Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Het dopingtopic 2.0

Daanbianchi
Forum-lid

Daanbianchi 16 dec 2017 18:51

codex schreef: 16 dec 2017 18:01 Die wielrenners maken zo het hele thema rond astma belachelijk en dat neem ik ze nog het meest kwalijk. In mijn jeugdjaren was een jongen die woonde in de buurt en voetbalde wel eens met ons mee.Die had astma. Een paar minuten voetballen en dan helemaal met een vuurrrood en helemaal opgezwollen gezicht van de kortademendheid/zuurstofgebrek, weer aan de kant. Zal dat beeld van hem, nooit meer vergeten, maar hij voetbalde veel mee. Die misselijke zg-astma fietsers/sporters zou je echt eens die astma gunnen, die die jongen had.

verder interesseert dat hele dopinggebeuren(na betrapt te zijn) me geen ene moer, want als je al die schijnheilige ontkennende gezichten, al tientallen jaren hoort en ziet...weet je ook .....dat ze steeds weer met hetzelfde komen opdraven wat verklaren moet dat zij wel onschuldig zijn.

En jonge mensen die een lichte vorm van astma hebben en die door medicatie wel goed kunnen sporten wens ik alle succes toe en begrip.
Dat ben ik met je een. Al hebben deze sporters, als ze al astma hebben, waarschijnlijk inspanningsastma.

Hier een zoon van 13 met astma. Hij fietst nu sinds een paar maanden. In goede periodes kan hij leuk fietsen als hij van tevoren maar puft. Maar als het even slechter gaat kan je zoveel puffen als je wilt maar dan kan je toch echt niet mee wegens zuurstofgebrek. En als het echt slecht gaat moet ie aan de ab, prednison, vernevelen en een keer een week aan de zuurstof in het zkh. Dát is astma.

codex
Forum-lid

codex 16 dec 2017 20:33

>Daanbianchi Dat is mooi te lezen dat je zoon kan (mee)sporten.(met zijn astma) Ik begrijp nu ook , dat waarschijnlijk ook dat de Prednison die jij noemt, mede de reden was van dat ongewone bolle rode opgezette gezicht, van die jongen uit mijn jeugdjaren.(45 jaar terug). De jeugd en mensen die sporten met daadwerkelijk astma, dat zijn pas de echte topsporters.

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 17 dec 2017 09:06

daniel1975 schreef: 16 dec 2017 13:30
MarkVeenstra schreef: 16 dec 2017 13:06...
Er is voor zover ik weet nooit een verdubbeling gevonden van de legale grenswaarde.
Hoe groot wil je de roze olifant hebben om hem te zien? We praten niet over een beetje, maar over een serieuze hoeveelheid. Stom toevallig ook nog eens na een slechte dag en op een dag met minder astmagevoelige omstandigheden.
Tuurlijk gaan ratio en emo hier door elkaar, maar er zitten echt feiten bij die ik nog nergens ontkracht heb gezien. Niemand heeft een helder verhaal hoe het eventueel mogelijk zou zijn om met een legale dosis dit resultaat te halen. Dan was bijv. Contador’s verhaal ivm besmet rundvlees VEEL overtuigender.
Het ging niet specifiek over het geval Froom.
Stoffa, bezigt in 1 zin zowel "regels zijn regels", als "wat mij betreft..."

Wat is het nou, regels volgen? Of toch niet volgen en elke overtreding bestraffen met het gevoel van de dag?

Mijn punt is niet dat Froom ermee weg moet komen, of dat het onduidelijk is dat hij de regels overtreden heeft... Wat je zegt het is een verdubbeling.
Maar in deze discussie hier, lopen verschillende draadjes door elkaar. Het feit dat Froom vals gespeeld heeft... De emotie over de UCI behandeling mbt Sky... Al dan niet überhaupt toelaten van medicijnen.. En de straf bij een overtreding.

