Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Wind Cycleworks

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16879
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 16 dec 2017 09:55

Dat valt toch wel mee bij Jan Janssen? Het huidige lettertype vind ik een logische evolutie van het logo dat ze al vanaf de vroege jaren 90 voeren. Daartussen hebben ze even die dikke, lelijke letters gehad maar je kan moeilijk stellen dat het onverstandig was om daar weer vanaf te stappen.

Ik vind het nieuwe logo ook beter. In het oude loge waren de vlakken mij wat de dik en vanwege optisch bedrog leek de W want te zweven. Dit is misschien minder spannend maar dat maken de frames ruimschoots goed.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 18 dec 2017 09:56

En meteen de volgende: WiND35, een no-nonsense raceframe:

http://windcycleworks.nl/post/168672105 ... -raceframe

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3130
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 18 dec 2017 16:26

Mooi, persoonlijk; zadelstrop korter en diagonale buis qua diameter groter tov de bovenbuis dit had ervoor gezorgd dat het "dikke" balhoofd minder dominant zou zijn.
YFood !!!

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 19 dec 2017 08:59

@csteenbe:

Bedankt!

De zitbuis steekt zo ver uit vanwege de klemgroef op voorkant (technisch de beste oplossing).

De diameter van de onder- en bovenbuis zijn in de eerste plaats in functie van framestijfheid/comfort (afgestemd op maat en gewicht van berijder en evt persoonlijke voorkeuren). De onderbuis dikker maken uit esthetische overwegingen zou het frame onnodig stijf en minder comfortabel maken (en wat zwaarder).

Beide zijn dus gebaseerd op technische argumenten. Maar klanten die de voorkeur geven aan esthetische overwegingen kunnen in deze gevallen ook hun zin krijgen :) Het voordeel van full-custom!

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6227
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 19 dec 2017 09:16

Grotere diameter, zorgt toch voor de mogelijkheid om dunnere buiswand te kiezen? De Rose aluminium fietsen zijn heel licht, met hele dikke buizen. Wellicht dat het met staal niet zo makkelijk verloopt als met alu.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

FryskBloed
Forum-lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
Locatie: Groningen

FryskBloed 19 dec 2017 09:31

bartv schreef: 19 dec 2017 08:59 De zitbuis steekt zo ver uit vanwege de klemgroef op voorkant (technisch de beste oplossing).
Wat is het voordeel van de klemgroef / klembout aan de voorkant te hebben ipv aan de achterkant?

Ik vind 'm goed gelukt, vast weer blije klant!

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4336
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 19 dec 2017 09:39

Sinds ik dit topic volg, voor mij één van je mooiere frames. Én in de (nieuwe) “Vélo heuvelrug” clubkleuren..... een extra plus ;)

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 19 dec 2017 09:46

@MarkVeenstra: (stalen) buizen hebben in grotere diameter geen dunnere wand. Dat gaat alleen op in de vergelijking 'oud' staal (van 20-30 jaar geleden) versus modern staal. Maar binnen modern staal wordt de wand zeker niet dunner met grotere diameter. Als je echt dik gaat (evt in combinatie met ovaliseren) kan het zelfs zinvol zijn om juist een wat dikkere wand te nemen om 'beercanning' tegen te gaan.

@FryskBloed: Bedankt. Klemming op voorkant wordt minder belast via druk op zadel-zadelpen en geeft minder vocht en vuil van achterwiel in zitbuis. Klant is er inderdaad erg blij mee!

@Hanz Be: Bedankt!

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 19 dec 2017 10:25

Klinkt allemaal logisch. Is het overigens geen nadeel om een geintegreerde deraileur pad te hebben?
Ik kan me niet herinneren dat hij me ooit gebroken is, wel een keertje verbogen. Hoe ga je daarmee om met zo'n frame?

FryskBloed
Forum-lid
Berichten: 500
Lid geworden op: 05 sep 2016 20:22
Locatie: Groningen

FryskBloed 19 dec 2017 13:27

Een stalen derailleurpad kun je terugbuigen (alu in principe ook wel, maar kans dat'ie op een gegeven moment breekt is een stuk groter).

Nog even over buizen, wat voor wanddikte gebruik je voor de onder/bovenbuis van een dergelijke fiets Bart? 0.7-0.5-0.7? Dikker? Dunner?

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 19 dec 2017 16:13

@Bospaadje: Een massief stalen derailleurpat als deze kan heel veel hebben. En als het toch lukt om 'm kapot te krijgen is reparatie of vervanging mogelijk. Tot nu toe niet aan de orde geweest (en verwacht ik ook niet).

@FryskBloed: De boven- en onderbuis van dit frame zijn Columbus LIFE met een wanddikte van 0.65mm op de uiteindes en 0.45mm in het midden.

jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1848
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

jwkeij 19 dec 2017 16:17

Afgelopen zondag even mijn nieuwe voorvork voor mijn WiND opgehaald bij Bart.
Wederom een mooi stukje vakwerk.
Ik was zo gecharmeerd van de segmented vork, dat ie er maar moest komen. Met extra montage-oogjes.

Reynolds buizen
Paragon MachineWorks dropouts
ISO schijfrem montage
Segmented crown
Montage oogjes in overvloed
In RAL 5002/Ultramarijn blauw met mooi detail aan de binnenkant.
Afbeelding

En in vakantie-modus met Surly voorrek.
Afbeelding
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander

Plaats reactie