Tijdritfietsen
Afgelopen week een refit laten doen met het oog op de TT-positie, conclusie is dat mijn huidige fiets goed aan te passen is maar dat de positie flink anders gaat worden. Zadel naar achteren en omhoog, ander zadel, pads verder naar voren en de extentions komen dichter bij (was niet echt UCI-legaal zegmaar).
Tenslotte komt er een kortere crank (165 ipv 172.5 nu). Zo'n korte crank trapt wonderwel erg prettig, voetpositie is beter en door de kleinere heuphoek 'hup' ik minder. Nieuwe fiets wordt dus nog even uitgesteld, ik ga eerst op mijn huidige de nieuwe aanpassingen ervaren.
Tenslotte komt er een kortere crank (165 ipv 172.5 nu). Zo'n korte crank trapt wonderwel erg prettig, voetpositie is beter en door de kleinere heuphoek 'hup' ik minder. Nieuwe fiets wordt dus nog even uitgesteld, ik ga eerst op mijn huidige de nieuwe aanpassingen ervaren.
Aanpassingen inmiddels besteld, binnen en op de fiets gezet:
Zadel is van een Pro Aerofuel gewisseld naar een Cobb Fifty-five en de top van het zadel is in totaal 2cm omhoog gegaan en de punt 1,5cm naar achteren. De basebar stond prima, de risers zijn met 2cm ingekort en de extensions van s-bend naar ski-bend gegaan en naar achter geplaatst ivm de uci-eisen. De pads zijn 1,5cm naar voren geschoven.
Tenslotte is de 172.5 Rotor 3D crank gewisseld voor een 165 Ultegra 6750 crank. Deze laatste was de goedkoopste snel leverbare optie voor een 5-punts 110bcd crank die ik nodig heb voor de Powertap C1 die ik gebruik.
Allemaal iets agressiever maar het zat - op de tacx - gelijk lekker.
Zadel is van een Pro Aerofuel gewisseld naar een Cobb Fifty-five en de top van het zadel is in totaal 2cm omhoog gegaan en de punt 1,5cm naar achteren. De basebar stond prima, de risers zijn met 2cm ingekort en de extensions van s-bend naar ski-bend gegaan en naar achter geplaatst ivm de uci-eisen. De pads zijn 1,5cm naar voren geschoven.
Tenslotte is de 172.5 Rotor 3D crank gewisseld voor een 165 Ultegra 6750 crank. Deze laatste was de goedkoopste snel leverbare optie voor een 5-punts 110bcd crank die ik nodig heb voor de Powertap C1 die ik gebruik.
Allemaal iets agressiever maar het zat - op de tacx - gelijk lekker.
Mooie fiets zo. Na deze aanpassingen krijg je vast zin om te gaan rijden...Sjurk schreef: ↑03 dec 2017 23:22 Aanpassingen inmiddels besteld, binnen en op de fiets gezet:
Zadel is van een Pro Aerofuel gewisseld naar een Cobb Fifty-five en de top van het zadel is in totaal 2cm omhoog gegaan en de punt 1,5cm naar achteren. De basebar stond prima, de risers zijn met 2cm ingekort en de extensions van s-bend naar ski-bend gegaan en naar achter geplaatst ivm de uci-eisen. De pads zijn 1,5cm naar voren geschoven.
Tenslotte is de 172.5 Rotor 3D crank gewisseld voor een 165 Ultegra 6750 crank. Deze laatste was de goedkoopste snel leverbare optie voor een 5-punts 110bcd crank die ik nodig heb voor de Powertap C1 die ik gebruik.
Allemaal iets agressiever maar het zat - op de tacx - gelijk lekker.
Wat is de reden dat je van zadel bent gewisseld? Had je zadelproblemen?
Dat je van s-bend naar ski-bend bent verwisseld, heeft dat ook met UCI eis te maken?
Je gaat dus UCI wedstrijden rijden? Via de KNWU?
Veel plezier (en mooie resultaten) gewenst!
Gek van de weg, de MTB en het gravel
Ik kan inderdaad niet wachten Als het allemaal goed gaat komend jaar wil ik inderdaad overwegen wedstrijden onder UCI-reglement gaan rijden.
Bij de bikefit moet je heel kritisch kijken naar de problemen die je hebt, al zijn ze maar heel klein. Daarom zijn zadel en extensions vervangen. Ik merkte dat ik in de ligpositie iets meer spanning in mijn rechter bovenarm had. Dat zijn we na gaan zoeken en dat werd met een andere positie van de pads / het stuur maar deels verholpen. Toen verschillende extensions geprobeerd (ik had zelf 0 problemen met de s-bend) en met de ski-bend die iets naar binnen is gedraaid valt alle spanning op mijn polsen weg, wat weer als effect had dat de laatste spanning op de bovenarmen ook wegviel.
Ik zit iets scheef op de fiets door o.a. getordeerde heup en met de aerofuel schaafde ik mijn lies open na veel en/of lange ritten. De Cobb 'zit' (voor zover je zit op een tt-zadel) een stuk prettiger en door de vorm van de neus moeten de liesproblemen voorbij zijn. Ik heb overigens verschillende zadels geprobeerd tijdens de fit en deze zat het beste.
Het is dus detailwerk, met enkel aanpassing van stuur- en zadelpositie had ik ook veel gewonnen maar omdat de kosten redelijk meevielen heb ik gelijk alles vervangen.
