Nog iets verprutst bij het sleutelen vandaag?
- triumph_st
- Forum-lid
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 25 okt 2017 12:30
- Locatie: Meensel-Kiezegem
Tijd om een betere geveerde vork te plaatsen op mijn trekking bike die ik veel in de herfst/winter gebruik ipv de racefiets denk ik. Rock Shox Paragon Gold 65mm besteld en geleverd.
Ik ben iemand die, ook bestaat de kans dat ik het maar één keer of weinig nodig heb, de nodige werktuigen graag in mijn bezit heb.
Eerste keer dat ik zelf een vork ga plaatsen. Alle mogelijke tools (crown race afnemer, crown race 'klopbuis', pijpsnijder, star nut installatietool) aangeschaft.
Zondag, spiegelgladde wegen/fietspaden: doe-het-zelf tijd dus.
Voorwiel er uit, remleiding en schoen verwijderen, licht eraf, stuur en spacers eraf en Suntour vork eruit.
Met tooltje crown race eraf en verplaatsen naar nieuwe vork. Erop kloppen. OK.
Vork door de vorkbuis, aftekenen, 3mm lager lijntje trekken en met de pijpsnijder snijden maar.
Star nut op de tool draaien en kloppen maar. Done.
Lagers onderaan en bovenaan eruit en mooi proper maken en vetten waar nodig.
Nog een dot vet op de crown race en dan nieuwe vork in de vorkbuis schuiven.
En dan, ... zien dat je in al je enthousiasme vergeten bent om de spacers en het stuur te monteren vooraleer het snijlijntje werd getrokken. Godmiljaar, de buis van mijn splinternieuwe vork te kort ingekort!!
Ja, ik kan dat. Duur leergeld.
Ik ben iemand die, ook bestaat de kans dat ik het maar één keer of weinig nodig heb, de nodige werktuigen graag in mijn bezit heb.
Eerste keer dat ik zelf een vork ga plaatsen. Alle mogelijke tools (crown race afnemer, crown race 'klopbuis', pijpsnijder, star nut installatietool) aangeschaft.
Zondag, spiegelgladde wegen/fietspaden: doe-het-zelf tijd dus.
Voorwiel er uit, remleiding en schoen verwijderen, licht eraf, stuur en spacers eraf en Suntour vork eruit.
Met tooltje crown race eraf en verplaatsen naar nieuwe vork. Erop kloppen. OK.
Vork door de vorkbuis, aftekenen, 3mm lager lijntje trekken en met de pijpsnijder snijden maar.
Star nut op de tool draaien en kloppen maar. Done.
Lagers onderaan en bovenaan eruit en mooi proper maken en vetten waar nodig.
Nog een dot vet op de crown race en dan nieuwe vork in de vorkbuis schuiven.
En dan, ... zien dat je in al je enthousiasme vergeten bent om de spacers en het stuur te monteren vooraleer het snijlijntje werd getrokken. Godmiljaar, de buis van mijn splinternieuwe vork te kort ingekort!!
Ja, ik kan dat. Duur leergeld.
Sterkte ! ik zie wel enige overeenkomst met mijn eigen "handigheid "triumph_st schreef: ↑18 dec 2017 14:10 Tijd om een betere geveerde vork te plaatsen op mijn trekking bike die ik veel in de herfst/winter gebruik ipv de racefiets denk ik. Rock Shox Paragon Gold 65mm besteld en geleverd.
Ik ben iemand die, ook bestaat de kans dat ik het maar één keer of weinig nodig heb, de nodige werktuigen graag in mijn bezit heb.
Eerste keer dat ik zelf een vork ga plaatsen. Alle mogelijke tools (crown race afnemer, crown race 'klopbuis', pijpsnijder, star nut installatietool) aangeschaft.
Zondag, spiegelgladde wegen/fietspaden: doe-het-zelf tijd dus.
Voorwiel er uit, remleiding en schoen verwijderen, licht eraf, stuur en spacers eraf en Suntour vork eruit.
Met tooltje crown race eraf en verplaatsen naar nieuwe vork. Erop kloppen. OK.
Vork door de vorkbuis, aftekenen, 3mm lager lijntje trekken en met de pijpsnijder snijden maar.
Star nut op de tool draaien en kloppen maar. Done.
Lagers onderaan en bovenaan eruit en mooi proper maken en vetten waar nodig.
Nog een dot vet op de crown race en dan nieuwe vork in de vorkbuis schuiven.
En dan, ... zien dat je in al je enthousiasme vergeten bent om de spacers en het stuur te monteren vooraleer het snijlijntje werd getrokken. Godmiljaar, de buis van mijn splinternieuwe vork te kort ingekort!!
Ja, ik kan dat. Duur leergeld.
Ja, dat is zeker duur leergeld. Maar daar hebben ze in België misschien een vorkadaptor voor:triumph_st schreef: ↑18 dec 2017 14:10 Tijd om een betere geveerde vork te plaatsen op mijn trekking bike die ik veel in de herfst/winter gebruik ipv de racefiets denk ik. Rock Shox Paragon Gold 65mm besteld en geleverd.
Ik ben iemand die, ook bestaat de kans dat ik het maar één keer of weinig nodig heb, de nodige werktuigen graag in mijn bezit heb.
Eerste keer dat ik zelf een vork ga plaatsen. Alle mogelijke tools (crown race afnemer, crown race 'klopbuis', pijpsnijder, star nut installatietool) aangeschaft.
