/ wel ergens voor een schappelijk prijsje te vinden.
Een fiets inruilen moet je alleen doen als je er echt vanaf wilt. Fietsenboeren doen dat over het algemeen wel maar jouw Defy levert je 100-150€ korting op je aankoop op. Feitelijk overhandig jij dus eigenlijk je fiets. Als het ook maar even gaat kan je hem beter weghangen en langzamerhand veranderen in een degelijke tweede fiets.
Als je een oplossing voor je groepset wilt zou ik liever een vers schakelsetje monteren https://www.mantel.com/shimano-105-5800 ... Ejc3RhcnQ0 dan ben je voor 600€ klaar.
Als je gewoon een nieuwe fiets wilt en "bang for your buck" dan is er vast wel een Rose te vinden https://www.rosebikes.nl/bike/rose-pro- ... id:2655811, Als je iets bij de fietsenboer wilt halen is deze https://www.trekbikes.com/us/en_US/bike ... 6000-2017/ wel ergens voor een schappelijk prijsje te vinden.
Een fiets inruilen moet je alleen doen als je er echt vanaf wilt. Fietsenboeren doen dat over het algemeen wel maar jouw Defy levert je 100-150€ korting op je aankoop op. Feitelijk overhandig jij dus eigenlijk je fiets. Als het ook maar even gaat kan je hem beter weghangen en langzamerhand veranderen in een degelijke tweede fiets.
- devriesman
- Forum-lid
- Berichten: 511
- Lid geworden op: 24 apr 2016 18:56
- Locatie: Apeldoorn
Sora is niet bedoeld om 300 kilometer per week mee te rijden. Dat is 15.000 kilometer per jaar. Dan heb je het over afstanden waar je de topgroep gebruikt.
€ 2000,00 budget is niet reëel bij zulke afstanden denk ik. Misschien wel voor de fiets maar dan zonder onderhoud. Daar komt dan nog een leuk bedrag bij.
€ 2000,00 budget is niet reëel bij zulke afstanden denk ik. Misschien wel voor de fiets maar dan zonder onderhoud. Daar komt dan nog een leuk bedrag bij.
Onzin...voor € 1000'- heb je een prima instapfiets met 105 waar je echt wel even mee vooruit kan. Als je zelf een stukje onderhoud doet, kom je bij onoverkomelijke problemen en vervanging van onderdelen nog niet eens uit op € 2000'- denk ik.devriesman schreef: ↑25 nov 2017 18:07 Sora is niet bedoeld om 300 kilometer per week mee te rijden. Dat is 15.000 kilometer per jaar. Dan heb je het over afstanden waar je de topgroep gebruikt.
€ 2000,00 budget is niet reëel bij zulke afstanden denk ik. Misschien wel voor de fiets maar dan zonder onderhoud. Daar komt dan nog een leuk bedrag bij.
Als je de sora groep terug in leven wil, starts je misschien beter een nieuwe vraagstaart; als ze +20k op de teller heeft is er eventueel wel wat werk aan ze terug in leven te krijgen (of uit te pluizen wat eigenlijk de geest gegeven heeft).
En fietsenmakers doen niet altijd goed hun best zo een groep terug tip top te krijgen.
Walter
En fietsenmakers doen niet altijd goed hun best zo een groep terug tip top te krijgen.
Walter
1 april is nog ver weg hoor...devriesman schreef: ↑25 nov 2017 18:07 Sora is niet bedoeld om 300 kilometer per week mee te rijden. Dat is 15.000 kilometer per jaar. Dan heb je het over afstanden waar je de topgroep gebruikt.
€ 2000,00 budget is niet reëel bij zulke afstanden denk ik. Misschien wel voor de fiets maar dan zonder onderhoud. Daar komt dan nog een leuk bedrag bij.
Met een topgroep worden dat soort afstanden alleen maar duurder. Alles vanaf 105 doet niks onder voor Dura Ace als het op duurzaamheid aankomt. Tiagra zit daar niet ver vanaf.
Sora is inderdaad net wat minder maar met goed onderhoud en het iets eerder vervangen van onderdelen is zeker niet duurder per km dan een topgroep.
Voor alles boven de 2000 euro koop je echt geen degelijker fiets. De enige echte winst die er te halen valt is een fiets met een bracket met ouderwetse schroefdraad en een vierkante trapas en een set wielen met zeer goed afgedichte lagers.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4713
- Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44
-1 voor devriesman
Over Sora is het al gegaan, net zoals 105. Maar voor €2000 is zelfs Ultegra al bereikbaar, en dat is voor ons wielertoeristen de groep die niet overschreden hoeft te worden. Alles hoger of duurder dan Ultegra is qua performance onzinnige geldverspilling.
Zelf rijd ik al ruim 10 jaar met de Campa variant van de 105, en dat schakelt nog steeds als een zonnetje (na een 50k dus)
Over Sora is het al gegaan, net zoals 105. Maar voor €2000 is zelfs Ultegra al bereikbaar, en dat is voor ons wielertoeristen de groep die niet overschreden hoeft te worden. Alles hoger of duurder dan Ultegra is qua performance onzinnige geldverspilling.
Zelf rijd ik al ruim 10 jaar met de Campa variant van de 105, en dat schakelt nog steeds als een zonnetje (na een 50k dus)
Met jouw wensen zou ik voor zoiets gaan:
https://www.mantel.com/cube-agree-c62-d ... N0YXJ0MQ==
Wat onze gitarist van Body Count al schrijft: 105 is goed zat. Met de schijfremmen ben je in de bergen goed uitgerust en je kunt de fiets upgraden wanneer je wil (andere wilset, Di2, etc).
https://www.mantel.com/cube-agree-c62-d ... N0YXJ0MQ==
Wat onze gitarist van Body Count al schrijft: 105 is goed zat. Met de schijfremmen ben je in de bergen goed uitgerust en je kunt de fiets upgraden wanneer je wil (andere wilset, Di2, etc).
Colnago CX Zero Alu 2016
Colnago CLX2.0 Carbon 2010
Colnago Super Staal 1990
Colnago CLX2.0 Carbon 2010
Colnago Super Staal 1990
Als de fiets zelf voldoet en de klachten alleen de groep betreft, zou ik een nieuwe groep kopen en monteren: 50x34 compact crank, cassette voor NL en een cassette voor de bergen. Voor een eurootje of 400 tot 500 kan je dan klaar zijn.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Ik zou hiervoor gaan,
https://www.canyon.com/nl/factory-outle ... s&id=24294
Zou geen disk remmen nemen, onnodig duur en zwaar en schelt zelf te onderhouden.
Die ene keer dat je in de bergen in de regen rijdt is te verwaarlozen.
https://www.canyon.com/nl/factory-outle ... s&id=24294
Zou geen disk remmen nemen, onnodig duur en zwaar en schelt zelf te onderhouden.
Die ene keer dat je in de bergen in de regen rijdt is te verwaarlozen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 594
- Lid geworden op: 12 aug 2011 20:33
Rij rond de 12000 km per jaar met mijn 105 groep op mijn roubaix
Geen probleem elke 3000 km nieuwe ketting en na 3 ketingen nieuwe blok.
Wat ernie zegt ook nog betaalbaar ik kan niet de slijtage onderdelen betalenvan een top groep.
Geen probleem elke 3000 km nieuwe ketting en na 3 ketingen nieuwe blok.
Wat ernie zegt ook nog betaalbaar ik kan niet de slijtage onderdelen betalenvan een top groep.