Wielset zelf maken - project met beginnersvragen
Weet iemand of de Parktool Wheel Tension app ook goed te gebruiken valt met andere spanningsmeters dan de TM-1? Wiggle en Bike Discount hebben spaakspanningsmeters die je voor 20-40€ in huis haalt, maar ik weet niet hoe deze zich verhouden tot de Parktool wat betreft calibratie, nauwkeurigheid en duurzaamheid. Niet dat het zo nauw komt qua meten, maar meer dan enkele kgf moet het er ook niet naast zitten lijkt me.
En nee, ik wil niet de discussie over het wel of niet nodig hebben van een spaakspanningsmeter terug openen. Ik leer het graag met
En nee, ik wil niet de discussie over het wel of niet nodig hebben van een spaakspanningsmeter terug openen. Ik leer het graag met
Nee, kan niet.
Dat kan op zich natuurlijk wel, mits je een TM-1 kunt lenen om conversietabellen te maken van meetwaardes op de TM-1 naar die op de andere meter voor de verschilende spanningen en types spaken die je gebruikt. Wel een boel gedoe voor een paar tientjes besparing.
De Rosa Nuovo Classico 2017
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980
Dat zou je misschien denken, maar de verhouding van de curves van spaakspanning en afleesresultaten lopen niet lineair. Je kan dit bij de TM1 merken als je tussenwaarden in de tabellen wil gaan berekenen.
Ik wil overigens over de TM1 nog zeggen dat die tijdens een door mezelf uitgevoerde vergelijkende test het zeer behoorlijk deed. De nauwkeurigste blijfven natuurlijk spaakspanningsmeters van het type "Brandt" die de nauwkeurigste (en meest constante) resultaten opleveren. De snelste meter is dan weer die van Hozan.
Klopt, maar dat is toch helemaal niet relevant? De waardes van de TM-1 vul je (doe ik tenminste) in de app in als hele of halve getallen. Het enige wat je hoeft te genereren is een mapping tussen afleeswaarden van zeg 5.0 tot 25.0 met stapjes van 0.5 op de TM-1 naar corresponderende waarden op de andere meter per type spaak.
Mijn ervaring is inderdaad trouwens ook dat de TM-1 redelijk nauwkeurig is. Maar ik gebruik hem meer - in combinatie met die app en omdat het prettig is de staat van het wiel te kunnen opslaan - om relatieve spanningsverschillen te zien.
En voor die relatieve verschillen en voor het visualiseren van je wiel kun je de app prima gebruiken met een ander merk spaakspanningsmeter. Het is op zich allemaal volstrekt overbodig om een goed wiel te bouwen, maar het geeft de nerd in mij een lekker gevoel om de waardes in te kloppen en het plaatje te zien.
De Rosa Nuovo Classico 2017
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980
4x Gazelle Champignon Mondial 1985-88
Motobecane C2S 1980
Wat je zegt kan natuurlijk maar dat is heel wat werk; van 5 tot 25 in stapjes van 0.5 zijn 40 metingen per spaaktype (er zijn heel wat spaaktypes, ik test zelf zo'n 12 varianten, ook neem ik van elk type 3 stuks omdat er tussen dezelfde types vaak ook nog verschillen zijn.thie schreef: ↑24 nov 2017 19:42
Klopt, maar dat is toch helemaal niet relevant? De waardes van de TM-1 vul je (doe ik tenminste) in de app in als hele of halve getallen. Het enige wat je hoeft te genereren is een mapping tussen afleeswaarden van zeg 5.0 tot 25.0 met stapjes van 0.5 op de TM-1 naar corresponderende waarden op de andere meter per type spaak.
Mijn ervaring is inderdaad trouwens ook dat de TM-1 redelijk nauwkeurig is. Maar ik gebruik hem meer - in combinatie met die app en omdat het prettig is de staat van het wiel te kunnen opslaan - om relatieve spanningsverschillen te zien.
En voor die relatieve verschillen en voor het visualiseren van je wiel kun je de app prima gebruiken met een ander merk spaakspanningsmeter. Het is op zich allemaal volstrekt overbodig om een goed wiel te bouwen, maar het geeft de nerd in mij een lekker gevoel om de waardes in te kloppen en het plaatje te zien.
Opvallend is ook dat bij dezelfde spaaktypes er verschillende afleeswaardes horen naargelang het merk.)
Ik test de spaken in een testopstelling waar ik een gekende trekkracht kan op uitoefenen. En dit voor verschillende spanningsmeters.
Om het werk wat te verkleinen had ik gehoopt dat het mogelijk zou geweest zijn om een wiskundige formule of functie te gebruiken maar na raadplegen van enkele slimme mensen die ik wat testresultaten voorlegde, bleek dit niet mogelijk.
Ik heb de app nog nooit gebruikt, ik heb zelf enkele werkbladen in excel gemaakt waar de metingen vanzelf in diagramma's te voorschijn komen.
Ik ben het met je eens dat dit natuurlijk allemaal overkill en onnodig is, maar het geeft wel een fijn gevoel als het plaatje verschijnt....
Update.
De velgen liggen klaar bij het PostNL-afhaalpunt. Tegen betaling van 2 tientjes kan ik ze vandaag ophalen.
De nippels heb ik al een weekje of 2 binnen. De spaken zijn gisteren ook verscheept vanuit Duitsland. Die hoop ik eind deze week in huis te hebben. Dus hopelijk dit weekend een begin maken.
Inmiddels ook bandjes besteld bij Hopmans (Vredestein Senso Superiore) en remblokken (Swissstop Black Prince).
De velgen liggen klaar bij het PostNL-afhaalpunt. Tegen betaling van 2 tientjes kan ik ze vandaag ophalen.
De nippels heb ik al een weekje of 2 binnen. De spaken zijn gisteren ook verscheept vanuit Duitsland. Die hoop ik eind deze week in huis te hebben. Dus hopelijk dit weekend een begin maken.
Inmiddels ook bandjes besteld bij Hopmans (Vredestein Senso Superiore) en remblokken (Swissstop Black Prince).
Hmmz zojuist begin gemaakt met het voorwiel maar de spaaklengte is veel te gering. Eens kijken hoe dat komt.
Ik had hetzelfde bij velgen van Helin liu. Ben benieuwd of je eruit komt......
Oorzaken verkeerde spaaklengte:
-Maten naaf verkeerd gemeten of verkeerd in de calculator ingegeven.
-Afwijkend spaakpatroon gebruikt (bij radiaal uitgesloten...)
-En last but not least: ERD velg verkeerd opgegeven of gemeten....
-Maten naaf verkeerd gemeten of verkeerd in de calculator ingegeven.
-Afwijkend spaakpatroon gebruikt (bij radiaal uitgesloten...)
-En last but not least: ERD velg verkeerd opgegeven of gemeten....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Dat laatste is het zeker niet geweest.
Vermoed dat het de ERD is. Ik ga zo eens meten.
[edit]
Helin houdt het op 539.4 mm. Volgens de methode van Parktool kom ik tot 567,6 mm....
Vermoed dat het de ERD is. Ik ga zo eens meten.
[edit]
Helin houdt het op 539.4 mm. Volgens de methode van Parktool kom ik tot 567,6 mm....
Laatst gewijzigd door havana op 30 nov 2017 21:59, 2 keer totaal gewijzigd.