Aankoop nieuwe fiets (BMC vs. Trek)
Beste,
Ik ben van plan binnenkort een nieuwe fiets te kopen. Maar ik geraak er maar niet uit. Ik kan niet kiezen tussen de BMC en Trek...
Kunnen jullie mij wat advies geven over onderstaande fietsen? Zaken die bij de ene fiets beduidend slechter/beter zijn dan bij de andere etc? Iemand ervaring met deze modellen?
BMC Roadmachine 02 THREE
https://www.bmc-switzerland.com/us-en/b ... -02-three/
Trek Domane SL5 Disc
https://www.trekbikes.com/be/nl_BE/fiet ... e=grey_red
Ik zelf heb al een aantal jaren een racefiets, en wil volgend jaar (weliswaar recreatief) zo veel mogelijk kilometers doen. Dit jaar heb ik een 2000-tal km's gedaan en ik weet dat dit voor velen peanuts is . Maar mijn huidige fiets is een maatje te groot dus het was een heel frustrerend seizoen!
Nieuwe fiets = beter passen = meer kilometers!
Voor mij persoonlijk vind ik de Roadmachine qua uiterlijk echt een stuk knapper. Vooral de lange balhoofdbuis bij de Domane (eventueel met spacers) vind ik niet mooi en kan er wat lomp uitzien.
Op de Roadmachine kan je tot 28mm bandjes gaan t.o.v. 32mm bij de Domane, wat denk ik er voor zorgt dat je meer geneigd gaat zijn het hele jaar door te rijden en eens wat gravel op te zoeken. Meer 'mogelijkheden', dus dat voordeel heeft de Domane dan weer...
Ik ben van plan binnenkort een nieuwe fiets te kopen. Maar ik geraak er maar niet uit. Ik kan niet kiezen tussen de BMC en Trek...
Kunnen jullie mij wat advies geven over onderstaande fietsen? Zaken die bij de ene fiets beduidend slechter/beter zijn dan bij de andere etc? Iemand ervaring met deze modellen?
BMC Roadmachine 02 THREE
https://www.bmc-switzerland.com/us-en/b ... -02-three/
Trek Domane SL5 Disc
https://www.trekbikes.com/be/nl_BE/fiet ... e=grey_red
Ik zelf heb al een aantal jaren een racefiets, en wil volgend jaar (weliswaar recreatief) zo veel mogelijk kilometers doen. Dit jaar heb ik een 2000-tal km's gedaan en ik weet dat dit voor velen peanuts is . Maar mijn huidige fiets is een maatje te groot dus het was een heel frustrerend seizoen!
Nieuwe fiets = beter passen = meer kilometers!
Voor mij persoonlijk vind ik de Roadmachine qua uiterlijk echt een stuk knapper. Vooral de lange balhoofdbuis bij de Domane (eventueel met spacers) vind ik niet mooi en kan er wat lomp uitzien.
Op de Roadmachine kan je tot 28mm bandjes gaan t.o.v. 32mm bij de Domane, wat denk ik er voor zorgt dat je meer geneigd gaat zijn het hele jaar door te rijden en eens wat gravel op te zoeken. Meer 'mogelijkheden', dus dat voordeel heeft de Domane dan weer...
-
- Forum-lid
- Berichten: 29
- Lid geworden op: 05 jul 2017 21:12
@slayter dat je niet een gravelracer neemt ? Keuze genoeg in die prijsklasse.
Kona,canyon,Cube enz enz succes met je keuze
Kona,canyon,Cube enz enz succes met je keuze
Eerst en vooral, als de BMC je voorkeur uitgaat qua gevoel/uiterlijk dan vind ik dat persoonlijk al een grote plus om voor deze te gaan. (ik vind BMC persoonlijk ook heel strak - zelf de teammachine slr02 DISC besteld & wordt binnenkort geleverd...)
