Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

150 Watt op minimale weerstand normaal?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 17 dec 2017 20:16

Hoe zwaar ben je? Als je 150 Watt trapt ga je op de weg geen 30 km/h rijden als je 70+ kg weegt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

bbovenbuis
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 01 okt 2011 19:56
Locatie: Den Helder

bbovenbuis 17 dec 2017 21:25

amclassic-fan schreef: 17 dec 2017 20:16 Hoe zwaar ben je? Als je 150 Watt trapt ga je op de weg geen 30 km/h rijden als je 70+ kg weegt.
73 kg, maar waar het me eigenlijk allemaal om gaat is of mijn Tacx Flux wel goed werkt. Is de minimale weerstand niet te hoog.
Van Nicholas Zephyr - Pilot Veturi

kooijtje2
Forum-lid
Berichten: 318
Lid geworden op: 24 jul 2015 21:17
Locatie: In de Buurt

kooijtje2 17 dec 2017 21:56

Wat gebeurd er als je met de flux in zwift een rondje trapt !

bbovenbuis
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 01 okt 2011 19:56
Locatie: Den Helder

bbovenbuis 17 dec 2017 22:06

kooijtje2 schreef: 17 dec 2017 21:56 Wat gebeurd er als je met de flux in zwift een rondje trapt !
Ik heb Zwift nog niet gebruikt, heb de Flux pas een paar dagen.
Is er niemand die ervaring heeft met de Flux in combinatie met Tacx Cycling app?
Van Nicholas Zephyr - Pilot Veturi

bwerter
Forum-lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 23 mar 2015 10:36

bwerter 18 dec 2017 16:29

Niet in combinatie met de app. Maar ik heb wel dezelfde ervaring. De 150 watt op de weg en de 150 watt op de trainer is een wereld van verschil gevoelsmatig. Ik denk dus niet dat dit aan de instellingen ligt. Het is dus echt wennen in het begin. Daarnaast zorg ik dat ik hem op de trainer altijd op het binnenblad heb liggen, anders trap je sowieso een hoger wattage.

bbovenbuis
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 01 okt 2011 19:56
Locatie: Den Helder

bbovenbuis 18 dec 2017 17:53

Die 150 Watt komt niet zo maar uit de lucht vallen. Zie hier wat Tacx zelf schrijft over de Flux op hun support site:

“De FLUX heeft een zwaar vliegwiel, je hebt meer kracht (watt) nodig om de trainer op te starten en in beweging te houden. Als je traint op een lager wattage (minder dan 150W) en een hoge cadans gebruikt, is het erg belangrijk dat de versnellingsinstellingen zijn ingesteld op de lichtste versnelling (klein voorwielblad, grote achterblad). Het gebruik van het kleinste voorblad zal ook fluctuaties in het wattage voorkomen.
Dit is de enige manier om een ​​wattage van minder dan 150W te bereiken met een FLUX.”

Er zit dus niets anders op dan met een heel klein verzetje een hersteltraining te doen.
Van Nicholas Zephyr - Pilot Veturi

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 19 dec 2017 11:11

Zodra een vliegwiel eenmaal draait kost een zware niet meer moeite om hem op gang te houden, hier rijden de copywriters van Tacx een scheve schaats.
Verder zou ik die getalletjesbrij laten voor wat het is, zonder vermogensmeter heeft het geen zin om daar wakker van te liggen en zou ik op hartslag gaan trappen (geen rijden dus)
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Jeremie
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 jul 2011 20:28
Locatie: Menen, West-Vlaanderen, België

Jeremie 31 dec 2017 14:32

Ik heb de flux en de tacx training app. Als ik mijn fiets er op zet schakel ik altijd eerst naar binnenblad vooraan. Dan kan je recup ritjes lager dan 150w ('Start training' > 'Power based workout") maar ook gerust tot 280w.
Voor korte hogere intervallen, schakel ik naar buitenblad voor.

Wegens patellapeesblessure mag ik bv. momenteel gwn losrijden. Op binnen voor en voorlaatste kransje achter kan ik zonder probleem tot <80w gaan.

PS: ik heb een Stages op mijn fiets. Wattages kloppen niet altijd 100% maar scheelt ook niet zo veel
(max tacx: 175w, max stages: 167w - gem tacx: 91w, gem stages: 89w)

bbovenbuis
Forum-lid
Berichten: 73
Lid geworden op: 01 okt 2011 19:56
Locatie: Den Helder

bbovenbuis 31 dec 2017 15:28

Ik zit inmiddels op Zwift en kan daar wel veel makkelijker lage wattages rijden dan met de Tacx Training app. Rond de 80 Watt is goed te doen. Voorwaarde is wel dat ik heel licht schakel (34x20 ofzo). Ben er ondertussen wel achter dat er toch wel wat verschil is met buiten fietsen maar met het slechte weer van de laatste weken zit ik dan toch maar liever op zolder met de Tacx.
Van Nicholas Zephyr - Pilot Veturi

Bossi13
Forum-lid
Berichten: 29
Lid geworden op: 26 apr 2020 09:50

Bossi13 02 mei 2020 09:47

Goedemorgen,

Ik ben ook in het bezit van een T2980 (Flux 2) en ondervind, net zoals anderen, dat je na enkele minuten een verzwaring merkt in het trappen. Precies of de Tacx remt dan harder op het vliegwiel.
Meestal gebeurt dit rond minuut 1, eergisteren was dat na een minuut of 5...

Ik startte altijd de slope workout via de Training app op de smartphone. Ook als je je workout beëindigd remt ie nog eens extra bij tijdens het bewaren van je workout. Dat op zich is niet lastig maar bij de start vind ik het echt storend.

Iemand een idee waarom dit gebeurt? Of nog mensen die dit ondervinden?

Ik zal volgende keer eens een power workout proberen, zien wat dat dan geeft.

Groetjes,

Bossi

Plaats reactie