tandwiel voor van 34 naar 28 of 30
Hoi allemaal,
Ik heb sinds kort een andere racefiets met een compact crankstel, daarvoor had ik een tripple.
Nu ben ik bang dat ik wat "tekort" kom in de bergen dus mijn vraag is, kan ik mijn kleinste shimano tandwiel voor (de 34) zonder problemen vervangen door een 30 of liever nog een 28?
(Ik had voorheen op mijn andere racefiets 30 voor en 28 achter.)
Ik heb sinds kort een andere racefiets met een compact crankstel, daarvoor had ik een tripple.
Nu ben ik bang dat ik wat "tekort" kom in de bergen dus mijn vraag is, kan ik mijn kleinste shimano tandwiel voor (de 34) zonder problemen vervangen door een 30 of liever nog een 28?
(Ik had voorheen op mijn andere racefiets 30 voor en 28 achter.)
Volgens mij kun je met compact voor niet kleiner dan 34t....
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je een 30 nodig hebt, waarom heb je dan niet weer gewoon een triple gekocht? Heb je jezelf misschien wijs laten maken door de fietsenmaker dat je met een compact 'tegenwoordig' net zo licht kunt als met een triple?
Paar opties:
-triple monteren
-cassette met grotere tandwielen achter
-op zoek naar een mtb of compact crankstel met 110/74mm steek (Sugino, TA Carmina) zodat je 30/48 o.i.d. kunt krijgen.
Paar opties:
-triple monteren
-cassette met grotere tandwielen achter
-op zoek naar een mtb of compact crankstel met 110/74mm steek (Sugino, TA Carmina) zodat je 30/48 o.i.d. kunt krijgen.
kleinste tandwiel voor compact is 33t, bij campa 34t.
Mijn cassette nu is achter maximaal 25, eerst had ik 28.
De fiets heb ik 2ehands gekocht dus had ik geen keuze wat dat betreft. En volgens "deskundigen (andere wielrenners) is triple voor watjes...
p.s: Wat zouden de kosten voor een ombouw naar een triple crankstel zijn ???
De fiets heb ik 2ehands gekocht dus had ik geen keuze wat dat betreft. En volgens "deskundigen (andere wielrenners) is triple voor watjes...
p.s: Wat zouden de kosten voor een ombouw naar een triple crankstel zijn ???
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40623
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Als je campa hebt kun je 34x29 rijden. Dan rij je vergelijkbaar aan een tripel met een 25 achter. Ik weet niet hoe vaak of je op je oude fiets op de 28 achter reed, maar als dat bijna nooit is zou ik gewoon de compact houden.
Ombouwen naar een tripel betekend dat je ook een nieuwe achterderrailleur en nieuwe ketting nodig hebt. Je zult naar een lange-kooi achterderrie moeten en dus ook een langere ketting.
Bedenk dus even heel goed of je het ECHT nodig hebt. Oja, en niet alle shifters zijn geschikt voor een tripel, dus dat kan ook nog een probleem zijn.
Kortom; het heeft wel wat voeten in de aarde.
Ombouwen naar een tripel betekend dat je ook een nieuwe achterderrailleur en nieuwe ketting nodig hebt. Je zult naar een lange-kooi achterderrie moeten en dus ook een langere ketting.
Bedenk dus even heel goed of je het ECHT nodig hebt. Oja, en niet alle shifters zijn geschikt voor een tripel, dus dat kan ook nog een probleem zijn.
Kortom; het heeft wel wat voeten in de aarde.
Less is bore
Bedankt voor de info, maar ik rijd Shimano.
Ik moet zeggen de 30x28 reed ik toch regelmatig, met name op de Mont Ventoux. Dan is het wel prettig om "ontspannen" naar boven te fietsen. En zo zijn er wel meer bergen die een licht verzet vragen (denk ik)
Ik moet zeggen de 30x28 reed ik toch regelmatig, met name op de Mont Ventoux. Dan is het wel prettig om "ontspannen" naar boven te fietsen. En zo zijn er wel meer bergen die een licht verzet vragen (denk ik)
Kort en goed, een vergelijkbaar verzet aan 30x28 ga je met een compact in principe niet krijgen.
Dat heeft o.a. te maken met het verschil tussen grote en klein blad (vind je voorderrie en ook je achterderrie niet leuk, want je achterderrie met waarschijnlijk korte kooi wordt nu plotseling geconfronteerd met een groter verschil)
Die achterderrie met korte kooi vind ook een achtertandwiel groter dan 25 niet leuk. Afhankelijk van een heleboel factoren wil een 28 soms wel, maar dat is een kwestie van proberen.
triples zijn niet voor watjes, maar voor mensen die geen knie-blessures willen en die verstandig rijden.
Kortom, als je echt zo klein wilt rijden (en waarom niet, Armstrong won ook wel eens de Tour door heel klein te rijden - klein voor hem dan) dan zul je de fiets moeten ombouwen en dat kost geld en werk.
Andere voorderrie, andere achterderrie, andere shifter links, ander crankstel en waarschijnlijk ook een andere trapas.
Dat heeft o.a. te maken met het verschil tussen grote en klein blad (vind je voorderrie en ook je achterderrie niet leuk, want je achterderrie met waarschijnlijk korte kooi wordt nu plotseling geconfronteerd met een groter verschil)
Die achterderrie met korte kooi vind ook een achtertandwiel groter dan 25 niet leuk. Afhankelijk van een heleboel factoren wil een 28 soms wel, maar dat is een kwestie van proberen.
triples zijn niet voor watjes, maar voor mensen die geen knie-blessures willen en die verstandig rijden.
Kortom, als je echt zo klein wilt rijden (en waarom niet, Armstrong won ook wel eens de Tour door heel klein te rijden - klein voor hem dan) dan zul je de fiets moeten ombouwen en dat kost geld en werk.
Andere voorderrie, andere achterderrie, andere shifter links, ander crankstel en waarschijnlijk ook een andere trapas.
maxwell schreef:En een lange kooi derailleur achter in combinatie met een compact? zou dat ook een optie kunnen zijn?
Als je dan achter een 32 tandwiel zou kunnen monteren heb je een 34/32 verzet, wat vergelijkbaar is met 30/28.
Maar dan zal ik telkens als ik NIET naar de bergen ga, weer de andere derailleur moeten installeren, denk ik. Maar wel bedankt voor de tip!!
En dat geldt natuurlijk OOK voor alle andere forumleden die met ideeën komen.
tilburger schreef:maxwell schreef:En een lange kooi derailleur achter in combinatie met een compact? zou dat ook een optie kunnen zijn?
Als je dan achter een 32 tandwiel zou kunnen monteren heb je een 34/32 verzet, wat vergelijkbaar is met 30/28.
Maar dan zal ik telkens als ik NIET naar de bergen ga, weer de andere derailleur moeten installeren, denk ik. Maar wel bedankt voor de tip!!
Geen andere derailleur, want een atb derailleur (overigens lange kooi is echt niet nodig) schakelt onhoorbaar cassettes die tot 25t gaan. 21t gaat niet. 23t is gekraak, beter van niet. Dus dan hoef je alleen je hollandse cassette erop te zetten. Geen werk. Overigens is deze materie al tig keer behandeld.