Houd ook rekening met de geometrie. Het zijn grofweg allebei comfortracers maar de BMC is toch nog aanzienlijk sportiever wat betreft de zit...
Verder 2 merken waarbij je ervan uit kan gaan dat de kwaliteit goed is! Prijs/kwaliteit zijn ze dan weer beiden duur en mogelijks zou een endurace van Canyon ook een optie kunnen zijn & dan heb je voor dezelfde prijs ultegra...
nja, allemaal dingen om over na te denken
Succes alvast met je keuze!
Houd ook rekening met de geometrie. Het zijn grofweg allebei comfortracers maar de BMC is toch nog aanzienlijk sportiever wat betreft de zit...
Verder 2 merken waarbij je ervan uit kan gaan dat de kwaliteit goed is! Prijs/kwaliteit zijn ze dan weer beiden duur en mogelijks zou een endurace van Canyon ook een optie kunnen zijn & dan heb je voor dezelfde prijs ultegra...
nja, allemaal dingen om over na te denken
Succes alvast met je keuze!
It's just a hill - Get over it
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Ik zou het argument "gravel" achterwege laten. Met een gewone racer kan je ook best een paar 100 meter over een grindweg rijden. ook met 25 of 28mm bandjes. En als je nu ca. 2.000km in totaal rijdt, per jaar, dan gaat het aantal kilometers onverhard zeker meevallen.
Kies een goed zittende racer, die je mooi vindt (want daar fiets je liever op).
Persoonlijk, vind ik de BMC er mooier uit zien, maar dat is mijn smaak.
Voor wat het waard is, de Trek is 9.2kg in maat 56. de BMC (volgens een review) een 8.8kg in maat 58cm. Die paar ons gaan het verschil niet maken voor jou. Maar voor zelfde geld en afmontage zou je een Canyon Ultimate, of Endurace uit kunnen zoeken die zeker een kilo lichter is. Met natuurlijk het nadeel van online bestellen ed.
https://www.canyon.com/nl/road/ultimate ... c-8-0.html
https://www.canyon.com/nl/road/endurace ... 0-di2.html
Wat natuurlijk belangrijkste is, de fiets moet passen. Je zegt je huidige fiets is te groot. Wat zijn de maten van je huidige fiets (vooral stack en reach), en in welk opzicht is het nu te groot?
Kies een goed zittende racer, die je mooi vindt (want daar fiets je liever op).
Persoonlijk, vind ik de BMC er mooier uit zien, maar dat is mijn smaak.
Voor wat het waard is, de Trek is 9.2kg in maat 56. de BMC (volgens een review) een 8.8kg in maat 58cm. Die paar ons gaan het verschil niet maken voor jou. Maar voor zelfde geld en afmontage zou je een Canyon Ultimate, of Endurace uit kunnen zoeken die zeker een kilo lichter is. Met natuurlijk het nadeel van online bestellen ed.
https://www.canyon.com/nl/road/ultimate ... c-8-0.html
https://www.canyon.com/nl/road/endurace ... 0-di2.html
Wat natuurlijk belangrijkste is, de fiets moet passen. Je zegt je huidige fiets is te groot. Wat zijn de maten van je huidige fiets (vooral stack en reach), en in welk opzicht is het nu te groot?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Als "gravel" (zandwegen, bospaden, schelpenpaadjes?) een argument zijn dan moet je vooral voor een echte gravelracer gaan. De Domane is echt een net niet fiets op dat gebied. Het is een prima fiets voor mensen die vanwege lichamelijk ongemak erg rechtop moeten zitten maar uitgerust met 32mm banden en schijfremmen is het imho een sportfiets met een krom stuur waarmee je niks meer kan dan een echte racefiets.
Ik zou eerder een Emonda tegenover die BMC zetten. Ook qua geometrie gaat dat prima.
