Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

kettingwissel per wielset, of niet?

RvdK
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 jul 2012 16:00

RvdK 02 dec 2017 12:57

Ik heb een stalen racefiets waar dikke banden in passen. Voor winter en moddertochten. Heb daarvoor 2 wielsets: een met 30mm bandjes voor verhard winterweerfietstochten. En een wielset waar dikke noppenbanden op zitten: voor als ik onverhard of over de Nederlandse MTB-routes wil rijden.
Tot voor kort reed ik met 1 cassette en 1 ketting: de cassette zette ik steeds over naar de andere wielset. Cassette en ketting zijn nu versleten. 2 nieuwe cassettes gekocht: een 11-32 en een 11-28. 1 per wielset. Ik heb ook 2 nieuwe kettingen.
Wat zal ik doen: per cassette/wielset 1 ketting (dus ketting ook wisselen bij een wielwissel)? Of 1 (nieuwe) ketting gebruiken op beide wielsets en deze tijdig vervangen?
Wat zijn de voor-/nadelen van een kettingwissel? Waarom wel/niet?
Bedankt voor het meedenken.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 02 dec 2017 13:03

Nogal een gedoe elke keer de ketting wisselen. Zolang je de kettng maar tijdig vervangt als deze versleten is, is het wisselen bij elke wielwissel overbodig.
o'7o

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5283
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 02 dec 2017 13:43

Zoals douglas zegt; houdt het op 1 ketting.
Theorie: een versleten ketting beschadigt je cassette en kettingbladen. Dus als je steeds je ketting bij dezelfde cassette houdt zal een versleten ketting alleen die cassette beschadigen.
Maar nog beter is natuurlijk voorkomen dat je rijdt op een versleten ketting (>1% rek). Dan beschadig je geen enkele cassette.
Dus haal een kettingslijtagemeter in huis en zorg gewoon dat je de ketting wisselt telkens bij >.75% rek.
Dan kan je vermoedelijk 3a4 kettingen oprijden voordat je problemen krijgt met de cassettes. Veelal is dat en de goedkoopste oplossing en de meest praktische. Zo wordt hier thuis ook constant gewisselt tussen de wedstrijdwielen, trainingswielen, wielen met kleine en grote cassettes, wielen voor zeer slecht weer, wielen voor als je weer eens ontdekt dat je plat staat voor je vertrekt etc....

Walter

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5283
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 02 dec 2017 13:45

Ps: bij verschillende vertanding van de cassettes natuurlijk zorgen dat je ketting lang genoeg is voor de grootste sprokket. Danwel goed onthouden dat je bij een bepaalde cassette niet groot-groot kan rijden.
Walter

RvdK
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 jul 2012 16:00

RvdK 03 dec 2017 13:20

Helder, alleen wielwissel, regelmatig kettingslijtage controleren en tijdig vervangen. Thanks,

Plaats reactie