Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

Jeroom
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 aug 2017 20:45

Jeroom 02 dec 2017 12:27

Thx de reacties en het meedenken allen!

@53-11: Ik snap hem! Het wordt sowieso een lange kooi, omdat ik het in het hooggebergergte prettiger ga vinden als ik af en toe even een koffiemolentje kan draaien zeg maar, in plaats van continue een cadans rond de 60 à 70 te fietsen.

Ook al moet ik wel bekennen dat ik nooit heb uitgeprobeerd op een zwaarder verzet te blijven omdat het lichtste verzetje op mijn oude triple er na een half uur klimmen wel heel aantrekkelijk uit ziet.

Dus misschien dat het wel eens een positief effect kan hebben op mijn antitalent voor klimmen en taaiheid door gewoon een keer de 11-28 te pakken. Lichter schakelen is dan geen optie meer halverwege een Alpencol.

De knieproblemen blijven een heikel punt, theoretisch heb je waarschijnlijk gelijk. Echter zijn niet alle knieën precies hetzelfde, het is geen machinewerk natuurlijk ;) Zelf heb ik blijkbaar aanleg voor PFPS, echter is het wel zo dat ik hier alleen last van heb gekregen door voetbal en dan met name op kunstgras. Verschillende schoenen geprobeerd, beenspieren getraind op verschillende manieren, maar de klachten keerden steeds weer terug door voetbal. Met wielrennen heb ik er eigenlijk nooit last van gehad, maar er wordt inderdaad altijd aangeraden door fysio's, fietsverkopers en andere wielrenners om een licht verzet te kiezen bij knieklachten.

De keuze voor de lange kooi staat voor mij vast want het gaat mij om het plezier en in mijn ervaring klim ik prettiger met een hoge cadans/licht verzet. Of een zwaarder verzet kwaad kan laat ik het even in het midden, ik denk dat het gewoon per persoon verschilt.

@t2300: Als ik het goed begrepen/gelezen heb dan doel jij op het geleverde vermogen bij een gelijke snelheid, maar met een verschillend verzet. 53-11 heeft het over twee verschillende snelheden met één verzet. Klopt dat?

@Dirk: Jep, dat is ongeveer wat ik ga doen. In ieder geval die derailleur omwisselen, ik heb de fiets nog maar weinig gebruikt dus wie weet kan ik nog wat onderhandelen idd! Anders wordt het toch op Marktplaats proberen er nog wat voor te vangen.

Die voorbladen laat ik nog even voor wat het is even kijken wat een andere cassette gaat uithalen, in ieder geval heb een godsgruwelijke hekel aan die 11-28 op het vlakke.
Wordt wel een duur grapje die twee verschillende cassettes waarschijnlijk
Laatst gewijzigd door Jeroom op 02 dec 2017 12:41, 3 keer totaal gewijzigd.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 02 dec 2017 12:34

Een extra 40T op je kompakkie hoeft niet meer dan 20€ te kosten en wisselen is zo gebeurd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Jeroom
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 aug 2017 20:45

Jeroom 02 dec 2017 12:42

Keezx schreef: 02 dec 2017 12:34 Een extra 40T op je kompakkie hoeft niet meer dan 20€ te kosten en wisselen is zo gebeurd.
Maar dat mag toch niet zo maar of wel? Dacht er vaste verhouding waren.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28017
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 02 dec 2017 12:50

Shimano vindt dat je een 39 niet kan combineren met een 50T buitenblad. In de praktijk werkt het voor 9 van de fietsers prima.

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 02 dec 2017 13:50

Ai, da’s nie veel.
Vorsprung durch Pedantik

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 02 dec 2017 13:54

Jeroom schreef: 02 dec 2017 12:42
Keezx schreef: 02 dec 2017 12:34 Een extra 40T op je kompakkie hoeft niet meer dan 20€ te kosten en wisselen is zo gebeurd.
Maar dat mag toch niet zo maar of wel? Dacht er vaste verhouding waren.
Je moet gewoon wisselen als de kettingbladpolietsie even niet kijkt.
Kraait geen haan naar.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Jeroom
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 aug 2017 20:45

Jeroom 02 dec 2017 14:49

Haha bedankt voor de tip, die ga ik onthouden!

