Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Eerste keer zelf een wiel bouwen

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27917
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 nov 2017 17:35

In Musson staat inderdaad e.e.a. maar één bron is géén bron niet waar ;)

Afijn zojuist de methode van rechts naar links eens geprobeerd. En dat ging eigenlijk heel goed.

Nu weer een (waarschijnlijk) domme vraag.... hoe lang moet je doorgaan met slagen eruit halen? Mijn richtbok heeft geen klokken, je kunt doorgaan tot je een ons weegt.... of stop je op een bepaald moment. Wat is acceptabel?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 07 nov 2017 18:25

Zijslag tot pakweg 0,3 mm
Hoogteslag tot pakweg 0,5 mm.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 29 dec 2017 20:37

Een spaak gebroken in mijn wielset :-(

In het achterwiel, non-driveside (juist onder de nipple). De spaakspanningen waren allemaal in orde (eind november nog eens nagemeten)

Iemand een idee hoe dit zou komen (geen idee wanneer het precies is gebeurt, ik heb geen diepe putten of zo genomen), ik zou namelijk graag hebben dat het wiel heel blijft nadat ik de spaak heb hersteld.
Afbeelding

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5166
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 30 dec 2017 10:45

Is de wielconfiguratie afgestemd op de gebruiker?
Ik geloof dat je 28 spaken gebruikt hebt, is dit in verhouding tot gewicht berijder?
Welke spaken heb je gebruikt, dikte, merk?
Heb je zwarte spaken gebruikt?
Was de afmeting van de spaak juist? (staken ze door de nippel, of kwamen ze gelijk)
Heb je de spaak ter hoogte van de nippel gericht zodat er geen knik ontstaat. (dit wordt vaak overgeslagen bij het bouwen)

Ik veronderstel dat het gaat over het wiel waar je hier enkele bladzijden geleden de data van gepost hebt? Dan zie ik dat je aan de nds waardes van 47 a 48 kg noteert. Dit is redelijk weinig. De ds heeft dan waardes omtrent de 100 kg. Is dit het maximum voor de velg? Indien niet zou je kunnen opteren voor een hogere spaakspanning zodat de waardes van de nds wat hoger komen te liggen, zonder dat je aan de ds de maximum waarde van de velg overschrijdt.

Overigens is het ook zo dat spaken soms gewoon breken. Ik heb zo een reeks gehad die brak tijdens het "grijpen" gedurende het bouwproces. Productiefouten veronderstel ik dan. Als je spaken begint door te zagen en ze onder sterke vergroting bekijkt zie je wel eens anomalieën.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 30 dec 2017 11:01

Zelf 89kg op dit moment, 28 spaken zijn dus zeker OK
DT-swiss bladed
Yep zwarte
Afmeting was juist
Hoe bedoel je, richten ter hoogte van de nippel?

Yep, het gaat over het wiel dat ik in het begin van deze thread heb beschreven

De velg kan tot 120kg aan. Toch raar dat de spaak aan de nds breekt aangezien daar de laagste spaakspanning is.

Ik zal maar denken dat het gewoon pech is.
Afbeelding

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 30 dec 2017 11:05

Bij een spaakbreuk binnen een paar maanden denk ik toch niet aan een iets te lage spaakspanning maar eerder aan een exemplarische slechte spaak, een beschadigde spaak of een montagefout.
Vervangen, richten en rijden...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 30 dec 2017 11:18

Ga ik doen.

Bedankt om me gerust te stellen :D
Afbeelding

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5166
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 30 dec 2017 20:33

TL@ schreef: 30 dec 2017 11:01
Hoe bedoel je, richten ter hoogte van de nippel?

spaaklijn richten

Afbeelding

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 31 dec 2017 00:40

Intuitief verwacht je dat de spaken onder de hoogste spanning het eerste breken, maar het zijn quasi altijd de minst gespannen spaken (NDS, achterwiel) die het begeven.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 31 dec 2017 07:16

@lugosi: Daar kan je toch geen invloed op hebben, die hoek wordt toch bepaald door de geometrie van de naaf?

@matthiav: Dat is toch raar, iemand een idee hoe dat zou komen?
Afbeelding

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4636
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 31 dec 2017 10:04

Ook mijn eerste voorwiel is zo goed als af. Nog een beetje finetuning voor de laatste puntjes op de I en de band kan er op.
Het is een eenvoudige Ambrosio velg gespaakt met 32 DT competition spaken om een SLX naaf van Shimano in het patroon kruis over 1. Enigste minpuntje op dit moment is de lasnaad van de velg, die bezorgt een hoogteslag van 1 mm welke niet weg te werken is.
Binnenkort ook het achterwiel spaken, en dan eens uitproberen hoe dat rijdt. Hiervoor heb ik een set Continental Double Fighter III banden gekocht om op de weg te rijden. Ook benieuwd hoe dat rijdt.

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 5166
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 31 dec 2017 10:23

TL@ schreef: 31 dec 2017 07:16 @lugosi: Daar kan je toch geen invloed op hebben, die hoek wordt toch bepaald door de geometrie van de naaf?
Zoals mackers reeds zegt doe je dit door de spaak bij te buigen. Dit kan op verschillende manieren: grijpen, duwen met duimen of bij extreme hoeken (grote flenzen) zelfs met een tang.

Je hebt gelijk als je stelt dat dit bepaald wordt door de geometrie van de naaf. Meestal is deze ingreep dan ook niet of maar in zeer beperkte mate nodig.
Er is wel nog een andere faktor die een rol speelt, namelijk de nippel. De hoek die de nippel aanneemt in de velg. Deze is niet bij alle merken en types dezelfde. Ik gebruik meestal de polyax nippel van sapim. Deze claimt de meest schuine hoek te kunnen aannemen. Hierdoor maak je dus wat winst.

Afbeelding



Ik weet niet of het in het boek van Musson staat, maar bij Jobst Brandt wordt het bijbuigen van de spaak wel besproken.


Although nipples swivel in the rim, with large-flange hubs the spoke angle may
be greater than this swivel allows. In this case spokes will curve where they enter
the nipples, and these curves will flex in use causing fatigue and premature
failure. In this case the desired spoke alignment is an abrupt bend where the
spoke enters the nipple. This bend can be made with smooth-jawed pliers or by
grasping pairs of crossing spokes near the rim and squeezing them firmly. This
procedure is most effective when the wheel is moderately tensioned and should
not be confused with stress relieving.
Figure 52.



Ook in de uci video en het boek van Gerd Schraner wordt dit gedaan.

Another small job simply involves bending the
spokes at the nipple ends - the misalignment of
spoke and nipple depends on the number of
spokes and the spoking method used. Hold
crossed pairs of spokes and squeeze them together.
The spokes are made of flexible wire and so
bending them in this way does no harm whatsoever.


Afbeelding

Plaats reactie