Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Een vermogensmeter aanschaffen [vragen, tips en ervaringen]

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5255
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 10 dec 2017 20:22

Ik kan gewoon mijn fit files vanaf de wahoo importeren in goldencheetah ?
Goldencheetah 3.4 en laatste firmware op de wahoo bolt.

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1321
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 11 dec 2017 11:54

De verschillende reactie (waarvoor dank) maken het nu wel erg ondoorzichtig of het wel of niet kan.
@DDX; ik neem aan dat jij de laatste update van de Wahoo er op hebt. Die is volgens mij later dan augustus 2017?
Als dat werkt moet 't bij mij toch ook gaan werken.
...

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5255
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 11 dec 2017 12:35

Ja zoals ik aangeef huidige firmware van weekje geleden oid.
Maar vorige maand werkte het ook prima.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3130
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 11 dec 2017 12:46

Oppbogga schreef: 11 dec 2017 11:54 De verschillende reactie (waarvoor dank) maken het nu wel erg ondoorzichtig of het wel of niet kan.
@DDX; ik neem aan dat jij de laatste update van de Wahoo er op hebt. Die is volgens mij later dan augustus 2017?
Als dat werkt moet 't bij mij toch ook gaan werken.
Ik heb/had het over Garmin Connect.
YFood !!!

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5255
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 11 dec 2017 12:51

Leuk die afkorting die je voor 2 tools kan gebruiken die beide besproken werden.
Garmin Connect gebruik ik niet.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3130
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 11 dec 2017 12:59

DDX schreef: 11 dec 2017 12:51 Leuk die afkorting die je voor 2 tools kan gebruiken die beide besproken werden.
Garmin Connect gebruik ik niet.
Haha, idd!
YFood !!!

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 31 dec 2017 00:54

hendrikjan schreef: 09 dec 2017 13:53
matthiav schreef: 07 dec 2017 14:34 Daar heb ik ook al lang opgezocht, en het antwoord is nee vrees ik. De meest logische oplossing zou een enkelzijdige powermeter zijn, genre Stages of 4iiii omdat de gxp (Sram) of hollowtech connectie (Shimano) gelijk is voor zowel hun weg- als mtb-modellen. Echter, de offset (en ook q-factor?) is verschillend voor weg en mtb. Een weg-crank gaat niet passen op moderne mtb's, en een mtb crank op een wegfiets is ook niet evident. En dit al op voorwaarde dat je hetzelfde type bracket hebt op zowel wegfiets als mtb!

Ik heb hier zelf ook al lang over nagedacht omdat ik wedstrijden rij met de mtb, maar mijn trainingen op de koersfiets uitvoer. Ik rij nu een goede maand met een powermeter op mijn wegfiets en ben er momenteel van overtuigd dat de meerwaarde voor een powermeter op de mtb beperkt is. Wattage fluctueert al redelijk fel op de wegfiets maar is daar nog steeds handig voor pacing. Op de mtb is dit quasi niet doenbaar. Misschien wel als je strandraces rijdt, maar ik rij bv marathons in de Ardennen, en het aantal stukken waarop je daar een constant tempo kan rijden zonder af en toe de pedalen stil te moeten houden is wel op één hand te tellen. Het blijft natuurlijk handig om je training of wedstrijd achteraf te analyseren, maar het is nogal kostelijk om enkel hiervoor een powermeter aan te schaffen. Momenteel train ik dus op wattage en deel ik mijn mtb-wedstrijden obv mijn hartslag. Dit blijkt nog altijd goed te werken :)
ja daar schrijf je wat.. maar toch wil ik eigenlijk iets dat op beiden kan.. Ik snap eerlijk gezegd ook niet zo goed waarom er niet iets is dat zowel op een xt als op een ultegra crank zou kunnen... Of welke ander merk dan ook..
Ik ga mijn eigen woorden al terug nemen. Ik ben nu 'Training and racing with a power meter' van Allen & Cogan aan het lezen en nu ben ik er meer van overtuigd dat een power meter vooral handig is om achteraf (post-ride) je rit/wedstrijden te analyseren en trainingsvolume en intensiteit bij te houden. Zeker in mijn situatie, waarbij ik train met de racefiets maar wedstrijden rijdt met de mtb, zou het toch handig zijn om peak power tijdens wedstrijden te kunnen monitoren. Jammer genoeg lijkt de keuze op het eerste zicht veel meer beperkt.

