Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het grote taaltopic

Deleted_User
Forum-lid

Deleted_User 06 apr 2017 20:01

Nattuurluk wordt je onfriendelijk van mense di slegt schreiven.

En natuurlijk worden domme mensen aardiger gevonden.....

Sieper
Forum-lid

Gebruikersavatar Sieper 06 apr 2017 21:09

Ahaaa, dat hoor ik inderdaad vaak, dat is aardig dom!
Afbeelding

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 06 apr 2017 23:21

Hebben ze ook onderzoek gedaan naar het karakter van mannen die de Elle lezen?
Campagnolo Ultra Dork

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 07 apr 2017 00:09

Erik schreef:Gelukkig neem ik dit topic met een korrel zout, anders zou ik mij nog flink gaan ergeren aan alle zelfbenoemde taalkundigen op dit forum. :ugeek:
Mij irriteert de zelfingenomenheid van een aantal topicdeelnemers me mateloos. Mensen die anderen graag op hun vingers tikken, maar zelf geen idee hebben wanneer ze een koppelteken moeten gebruiken, geen idee hebben wanneer tien of 10 gebruikt moet worden, niet weten wat een tautologie is of die regelmatig een tante betje gebruiken. Mensen met minder taalgevoel worden door deze zelfbenoemde taalbeschermers maar al te graag dom genoemd. Jammer, misschien hebben deze dommeriken wel interessante kwaliteiten op een ander gebied. Zo ken ik mensen die in staat zijn de meest ingewikkelde wiskundige problemen op te lossen, maar het briljante taalgevoel van de meeste hoogbegaafden hier ontberen. Deze mensen zullen anderen echt niet dom noemen, omdat die niet in staat zijn hun wiskundige gedachtekronkels te volgen. Dat is gewoon een kwestie van fatsoen. Maar goed, ga vooral door met het bespotten van andermans stommiteiten. Als iemand al dom is kan hij of zij daar ook niks aan doen. Geniet lekker van je eigen bovenmatige intellect, maar hou op mensen dom te noemen.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

dario
Forum-lid

dario 07 apr 2017 10:57

Tja, zou het niet gewoon zo zijn dat mensen met een slecht karakter algemeen de neiging hebben tot vitten op hun medemensen? Lijkt me weer zo'n typisch sociaalpsychologisch onderzoekje dat causale verbanden legt zoals het maar uitkomt...
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 03 dec 2017 10:29

Keezx schreef: 02 dec 2017 23:06
daniel1975 schreef: 02 dec 2017 14:14
Die hele d/t/dt constructie is natuurlijk achterhaald. Toen ooit zo nodig de pannekoeken panneNkoeken moest wordt hadden ze beter de DT gewoon kunnen verwijderen ;-)
Nee, zo werkt dat niet, dat moet eerst 5 jaar bestudeerd worden door een commissie, daarna moet er andere club 7 jaar werken aan een betere spelling en vervolgens komt er een eindcommissie die een voorstel doet of het allemaal t dan d moet worden en waar de taalkundigen dan weer op tegen zijn.

Er moet gewoon beter onderwijs komen, waarom zie ik mijn generatie en ouder deze fouten heel weinig maken?

PS, ik heb trouwens de indruk dat in het algemeen de taalvaardigheid, de uitdrukkingsvaardigheid dus, gestaag aan het afnemen is, misschien zijn er wel meer en grotere oorzaken voor dan het onderwijs zoals teevee, kompjoeter en beeldschermculuur.
Ach, ik ben wellicht iets jonger, maar ook mijn generatie heeft nog goed taalonderwijs gehad, kan staartdelingen maken, weet wat de Slag bij Nieuwpoort was, dat er voor Sinterklaas al eens een andere heiligman bij Dokkum aan land kwam, die gewoon nog een boomhut kon bouwen en weet hoe je een zakmes normaal gebruikt.
Less is bore

devriesman
Forum-lid

Gebruikersavatar devriesman 03 dec 2017 18:02

Dat in de dertiende eeuw verzonnen verhaal over Dokkum is net zo tenenkrommend als het Nederlands dat gebezigd wordt op sociale media. In het tweede geval kunnen de daders er niet zo veel aan doen denk ik. Nederlands is gewoon erg ingewikkeld om te schrijven.

alien
Forum-lid

alien 03 dec 2017 20:21

Herman_N schreef: 07 apr 2017 00:09[…] meest ingewikkelde […]
Ingewikkeldste.
Vorsprung durch Pedantik

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 03 dec 2017 21:15

alien schreef: 03 dec 2017 20:21
Herman_N schreef: 07 apr 2017 00:09[…] meest ingewikkelde […]
Ingewikkeldste.
Ga je me nou de les lezen over iets dat helemaal niet fout is? Je zal van betere huize moeten komen: https://apps.nrc.nl/stijlboek/meer-meest
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

synapse
Forum-lid

Gebruikersavatar synapse 04 dec 2017 12:40

Ik geloof er niets van dat het onderwijs op het gebied van de Nederlandse taal slechter is dan in mijn jeugd. Mijn kinderen zijn regelrechte taalnazi's en beter op de hoogte van alle spellingsregels (koppeltekens, interpunctie, hoofdlettergebruik, dan/als, dat/wat enzovoort) dan ik. Heeft ook niets met dom of slim te maken (tot op zekere hoogte) maar veel meer met interesse voor taal.
In de jaren zeventig, toen ik op de middelbare school zat kwam je er mee weg om veel woorden min of meer fonetisch te schrijven. Dat was, nu ik eraan terugdenk, pas echt erg!
Courir c'est mourir un peu

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 04 dec 2017 13:22

Wat mij betreft is het wel handig om correct Nederlands te schrijven op een forum. En ja ik ben een taalnazi. Ik beken, agent. Handboeien svp.

Enerzijds getuigt het van respect naar degenen die je aanspreekt. Net zoals je respectvol in het verkeer met regels om kunt gaan. Je kunt inderdaad aan de verkeerde kant van de weg gaan rijden of een stoplicht negeren en dan zeggen: ga maar aan de kant, pas je maar aan mij aan, ik doe wat ik zelf wel, mag toch zeker wel, je snapt toch waar ik heen wil, er is toch niks gebeurd toch?

Anderzijds helpt het volgen van taalregels ook bij het overbrengen van betekenis.
Voorbeeld
Paart - wij - mij. Het is mij en het paart loopt in de wij.
Paard - zei - mei. Zei paard met mei,

Voor mij persoonlijk geldt dat ik eerder bereid ben om serieus energie in een antwoord op een vraag te steken als de vragensteller de moeite neemt om zijn vragen een beetje serieus te verwoorden.

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 04 dec 2017 13:32

Nee_Nee schreef: 04 dec 2017 13:22Voor mij persoonlijk geldt dat ik eerder bereid ben om serieus energie in een antwoord op een vraag te steken als de vragensteller de moeite neemt om zijn vragen een beetje serieus te verwoorden.
Precies dat, met voor mij de aanvulling dat ik onbewust mensen inderdaad als dommer beoordeel als ze de allerlei elementaire taalfouten maken.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

Plaats reactie