Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.
-
matthiav
- Forum-lid
- Berichten: 603
- Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28
matthiav
31 dec 2017 14:48
TL@ schreef: ↑31 dec 2017 07:16
@lugosi: Daar kan je toch geen invloed op hebben, die hoek wordt toch bepaald door de geometrie van de naaf?
@matthiav: Dat is toch raar, iemand een idee hoe dat zou komen?
Dit is een stukje fysica/mechanica: je gewicht is een constante, neerwaarts gerichte kracht die wordt opgevangen door je spaken. Je gewicht drukt als het ware de velg richting de naaf, waardoor de spaken die verticaal gericht staan (in een hoek van 90° tov het wegdek) tijdelijk ontlast worden. Dit proces gebeurt voor alle spaken per wielrotatie, en dus duizenden keren per ritje. Spaken die correct gespannen staan, zullen hier weinig last van ondervinden: ondanks de tijdelijke 'ontlasting' blijven ze steeds voldoende gespannen. Spaken die losser staan (bv degene aan de non-drive side in je achterwiel) kunnen tijdens deze ontlasting zo'n lage spanning krijgen dat ze kunnen verbuigen en/of dat de nippel kan loskomen (waardoor ze nog meer spaakspanning verliezen). Zelfs een lichte verbuiging kan na duizenden keren ervoor zorgen dat de spaak het uiteindelijk begeeft, of helemaal loskomt aan de nippel.
Dit zijn toch redelijk belangrijke inzichten tijdens het zelf bouwen van een wiel. Ik kan je zeker het boek van Musson, of de website van Sheldon Brown aanbevelen waar dit alles duidelijk wordt uitgelegd.
-
TL@
- Forum-lid HC
- Berichten: 5923
- Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15
TL@
31 dec 2017 18:17
Dank allemaal. Ik ga ernaar kijken wanneer ik de spaak herstel.
Ik zal de spaakspanning ook een beetje verhogen, velg en spaken kunnen nog wat meer aan.
-
TL@
- Forum-lid HC
- Berichten: 5923
- Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15
TL@
02 jan 2018 22:42
Vandaag de spaak hersteld. Alle spaken en nipples zaten netjes 'recht' dus ik denk niet dat het daaraan lag (of juist die ene spaak moest wat verkeerd gezeten hebben)
Ik heb de spaakspanning wat verhoogd (+10kgf meer aan de nds en ds), zo blijf ik nog ruim 10% onder het maximale van de velg. Het wiel is terug mooi recht en de spaakspanning is mooi evenredig.
Morgen eens testen, hopelijk blijft het nu allemaal heel
-
TL@
- Forum-lid HC
- Berichten: 5923
- Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15
TL@
03 jan 2018 20:16
Vandaag getest, na 65km nog steeds kaarsrecht
-
muse12
- Forum-lid
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 17 jul 2014 09:09
muse12
16 okt 2018 23:48
Wil in de toekomst ook eens wat wielen gaan bouwen voor de fun. Om eens wat te proberen heb ik eerst eens een oud wiel gemeten en de slagen eruit gehaald. Nu is er nog een hele lichte slag maar dit valt binnen de bandbreedte van 0.73 mm (dikte gitaarplectrum) zowel links als rechts. Vraag is alleen of dit een acceptabele marge is of zou de slag nog kleiner moeten kunnen zijn.
Daarnaast, als ik de spanning meet krijg ik de uitslag in de afbeelding. Nu weet ik er nog te weinig van maar vroeg mij af of dit wiel dan normaal is of dat het wiel niet geschikt is om straks uit elkaar te gaan halen en opnieuw te gaan spaken.
-
Bijlagen
-
-
matthiav
- Forum-lid
- Berichten: 603
- Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28
matthiav
17 okt 2018 11:20
Normaal gezien is het max voor een velg inderdaad 120 kgf. De spaakspanning zou ik nog wat beter zien te balanceren. Op de grafiek zie je duidelijk enkele pieken zowel aan de DS als NDS, deze spaakparen kun je samen wat ontspannen.
-
Oppbogga
- Forum-lid
- Berichten: 1367
- Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14
Oppbogga
17 okt 2018 13:43
Ik vraag me af hoe de dishing van het wiel is, gezien de hoge spanning aan de rechterkant?
...
-
Keezx
- Forum-lid HC
- Berichten: 9745
- Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05
Keezx
17 okt 2018 14:00
De verhouding links/rechts is normaal voor een 11 speed 130 mm naaf.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
Oppbogga
- Forum-lid
- Berichten: 1367
- Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14
Oppbogga
17 okt 2018 14:13
@Keezx: Je zult ongetwijfeld gelijk hebben maar ik heb mijn tabellen er nog een bijgepakt en zie dan dat links/rechts ongeveer een verdubbeling is in N.
In het geval van de TS is dat duidelijk meer vandaar mijn idee dat de dish uit de pas loopt.
Of ik moet iets over het hoofd zien.
...
-
Keezx
- Forum-lid HC
- Berichten: 9745
- Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05
Keezx
17 okt 2018 15:45
Ik heb nu even geen zin om te gaan optellen en delen , maar ver van de 50% zit het niet af> normaal.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
muse12
- Forum-lid
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 17 jul 2014 09:09
muse12
18 okt 2018 20:19
Dank voor jullie reacties. Met de dishingtool van Parktool blijkt wiel wel gelijk te zijn. Ik zal de spanning zowel links als rechts naar beneden brengen. Hopelijk krijg ik het wiel dan ook nog rechter
Ik laat jullie het weten.
-
Kornuit
- Forum-lid HC
- Berichten: 5272
- Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53
Kornuit
08 jul 2019 11:42
TL@ schreef: ↑03 jan 2018 20:16
Vandaag getest, na 65km nog steeds kaarsrecht
Hoe houden je wielen tot nu toe? Zijn ze nog recht en is die ene spaak nog heel?