Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Een vermogensmeter aanschaffen [vragen, tips en ervaringen]

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 07 dec 2017 14:34

Daar heb ik ook al lang opgezocht, en het antwoord is nee vrees ik. De meest logische oplossing zou een enkelzijdige powermeter zijn, genre Stages of 4iiii omdat de gxp (Sram) of hollowtech connectie (Shimano) gelijk is voor zowel hun weg- als mtb-modellen. Echter, de offset (en ook q-factor?) is verschillend voor weg en mtb. Een weg-crank gaat niet passen op moderne mtb's, en een mtb crank op een wegfiets is ook niet evident. En dit al op voorwaarde dat je hetzelfde type bracket hebt op zowel wegfiets als mtb!

Ik heb hier zelf ook al lang over nagedacht omdat ik wedstrijden rij met de mtb, maar mijn trainingen op de koersfiets uitvoer. Ik rij nu een goede maand met een powermeter op mijn wegfiets en ben er momenteel van overtuigd dat de meerwaarde voor een powermeter op de mtb beperkt is. Wattage fluctueert al redelijk fel op de wegfiets maar is daar nog steeds handig voor pacing. Op de mtb is dit quasi niet doenbaar. Misschien wel als je strandraces rijdt, maar ik rij bv marathons in de Ardennen, en het aantal stukken waarop je daar een constant tempo kan rijden zonder af en toe de pedalen stil te moeten houden is wel op één hand te tellen. Het blijft natuurlijk handig om je training of wedstrijd achteraf te analyseren, maar het is nogal kostelijk om enkel hiervoor een powermeter aan te schaffen. Momenteel train ik dus op wattage en deel ik mijn mtb-wedstrijden obv mijn hartslag. Dit blijkt nog altijd goed te werken :)

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1321
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 08 dec 2017 12:38

Mijn opmerking dat de Quarq niet zou syncen met GC kwam voort uit datgene wat hun website vermeldt nl. dat deze niet in het lijstje voor kwam. Vandaar.
Maar het is goed te vernemen van de gebruikers hier dat het wel kan.
Ja, importeren van een rit-bestand in GC gaat natuurlijk wel met enig dataverlies als gevolg.
Ook dat ruimt weer een bezwaar op.
We komen er wel... :like:
...

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 dec 2017 20:32

Je verliest helemaal geen data als je gewoon een Garmin FIT file importeert.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3130
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 08 dec 2017 21:58

amclassic-fan schreef: 08 dec 2017 20:32 Je verliest helemaal geen data als je gewoon een Garmin FIT file importeert.
Als je een wahoo fiets computer gebruikt is dat dus niet mogelijk.
YFood !!!

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1321
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 09 dec 2017 12:41

Welk verschil is er dan tussen een Garmin en een Wahoo data bestand?
...

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27871
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 dec 2017 12:46

Ze gebruiken een andere versie van .FIT

Als je de .FIT van een Wahoo device importeert in GC dan verlies je data.

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1321
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 09 dec 2017 12:47

Thnx
...

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3130
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 09 dec 2017 13:15

havana schreef: 09 dec 2017 12:46 Ze gebruiken een andere versie van .FIT

Als je de .FIT van een Wahoo device importeert in GC dan verlies je data.
Dat werkt helemaal niet, je kunt wel importeren maar bij het bekijken van de details geeft GC een foutmelding.

Als je eerst importeert in Strava en daarvanuit weer exporteert en vervolgens importeert in GC verlies je enige data zoals ik reeds beschreven heb.
YFood !!!

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 09 dec 2017 13:53

matthiav schreef: 07 dec 2017 14:34 Daar heb ik ook al lang opgezocht, en het antwoord is nee vrees ik. De meest logische oplossing zou een enkelzijdige powermeter zijn, genre Stages of 4iiii omdat de gxp (Sram) of hollowtech connectie (Shimano) gelijk is voor zowel hun weg- als mtb-modellen. Echter, de offset (en ook q-factor?) is verschillend voor weg en mtb. Een weg-crank gaat niet passen op moderne mtb's, en een mtb crank op een wegfiets is ook niet evident. En dit al op voorwaarde dat je hetzelfde type bracket hebt op zowel wegfiets als mtb!

Ik heb hier zelf ook al lang over nagedacht omdat ik wedstrijden rij met de mtb, maar mijn trainingen op de koersfiets uitvoer. Ik rij nu een goede maand met een powermeter op mijn wegfiets en ben er momenteel van overtuigd dat de meerwaarde voor een powermeter op de mtb beperkt is. Wattage fluctueert al redelijk fel op de wegfiets maar is daar nog steeds handig voor pacing. Op de mtb is dit quasi niet doenbaar. Misschien wel als je strandraces rijdt, maar ik rij bv marathons in de Ardennen, en het aantal stukken waarop je daar een constant tempo kan rijden zonder af en toe de pedalen stil te moeten houden is wel op één hand te tellen. Het blijft natuurlijk handig om je training of wedstrijd achteraf te analyseren, maar het is nogal kostelijk om enkel hiervoor een powermeter aan te schaffen. Momenteel train ik dus op wattage en deel ik mijn mtb-wedstrijden obv mijn hartslag. Dit blijkt nog altijd goed te werken :)
ja daar schrijf je wat.. maar toch wil ik eigenlijk iets dat op beiden kan.. Ik snap eerlijk gezegd ook niet zo goed waarom er niet iets is dat zowel op een xt als op een ultegra crank zou kunnen... Of welke ander merk dan ook..
:winkthumb:

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1321
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 10 dec 2017 10:48

Als je eerst importeert in Strava en daarvanuit weer exporteert en vervolgens importeert in GC verlies je enige data zoals ik reeds beschreven heb.
Niet ideaal maar het is in ieder geval een work around om nog iets te zien.
Zal eens een ticket aanmaken richting Wahoo of ze iets kunnen bedenken dat ze op een of andere manier kunnen matchen met het andere FIT-protocol.
...

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27871
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 dec 2017 11:07

Dan kun je lang wachten want de helpdesk van Wahoo is een redelijk drama. Zelfs de meest elementaire bugs worden niet gefixt.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3130
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 10 dec 2017 13:23

Oppbogga schreef: 10 dec 2017 10:48 Niet ideaal maar het is in ieder geval een work around om nog iets te zien.
Zal eens een ticket aanmaken richting Wahoo of ze iets kunnen bedenken dat ze op een of andere manier kunnen matchen met het andere FIT-protocol.
Kijk eens bij http://tapiriik.com/ dit doet het syncen automatisch voor je.

Bij Wahoo ben je kansloos qua support, vanaf hun update in augustus 2017 werkt het niet meer....Er wordt beweerd dat het aan GC ligt, geloof er niks van daar ik vermoed dat Wahoo het graag heeft dat je Strava Premium of TrainingPeaks gaat gebruiken...

Je kunt alle FIT/GPX file(s) uploaden in GC maar niet die van Wahoo :dislike:
YFood !!!

Plaats reactie