Bij de bikefit moet je heel kritisch kijken naar de problemen die je hebt, al zijn ze maar heel klein. Daarom zijn zadel en extensions vervangen. Ik merkte dat ik in de ligpositie iets meer spanning in mijn rechter bovenarm had. Dat zijn we na gaan zoeken en dat werd met een andere positie van de pads / het stuur maar deels verholpen. Toen verschillende extensions geprobeerd (ik had zelf 0 problemen met de s-bend) en met de ski-bend die iets naar binnen is gedraaid valt alle spanning op mijn polsen weg, wat weer als effect had dat de laatste spanning op de bovenarmen ook wegviel.
Ik zit iets scheef op de fiets door o.a. getordeerde heup en met de aerofuel schaafde ik mijn lies open na veel en/of lange ritten. De Cobb 'zit' (voor zover je zit op een tt-zadel) een stuk prettiger en door de vorm van de neus moeten de liesproblemen voorbij zijn. Ik heb overigens verschillende zadels geprobeerd tijdens de fit en deze zat het beste.
Het is dus detailwerk, met enkel aanpassing van stuur- en zadelpositie had ik ook veel gewonnen maar omdat de kosten redelijk meevielen heb ik gelijk alles vervangen.
Waar ben je geweest voor je TT-fit? En werd er gewerkt met saddle pressure mapping en beeldopname? Ben zelf ook op zoek naar een goede TT/triatlon fitter..Sjurk schreef: ↑04 dec 2017 09:23 Ik kan inderdaad niet wachten Als het allemaal goed gaat komend jaar wil ik inderdaad overwegen wedstrijden onder UCI-reglement gaan rijden.
Bij de bikefit moet je heel kritisch kijken naar de problemen die je hebt, al zijn ze maar heel klein. Daarom zijn zadel en extensions vervangen. Ik merkte dat ik in de ligpositie iets meer spanning in mijn rechter bovenarm had. Dat zijn we na gaan zoeken en dat werd met een andere positie van de pads / het stuur maar deels verholpen. Toen verschillende extensions geprobeerd (ik had zelf 0 problemen met de s-bend) en met de ski-bend die iets naar binnen is gedraaid valt alle spanning op mijn polsen weg, wat weer als effect had dat de laatste spanning op de bovenarmen ook wegviel.
Ik zit iets scheef op de fiets door o.a. getordeerde heup en met de aerofuel schaafde ik mijn lies open na veel en/of lange ritten. De Cobb 'zit' (voor zover je zit op een tt-zadel) een stuk prettiger en door de vorm van de neus moeten de liesproblemen voorbij zijn. Ik heb overigens verschillende zadels geprobeerd tijdens de fit en deze zat het beste.
Het is dus detailwerk, met enkel aanpassing van stuur- en zadelpositie had ik ook veel gewonnen maar omdat de kosten redelijk meevielen heb ik gelijk alles vervangen.
Ik ben bij Jurrian in Almkerk geweest. Voorheen bekend als Bike Passion, tegenwoordig gewoon als Jurrian. Beeldopnames worden gemaakt en toegestuurd (best handig om terug te kijken). Saddle pressure mapping doet hij ook, heb ik dit keer alleen niet gedaan omdat het een refit was.
Nice. Ik ben voor mijn gewone racer bij Jurrian geweest. Iemand die zeker weet wat hij doet.Sjurk schreef: ↑04 dec 2017 12:07 Ik ben bij Jurrian in Almkerk geweest. Voorheen bekend als Bike Passion, tegenwoordig gewoon als Jurrian. Beeldopnames worden gemaakt en toegestuurd (best handig om terug te kijken). Saddle pressure mapping doet hij ook, heb ik dit keer alleen niet gedaan omdat het een refit was.
Weet niet waar je weg komt maar WV Snits (Sneek) organiseert komend jaar een tijdrit competitie. Staat wel op hun Facebook.
Biking is Living!
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Heb je dat framepompje erop zitten voor je trainingen? Of ook tijdens wedstrijden?
Als je tijdens een wedstrijd lek rijdt, wil je dat kunnen fixen lijkt me. Maar als je veel aandacht besteed aan houding (luchtweerstand en vermogen), en een mooie fiets, speciale bidon ed. Dan zou ik dat pompje niet op die plek meer verwachten, maar achter je zadel (co2 pompje?)... Voor trainingen maakt het niet uit natuurlijk .
Als je tijdens een wedstrijd lek rijdt, wil je dat kunnen fixen lijkt me. Maar als je veel aandacht besteed aan houding (luchtweerstand en vermogen), en een mooie fiets, speciale bidon ed. Dan zou ik dat pompje niet op die plek meer verwachten, maar achter je zadel (co2 pompje?)... Voor trainingen maakt het niet uit natuurlijk .
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Pompje is voor trainingen ja, je krijgt vreemde blikken als die er op zit bij een wedstrijd . Bij wedstrijden gaan het pompje en draftbox van de fiets. Draftbox is net te klein voor een co2-patroon + opzetpomp. Ik speel nog met het idee om het pompje achter de box te bevestigen alleen moet ik daar dan een ophangsysteempje voor bedenken en maken.
@scoloo Dank voor de tip, kom niet uit de buurt maar dat hoeft geen probleem te zijn
@scoloo Dank voor de tip, kom niet uit de buurt maar dat hoeft geen probleem te zijn
- robbebopper
- Forum-lid HC
- Berichten: 5713
- Lid geworden op: 09 aug 2006 16:32
Mooi hoor! Veel succes en plezier er mee.