hendrikjan
Forum-lid
Berichten: 1486
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:25

hendrikjan 31 dec 2017 09:46

Ik heb laatst bijna een stages xt crank aangeschaft, opdat ik die zowel op mijn MTB als op mijn racer kan monteren.. Dan ziet links er een beetje anders uit als rechts, op de racer maar ach.. het is wat het is. Dacht ik dan.. Uiteindelijk ben ik nog niet tot aanschaf over gegaan.. (moet dan ook een 105/ultegra/DA crankset + bb30 converter aanschaffen en dat werd me allemaal net wat teveel).
:winkthumb:

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13449
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 jan 2018 19:38

Heeft een XT crank arm dezelfde Q factor als een road arm??

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 05 jan 2018 15:10

Nee, Q factor XT crank is 176 mm. van bv een Ultegra crank is dit 146 mm. In theorie zou je een XT crank op een wegfiets kunnen monteren (maar vind daar maar eens 52-36 kettingbladen voor). Andersom gaat niet (de liggende achtervork gaat te breed uitvallen).

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 06 jan 2018 09:12

Oppbogga schreef: 11 dec 2017 11:54 De verschillende reactie (waarvoor dank) maken het nu wel erg ondoorzichtig of het wel of niet kan.
@DDX; ik neem aan dat jij de laatste update van de Wahoo er op hebt. Die is volgens mij later dan augustus 2017?
Als dat werkt moet 't bij mij toch ook gaan werken.
Ik kan niet helemaal opmaken of ieders probleem nu opgelost is. Wat ik nu doe om mijn fit bestanden in GC te krijgen is: In de elemnt app de fit bestanden door mailen naar mijn mail box. Deze bestanden plak ik in een map en die worden automatisch door GC overgenomen.

Nadeel is dat ik dus 2 handelingen moet doen. Daarom gebruik ik nu vaak Trainingpeaks.

Wvb de mtb powermeter op de MTB.

Ik vind het wel fijn. Met het weer van afgelopen weken ga ik liever niet op de racefiets ivm uitglijden. Nu kan ik op de MTB de trainingen buiten afwerken.

In de mtb marathons lijkt het me juist wel handig om met een PM te rijden. Behalve in België lopen de lange klimmen best geleidelijk en kun je keurig op wattage rijden. Na een XT wedstrijd kun je kijken waar je zwakheden liggen en daar je training op aanpassen. Als je na 6 rondes op het zelfde bultje de 2 minuten klim niet meer aan kan, weet je wat je kunt trainen.

Ander voordeel van PM icm een workout builder..

Voor de mensen die het nog niet op onderstaande manier gebruiken. In Trainpingpeaks kun je met de workoutbuilder op % van je ftp trainingen maken. Deze worden automatisch in mijn gps gezet. Als ik die selecteer op voor de training kan ik me keurig aan de planning houden in bijvoorbeeld interval trainingen. Met een smarttrainer in ERG mode is dat helemaal ideaal.

Al met al door de PM kan ik veel gestructureerder trainen en maak ik flinke progressie.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 25 jan 2018 17:03

Ik ben recent ook tegen een issue-tje aangelopen bij een powermeter in de spider, die hier het vermelden zeker waard is. Van een forumlid kon ik een power2max type S Campa overnemen om op mijn gravelbike te zetten. Deze gravelbike heeft BB86, wat geen probleem is in geval van Campa ultra torque cranksystemen. Omdat de cups niet aan de buitenzijde van de BB zitten, maar er in geperst zijn, ligt de gehele crank dichter tegen het frame aan. En omdat de powermeter aan de binnenzijde van het binnenblad gemonteerd is, was er te weinig ruimte. Ik heb dat geprobeerd te tackelen met een extra spacer tussen cup en frame en extra washers (golfringen) aan de DS-zijde. De trapassen pakten niet meer goed in elkaar bij de ruimte die nodig was.
De Quarq SRAM Red powermeter past wel: GXP trapas (en schijnbaar ook de Hollowtech van Shimano) zijn lang genoeg voor BB92. Hierdoor heb ik aan de DS-zijde een extra spacer kunnen plaatsen. Dat, tezamen met een powermeter die minder hoog is, zorgt er voor dat het wel past.
Al met al een overweging die in het achterhoofd gehouden dient te worden wanneer men kiest voor een frame met geperste lagersystemen.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Plaats reactie