En verder wat MarkVeenstra zegt behalve dat van Canyon. natuurlijk heb je dan meer fiets voor je geld maar het wordt wel heel erg saai als iedereen voor een Canyon gaat. Wat dat betreft win je met de BMC in ieder geval de originaliteitsprijs.
Ik zou eerder een Emonda tegenover die BMC zetten. Ook qua geometrie gaat dat prima.
En verder wat MarkVeenstra zegt behalve dat van Canyon. natuurlijk heb je dan meer fiets voor je geld maar het wordt wel heel erg saai als iedereen voor een Canyon gaat. Wat dat betreft win je met de BMC in ieder geval de originaliteitsprijs.
Campagnolo Ultra Dork
Gravel is zeker niet mijn prioriteit, alleen lijkt het me een leuke toevoeging om af en toe eens wat gravelpaden op te zoeken.Urbanbiker schreef: ↑12 dec 2017 21:08 @slayter dat je niet een gravelracer neemt ? Keuze genoeg in die prijsklasse.
Kona,canyon,Cube enz enz succes met je keuze
Bedankt. Reden waarom ik ook bij BMC en Trek uitkom, is omdat de winkels vrij dicht in de buurt liggen. Ik heb zelf te weinig ervaring om aan mijn fiets te sleutelen, vandaar dat ik Canyon links laat liggen.Wiedse schreef: ↑12 dec 2017 21:32 Eerst en vooral, als de BMC je voorkeur uitgaat qua gevoel/uiterlijk dan vind ik dat persoonlijk al een grote plus om voor deze te gaan. (ik vind BMC persoonlijk ook heel strak - zelf de teammachine slr02 DISC besteld & wordt binnenkort geleverd...)
Houd ook rekening met de geometrie. Het zijn grofweg allebei comfortracers maar de BMC is toch nog aanzienlijk sportiever wat betreft de zit...
Verder 2 merken waarbij je ervan uit kan gaan dat de kwaliteit goed is! Prijs/kwaliteit zijn ze dan weer beiden duur en mogelijks zou een endurace van Canyon ook een optie kunnen zijn & dan heb je voor dezelfde prijs ultegra...
nja, allemaal dingen om over na te denken
Succes alvast met je keuze!
Zoals hierboven, Canyon is spijtig genoeg geen optie gezien ik allicht eens een contact met de FM zal nodig hebben :p .MarkVeenstra schreef: ↑13 dec 2017 09:01 Ik zou het argument "gravel" achterwege laten. Met een gewone racer kan je ook best een paar 100 meter over een grindweg rijden. ook met 25 of 28mm bandjes. En als je nu ca. 2.000km in totaal rijdt, per jaar, dan gaat het aantal kilometers onverhard zeker meevallen.
Kies een goed zittende racer, die je mooi vindt (want daar fiets je liever op).
Persoonlijk, vind ik de BMC er mooier uit zien, maar dat is mijn smaak.
Voor wat het waard is, de Trek is 9.2kg in maat 56. de BMC (volgens een review) een 8.8kg in maat 58cm. Die paar ons gaan het verschil niet maken voor jou. Maar voor zelfde geld en afmontage zou je een Canyon Ultimate, of Endurace uit kunnen zoeken die zeker een kilo lichter is. Met natuurlijk het nadeel van online bestellen ed.
https://www.canyon.com/nl/road/ultimate ... c-8-0.html
https://www.canyon.com/nl/road/endurace ... 0-di2.html
Wat natuurlijk belangrijkste is, de fiets moet passen. Je zegt je huidige fiets is te groot. Wat zijn de maten van je huidige fiets (vooral stack en reach), en in welk opzicht is het nu te groot?
Mijn huidige fiets vind ik te groot omdat ik moet 'overreachen'. Handen bovenop de remmen voelt dus niet comfortabel en veilig.
Huidige reach is 40cm en stack 38,5cm met een ETT van 58,5cm (ben zelf 1m83).