Zondag, spiegelgladde wegen/fietspaden: doe-het-zelf tijd dus.
Voorwiel er uit, remleiding en schoen verwijderen, licht eraf, stuur en spacers eraf en Suntour vork eruit.
Met tooltje crown race eraf en verplaatsen naar nieuwe vork. Erop kloppen. OK.
Vork door de vorkbuis, aftekenen, 3mm lager lijntje trekken en met de pijpsnijder snijden maar.
Star nut op de tool draaien en kloppen maar. Done.
Lagers onderaan en bovenaan eruit en mooi proper maken en vetten waar nodig.
Nog een dot vet op de crown race en dan nieuwe vork in de vorkbuis schuiven.
En dan, ... zien dat je in al je enthousiasme vergeten bent om de spacers en het stuur te monteren vooraleer het snijlijntje werd getrokken. Godmiljaar, de buis van mijn splinternieuwe vork te kort ingekort!!
Ja, ik kan dat. Duur leergeld.
https://all4bikes.be/shop/nl/fietsvorke ... p9h6hg3qq2
of in China:
https://nl.aliexpress.com/item/Mountain ... 84956.html
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
het principe is inderdaad simpel, maar draaien aan een spaak kan wel eens niet direct het gewenste effect hebben en dan is een beginner het spoor snel kwijt.
Slagen hebben zowel lengte als diepte (amplitude) en hoeveel en welke spaken daarvoor hoeveel aangedraaid moeten worden, DAT rolt uit de ervaring waarover iemand beschikt.
Ik doe het gedachtenloos met m'n ogen dicht, maar dat komt dus door de ervaring.
Is er niet of niet helemaal het gewenste effect, dan herhalen en tussen de richtrondjes door het laten zetten van de spaken....
Uiteraard heb ik ook wel eens wat verkloot, maar dat kwam dan door nonchalance door teveel zelfvertrouwen, waardoor je minder scherp bent dan gewenst.;
Slagen hebben zowel lengte als diepte (amplitude) en hoeveel en welke spaken daarvoor hoeveel aangedraaid moeten worden, DAT rolt uit de ervaring waarover iemand beschikt.
Ik doe het gedachtenloos met m'n ogen dicht, maar dat komt dus door de ervaring.
Is er niet of niet helemaal het gewenste effect, dan herhalen en tussen de richtrondjes door het laten zetten van de spaken....
Uiteraard heb ik ook wel eens wat verkloot, maar dat kwam dan door nonchalance door teveel zelfvertrouwen, waardoor je minder scherp bent dan gewenst.;
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Een paar slagen is serieus veel, ik denk dat het daar mis is gegaan.
Kan best, zodra je een spaak aandraait, gaat ie aan de naaf trekken en daarmee andere spaken meer spanning geven, vandaar het onverwachte effect.
Niet van de wijs laten brengen en gewoon op het ingeslagen pad doorgaan, een wiel richten is eigenlijk gewoon consequent doorzetten van het principe en niet direct altijd actie=reactie verwachten.
Niet van de wijs laten brengen en gewoon op het ingeslagen pad doorgaan, een wiel richten is eigenlijk gewoon consequent doorzetten van het principe en niet direct altijd actie=reactie verwachten.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
opzetstuurtje op een carbonnen stuur: Het opzetstuurtje zegt iets als max 6Nm voor het vastzetten op het stuur. Dat is dus teveel als dat stuur een carbonnen stuur is.... Iemand een carbon stuur met 2 barsten?
Zonda terug van spaakreparatie. Snel de cassette erop en fietsen. Vast is vast, voor de zekerheid nog een klein tikje, schroefdraad aluminium body kapot.
Week later nieuwe body (staal, liever 20 gram extra) binnen, oude met geen mogelijkheid los te krijgen tot ik er achter kwam dat de borgmoer een linker draad heeft. Langleve youtube. (hoewel die ene kerel een Bahco gebruikte)
Week later nieuwe body (staal, liever 20 gram extra) binnen, oude met geen mogelijkheid los te krijgen tot ik er achter kwam dat de borgmoer een linker draad heeft. Langleve youtube. (hoewel die ene kerel een Bahco gebruikte)
Bleed schroefje van shifter dol gedraaid.
Ik heb hem eruit gekregen door er een torx in te slaan, maargoed die schroef is nu niet meer herbruikbaar.
Had al gelezen bij wat reviews/howto's dat dit een puntje was, maar toch niet voorzichtig genoeg gedaan dus.
Alleen waar haal ik nu snel een vervangend schroefje.
Shimano onderdeelnummer Y0C698030
Als ik google en rondlees zie ik dat hier een aardige levertijd op zit vanuit shimano.
Zoiets simpels....
Ik heb hem eruit gekregen door er een torx in te slaan, maargoed die schroef is nu niet meer herbruikbaar.
Had al gelezen bij wat reviews/howto's dat dit een puntje was, maar toch niet voorzichtig genoeg gedaan dus.
Alleen waar haal ik nu snel een vervangend schroefje.
Shimano onderdeelnummer Y0C698030
Als ik google en rondlees zie ik dat hier een aardige levertijd op zit vanuit shimano.
Zoiets simpels....
Via een Engelse webshop toch wel redelijk snel te krijgen?
Tot die tijd lekker op 1 van je andere fietsen bollen...
Tot die tijd lekker op 1 van je andere fietsen bollen...