Als iemand (Stoffa) dan zegt regels zijn regels. Maar tegelijk ook vindt dat iemand na een overtreding ook maar direct niet meer welkom is in de sport... Dan is dat super tegenstrijdig. Want zoals er regels zijn over wat er wel en niet mag.. Zo zijn er ook regels voor de straffen die op de overtredingen staan.
Dat laatste is misschien nog wel meer voer voor discussie dan de regel over wat wel en niet mag.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Hans-Je-Pence
Forum-lid

Hans-Je-Pence 17 dec 2017 17:45

'k Dacht niet dat salbutamol lichaamseigen aangemaakt wordt, dus daar moeten ze het ook niet gaan zoeken.
Salbutamol is niet lichaamseigen maar gedraagt zich als een lichaamseigen stof (van in dit geval adrenaline)
Iemand die dus nooit astma medicatie neemt heeft ook geen Salbutamol of Ventolin in zijn bloed.

tieky
Forum-lid

Gebruikersavatar tieky 18 dec 2017 14:02

In de verklaring van Sky geeft Froome aan het middel te hebben gebruikt vlak voor een interview na de race, om er weer een beetje fit uit te zien. Tijdens de koers had ie er ook last van maar toen durfde ie niet te gebruiken, vanwege mogelijke kritieken op het gebruik van een puffertje.

Dus op het moment dat je het benauwd hebt en er last van hebt dan neem je het niet, want je verliest liever tijd, dan dat je kritiek krijgt op het gebruik van een puffer die je mag gebruiken. Maar je kiest er voor om er bij een interview goed uit te zien om dan even flink los te gaan met je puffer, terwijl je weet dat je nog naar de dopingcontrole moet. Er zijn al veel smoezen geweest, maar deze kan ook wel worden ingelijst hoor.

Afbeelding

Oppbogga
Forum-lid

Oppbogga 18 dec 2017 14:08

De vlucht vooruit is begonnen...
Ik schaar dat onder de titel; alternative facts.
...

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 18 dec 2017 14:16

Dan kom je nog steeds niet aan 32 pufjes.

Hans-Je-Pence
Forum-lid

Hans-Je-Pence 18 dec 2017 15:13

De enige wijze om die bloedwaarden te scoren is door orale inname van hetzij tabletten danwel druppels. Dat pufverhaal is puur zand in de ogen strooien. Zijn er eigenlijk beelden van hem op de fiets in die specifieke koers waar hij zijn puffer hanteert? Ik heb er wel over gelezen hier in het topic maar bovengenoemde verklaring lijkt iets heel anders te beweren…

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 18 dec 2017 15:21

Het was voor mijn hond.....
Less is bore

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 18 dec 2017 15:48

Als ik het goed begrijp nam hij een dubbele dosis van 2 of 3 pufjes voor de race en dan nog een enkele dosis van 2 of 3 pufjes erna. Toch lastig dat ze bij de ploeg van de marginal gains niet tot 3 kunnen tellen...
Campagnolo Ultra Dork

Marxten
Forum-lid

Marxten 18 dec 2017 15:49

Ik neem aan dat zijn verdediging zich, afgaande op deze verklaring, toe zal spitsen op een piekwaarde in de urine 30 tot 60 minuten na inname van een legale hoeveelheid.

Benieuwd of hij die piekwaarde kan aantonen, zijn reputatie lijkt toch een flinke klap te hebben gehad.

@Hans-Je-Pence
Het is volgens mij een urinewaarde waar over gepraat wordt en geen bloedwaarde.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 18 dec 2017 16:01

Ernie C. schreef: 18 dec 2017 15:48 Als ik het goed begrijp nam hij een dubbele dosis van 2 of 3 pufjes voor de race en dan nog een enkele dosis van 2 of 3 pufjes erna. Toch lastig dat ze bij de ploeg van de marginal gains niet tot 3 kunnen tellen...
2x3 is is 6 en dat is alweer een heel stuk ingewikkelder....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Plaats reactie