Klopt, BMC's heb ik zelf nog niet vaak zien rondrijden!Ernie C. schreef: ↑13 dec 2017 09:56 Als "gravel" (zandwegen, bospaden, schelpenpaadjes?) een argument zijn dan moet je vooral voor een echte gravelracer gaan. De Domane is echt een net niet fiets op dat gebied. Het is een prima fiets voor mensen die vanwege lichamelijk ongemak erg rechtop moeten zitten maar uitgerust met 32mm banden en schijfremmen is het imho een sportfiets met een krom stuur waarmee je niks meer kan dan een echte racefiets.
Ik zou eerder een Emonda tegenover die BMC zetten. Ook qua geometrie gaat dat prima.
En verder wat MarkVeenstra zegt behalve dat van Canyon. natuurlijk heb je dan meer fiets voor je geld maar het wordt wel heel erg saai als iedereen voor een Canyon gaat. Wat dat betreft win je met de BMC in ieder geval de originaliteitsprijs.
Wat de Emonda betreft, het enige verschil is het lagere gewicht?
Dan lijkt de Isospeed Decouplers me wel een leuke extra feature dan 'puur' gewicht
Een leuke feature maar ik stel mijzelf weer de vraag: Ben je niet beter af met een echte gravelracer waarbij je het comfort uit je banden haalt?" Het gewicht zal ongeveer hetzelfde zijn en je krijgt er de mogelijkheid om echt off road te rijden voor terug.
Campagnolo Ultra Dork
Als ik jou was zou ik ook deze fiets overwegen:
http://www.cannondale.com/nl-NL/Europe/ ... =undefined
Aanzienlijk goedkoper en qua specs niet zeer afwijkend. Verschil in euro's kun je eventueel in wielen steken.
http://www.cannondale.com/nl-NL/Europe/ ... =undefined
Aanzienlijk goedkoper en qua specs niet zeer afwijkend. Verschil in euro's kun je eventueel in wielen steken.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
gravel heeft geen prioriteit. af en toe wat gravelpaden is een leuke toevoeging... dat is letterlijk wat TS aan geeft.
Ik vraag mij serieus af hoe je dan een gravelbike kunt adviseren... adviseer je dan ook om altijd met brede banden en beetje profiel te rijden? of ga je er vanuit dat TS voor die af en toe paden, zijn banden zal wisselen?
Gravelbike is van zichzelf natuurlijk al een aardig marketing concept, maar er is een toepassingsgebied voor deze fietsen. Echter is het toch niet zo dat een gewone racefiets ineens niet meer over een grindweg kan rijden, of dat je dan direct onderuit zou schuiven door 25mm bandjes?
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Een gravelracer is niet per definitie langzamer dan een racefiets en als je op zoek bent naar comfortverhogende features zou ik die persoonlijk in de banden zoeken i.p.v. een relatief dure aanpassing in het frame. Juist omdat gravel genoemd wordt zou ts dan misschien beter af zijn met een gravelracer omdat je dan echt meer mogelijklheden hebt (ook genoemd in de openingspost). Voor de meerprijs van de Domane heb je al snel een extra setje wielen maar om te beginnen kun je starten met een setje 28mm racebanden.
Met de BMC of een Emonda kun je ook prima op de betere onverharde wegen terecht. In de zomer heb ik er nog genoeg gereden met 21mm Veloflex bandjes zonder lek te rijden. Maar als je bang bent dat een normale racefiets te oncomfortabel is en echte racebanden wellicht te smal zijn dan zie ik persoonlijk niks in een halfslachtige tussenoplossing als de huidige Trek Domane.
Met de BMC of een Emonda kun je ook prima op de betere onverharde wegen terecht. In de zomer heb ik er nog genoeg gereden met 21mm Veloflex bandjes zonder lek te rijden. Maar als je bang bent dat een normale racefiets te oncomfortabel is en echte racebanden wellicht te smal zijn dan zie ik persoonlijk niks in een halfslachtige tussenoplossing als de huidige Trek Domane.
Campagnolo Ultra Dork
Bedankt voor de tip! Ik zal eens opzoeken of er een verdeler is in de buurt (niet onbelangrijk voor mij).Rickon22 schreef: ↑13 dec 2017 14:07 Als ik jou was zou ik ook deze fiets overwegen:
http://www.cannondale.com/nl-NL/Europe/ ... =undefined
Aanzienlijk goedkoper en qua specs niet zeer afwijkend. Verschil in euro's kun je eventueel in wielen steken.
Ik weet ook niet goed hoe ik de Cannondale, en naar uitbreiding bv. Giant- eigen onderdelen moet afwegen t.o.v. die van BMC en Trek (Bontrager). Heb de indruk dat BMC en Trek kwalitatiever is.
MarkVeenstra schreef: ↑13 dec 2017 14:18gravel heeft geen prioriteit. af en toe wat gravelpaden is een leuke toevoeging... dat is letterlijk wat TS aan geeft.
Ik vraag mij serieus af hoe je dan een gravelbike kunt adviseren... adviseer je dan ook om altijd met brede banden en beetje profiel te rijden? of ga je er vanuit dat TS voor die af en toe paden, zijn banden zal wisselen?
Gravelbike is van zichzelf natuurlijk al een aardig marketing concept, maar er is een toepassingsgebied voor deze fietsen. Echter is het toch niet zo dat een gewone racefiets ineens niet meer over een grindweg kan rijden, of dat je dan direct onderuit zou schuiven door 25mm bandjes?
Laten we het woord gravel even vallen :p .Ernie C. schreef: ↑13 dec 2017 14:36 Een gravelracer is niet per definitie langzamer dan een racefiets en als je op zoek bent naar comfortverhogende features zou ik die persoonlijk in de banden zoeken i.p.v. een relatief dure aanpassing in het frame. Juist omdat gravel genoemd wordt zou ts dan misschien beter af zijn met een gravelracer omdat je dan echt meer mogelijklheden hebt (ook genoemd in de openingspost). Voor de meerprijs van de Domane heb je al snel een extra setje wielen maar om te beginnen kun je starten met een setje 28mm racebanden.
Met de BMC of een Emonda kun je ook prima op de betere onverharde wegen terecht. In de zomer heb ik er nog genoeg gereden met 21mm Veloflex bandjes zonder lek te rijden. Maar als je bang bent dat een normale racefiets te oncomfortabel is en echte racebanden wellicht te smal zijn dan zie ik persoonlijk niks in een halfslachtige tussenoplossing als de huidige Trek Domane.
Ik begrijp Ernie C. zijn redenering. Zou ik nu 50% van de tijd op gravel willen rijden, dan snap ik dat hij een volledige gravel fiets zou adviseren en dat de Trek Domane dan een middenweg zou zijn en dat een pure gravelfiets even goed kan doen op de weg.
Echter zal het in mijn geval eerder uitzonderlijk zijn en zoals hierboven al werd aangegeven hooguit eens een paar 100 meter over een grindweg.
-
- Forum-lid
- Berichten: 174
- Lid geworden op: 03 jun 2017 11:58
- Locatie: Midden Nederland
Ga eens een proefrit maken op de BMC of Trek om de geometrie uit te proberen.
En het feit dat een fiets 32 mm aan kan wil nog niet zeggen dat je dat dan altijd maar moet doen. Smallere banden passen ook.
Trek heeft ook Domane uitvoeringen zonder ISO speed in de voorvork. Die zijn nog goedkoper ook.
En het feit dat een fiets 32 mm aan kan wil nog niet zeggen dat je dat dan altijd maar moet doen. Smallere banden passen ook.
Trek heeft ook Domane uitvoeringen zonder ISO speed in de voorvork. Die zijn nog goedkoper ook.