Ja ja...
Het grote taaltopic
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP
Bij gebrek aan beter noemde ik het onderwijs, maar wie wat beters weet mag het zeggen.synapse schreef: ↑04 dec 2017 12:40 Ik geloof er niets van dat het onderwijs op het gebied van de Nederlandse taal slechter is dan in mijn jeugd. Mijn kinderen zijn regelrechte taalnazi's en beter op de hoogte van alle spellingsregels (koppeltekens, interpunctie, hoofdlettergebruik, dan/als, dat/wat enzovoort) dan ik. Heeft ook niets met dom of slim te maken (tot op zekere hoogte) maar veel meer met interesse voor taal.
Dus wat is nu de reden of redenen van de puinhoop die reletief veel mensen ervan maken?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Overigens, timo2.0, klopt het niet wat je zegt. In het topic 'zwarte alu velgen voor velgremmen' ga je serieus in op het onderwerp, terwijl de TS een bericht heeft opgesteld vol met taal- en stijlfouten. Dat siert je overigens
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Mede dankzij de smartphone (laatste 10(?) jaar met automatisch aanvullen. En de autocorrectie in word (en andere applicaties). Je hoeft zelf minder na te denken, want je wordt automatische gecorrigeerd.
Je hoeft er dus zelf minder actief en bewust mee bezig te zijn, je onderhoudt je taalvaardigheid dus een stuk minder.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Er komen zomaar wat vragen op:
- Wat versta je onder relatief veel mensen?
- Is het wel waar dat 'relatief veel mensen' er een puinhoop van maken of is het jouw interpretatie?
- Waarom maken mensen taalfouten?
- Wat doet het met je als mensen taalfouten maken?
- Is het eigenlijk wel terecht om daar een mening over te hebben?
- Wind je je ook op als mensen andere zaken minder beheersen?
Ik stoor mij eigenlijk alleen maar aan mensen die te lui zijn om te proberen hun gedachten te formuleren. Laatst was er zelfs een die zijn vraag beperkte tot twee zelfstandige naamwoorden (waarvan één in bijvoegelijke vorm gebruikt); daar wordt ik toch wel narrig van. Als laagste in de ergernisschaal heb ik toch wel typo's/copy-paste dingen. Grammaticale fouten worden gemaakt door 99 procent en wie zich ergert aan overtredingen van spellingsconventies in de niet-grammaticale zin is een muggezifter. Dat we hier veel rommel tegenkomen ligt eerder aan het medium dan aan de kwaliteit van het onderwijs. Ik heb de indruk dat het basis- en middelbaar-onderwijs op het moment voorteffelijk is; in ieder geval veel beter dan toen ik daar zelf onder gebukt ging.
In een ander topic kwam ik het woord "afregelen" tegen, die vond ik ook wel erg leuk. Beetje dezelfde categorie als het inmiddels volledig ingeburgerde "inmeten", wat volgens mij gewoon apert fout is. Zo ook "inparkeren" en "uitprinten".