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6227
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 02 dec 2017 15:50

Qua cassette, koop iets wat je echt wilt hebben voor 't vlakke, op niveau ultegra of 105. Kies voor de bergen lekker een tiagra unit. Die gebruik je maar paar keer per jaar.. Is misschien iets zwaarder, maar veel goedkoper. Als je het hebt over dure grappen en kosten besparen, zou ik dat zo doen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
marcus66
Forum-lid
Berichten: 207
Lid geworden op: 07 feb 2018 13:42

Gebruikersavatar marcus66 12 feb 2018 08:53

Er wordt veel over cassettes geschreven, ik zie ook zeer lichte verzetten langskomen. Voor sommigen ideaal, zeker nu de triple aan het uitsterven is. De trend naar steeds lichter wordt ook bij de profs waargenomen. Zelf deed ik er ook aan mee, maar ben toch weer van de zeer lichte verzetten teruggekomen, omdat ik er langzamer door ging fietsen. De dubbel was voor mij in het hooggebergte net te zwaar, de compact gaf op het vlakke te vaak een scheve kettinglijn. Komt bij dat ik Campa reed, waar de cassettes toen met 12 begonnen ipv 11. Dat maakt de 34 alleen bruikbaar in de heuvels/ bergen. Maar sinds mijn Shimano 52/36 x 11/28 heb ik het gevoel het optimale verzet te hebben. Het maakt, net als bij een dubbel, bij gewone vlakke ritten weinig uit op welk voorblad je rijdt. Door dat zo nu en dan af te wisselen gaan ketting en cassette iets langer mee (ik houd "3 kransjes over" aan). Bovendien heeft 11/28 een fijne spreiding en is (voor mij) licht genoeg om in Z-Limburg en het hooggebergte boven te komen.
En nu ben ik fietsen.

ALwarrior2907
Forum-lid
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 mar 2014 10:47

ALwarrior2907 03 apr 2018 16:08

Ik heb een nieuwe voorderailleur nodig voor mijn "winterfiets". Ultegra triple 52-39-30 bladen, alles blank/zilverkleurig.
Nu heb ik ultegra triple derailleurs in die kleur niet meer kunnen vinden op het net (wel in ice grey e.d.).
De 105 triple derailleur (FD 5703) is wel in die kleur te krijgen, maar daar staat in de spec dat het voorblad max 50 tanden groot mag zijn. Zou dat ook werken met het 52 tanden voorblad, zoals ik nu heb?

hayes

hayes 17 jun 2018 10:27

Hoe ver kan je gaan met het verschil tussen de voorbladen?
Ik heb nu een 50-34 met cassette 11-28.

Ik doe graag wat bergjes en ga binnen enkele weken de Ventoux op.
Vanaf een procent of 7 schakel ik nu meestal naar het allerkleinste verzet. Dat kan ik een hele tijd volhouden.
Maar zodra er stukken van 9-12% komen is het 'overleven'. Ook het gevoel van nog één kleiner verzet te hebben voor als het echt niet meer zou gaan, geeft wat rust in het kopje.

Ik lees hier en daar dat 16 tanden verschil het maximum is. Dus m'n 50-34 nu.
Om geen cassette te moeten kopen, dacht ik dus een 32 voorblad te steken. Omdat dit slechts heel erg sporadisch gebruikt zou worden, wil ik er niet te veel aan uitgeven.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 17 jun 2018 10:40

Klassieker.
Daar hoef je niet wakker van te liggen, want op een crankstel waar 50/34 op zit past geen 32......
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie