Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Wahoo Elemnt Bolt gps bike computer

Gebruikersavatar
Wiedse
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 14 jun 2015 22:15

Gebruikersavatar Wiedse 03 jan 2018 11:24

matthiav schreef: 03 jan 2018 10:59 Hiervoor heb je premium nodig. Eens je premium vervalt, blijven ze wel op het toestel staan (dit was bij garmin toch zo). Of dit bij de Bolt zo is, zal ik dit weekend eens uittesten, m'n proef abo is zonet vervallen.
Hmm, dan toch maar een jaartje premium nemen denk ik...
Ik vond de features niet zo 'wauw' & was niet overtuigd voor de premium versie, maar die segmentjes is wel een leuke (in combo met wahoo bolt).

Mensen ervaring met strava premium? Enkele leuke features die jullie ook gebruiken?
Of vinden jullie de €60 het geld niet waard?
It's just a hill - Get over it

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 03 jan 2018 13:37

Wat mij betreft is het het geld niet waard. Meestal krijg je bij aankoop van een Wahoo of Garmin enkele maanden gratis, dit is voldoende om je segmenten te creëren. De andere premium functies (Performance Management Chart, vermogenscurve, etc.) kan je even goed en vaak beter doen met andere (al dan niet betalende) software zoals Trainingpeaks. Routes van andere strava leden downloaden kan bv met een gratis extensie. En Stravistix is ook een gratis extensie voor Strava waarbij je veel meer traininggegevens kan zien.

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 03 jan 2018 13:55

Natuurlijk moet een ieder het voor zich weten, maar wat is nu helemaal € 0,16 per dag!

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1327
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 03 jan 2018 14:02

Ca. €60,00 pjr :P .
...

eajouden
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 apr 2013 08:43

eajouden 03 jan 2018 14:26

Bij een P2M powermeter hoeft dus geen wielomtrek bij de powersensor ingevoerd te worden.

Wat zijn de ervaringen van gebruikers van left-crank powermeters (Stages, Pioneer en 4iiii)?

jote580 schreef: 02 jan 2018 20:52 Vandaag voor het eerst met mn nieuwe Wahoo Elemnt Bolt icm een al gemonteerde P2M wattage meter gereden.

De Wahoo zag m direct en de P2M werkt perfect, hoefde geen wielomtrek in te voeren.

Ik heb geen sensoren. Snelheid laat ik door GPS van computer meten en cadans door wattagemeter. Werkt super.

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 03 jan 2018 15:31

Je kan in het menu van de snelheidssensor kiezen of je de wielomtrek automatisch laat berekenen (via gps), of dat je manueel een waarde invoert.

Maar waarom zou je überhaupt een wielomtrek moeten invoeren voor een powermeter? Dit heeft geen enkele invloed op je wattage. Vermogen = krachtmoment x hoeksnelheid bij een rotationele beweging (pedaalomslag). Je vermogensmeter berekent je krachtmoment via een rekstrookje en hoeksnelheid haal je uit je cadans.

eajouden
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 apr 2013 08:43

eajouden 03 jan 2018 16:09

matthiav schreef: 03 jan 2018 15:31 Je kan in het menu van de snelheidssensor kiezen of je de wielomtrek automatisch laat berekenen (via gps), of dat je manueel een waarde invoert.

Maar waarom zou je überhaupt een wielomtrek moeten invoeren voor een powermeter? Dit heeft geen enkele invloed op je wattage. Vermogen = krachtmoment x hoeksnelheid bij een rotationele beweging (pedaalomslag). Je vermogensmeter berekent je krachtmoment via een rekstrookje en hoeksnelheid haal je uit je cadans.
Ik vind het ook erg onlogisch dat mijn Bolt hierom vraagt bij de powersensor, vandaar mijn vraag naar ervaringen van anderen.

Ik heb hiernaast een snelheidssensor, waar de wielomtrek uiteraard ook is ingesteld.

eajouden
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 apr 2013 08:43

eajouden 03 jan 2018 16:09

matthiav schreef: 03 jan 2018 15:31 Je kan in het menu van de snelheidssensor kiezen of je de wielomtrek automatisch laat berekenen (via gps), of dat je manueel een waarde invoert.

Maar waarom zou je überhaupt een wielomtrek moeten invoeren voor een powermeter? Dit heeft geen enkele invloed op je wattage. Vermogen = krachtmoment x hoeksnelheid bij een rotationele beweging (pedaalomslag). Je vermogensmeter berekent je krachtmoment via een rekstrookje en hoeksnelheid haal je uit je cadans.
Ik vind het ook erg onlogisch dat mijn Bolt hierom vraagt bij de (4iiii left crank) powersensor, vandaar mijn vraag naar ervaringen van anderen.

Ik heb hiernaast een snelheidssensor, waar de wielomtrek uiteraard ook is ingesteld.

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 03 jan 2018 16:12

Ik heb ook een 4iiii (left-only) en ik kan me niet herinneren dat dit gevraagd werd bij het pairen van de powermeter. Ik zou er dus niet van wakker liggen.

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1275
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 04 jan 2018 21:19

Ik hoop binnenkort een nieuwe fietsnavigatie te kunnen kopen en de Bolt lijkt de meest aantrekkelijke optie voor mij. Ik zit nog met een paar vragen die ik ook bij doorspitten van dit topic of elders op het internet niet bevestig krijg, ik hoop dat er hier gebruikers zijn die me kunnen helpen.

Ik wil kunnen fietsen met een kaart in beeld. Ik weet dat de Bolt wel een stratenpatroon aangeeft, maar geen straatnamen. Kunnen plaatsnamen wel worden aangegeven? En kan je dan nog een beetje bepalen hoe je van plaats naar plaats zou kunnen fietsen (welke verschillende wegen er lopen), zonder dat je een route moet maken? Ik fiets vaak van dorp naar dorp en zoek daarbij vooral niet de hoofdwegen maar vooral de 60 km zones en fietspaden op, krijg je dat nog een beetje fatsoenlijk op de kaart?
Hoe gaat de Bolt om met zandwegen? Worden die in routes betrokken? Worden ze aangegeven? Kan je ze vermijden?

Draait de app ook op oudere androidversies of ben je eigenlijk gebonden aan een vrij nieuw toestel?

Ik hoop dat iemand me kan helpen.
Groeten,
Hans

Gebruikersavatar
johan d
Forum-lid
Berichten: 165
Lid geworden op: 22 apr 2017 21:10

Gebruikersavatar johan d 05 jan 2018 07:34

Swedish Chef schreef: 04 jan 2018 21:19kan je dan nog een beetje bepalen hoe je van plaats naar plaats zou kunnen fietsen (welke verschillende wegen er lopen), zonder dat je een route moet maken? Ik fiets vaak van dorp naar dorp en zoek daarbij vooral niet de hoofdwegen maar vooral de 60 km zones en fietspaden op, krijg je dat nog een beetje fatsoenlijk op de kaart?
Hoe gaat de Bolt om met zandwegen? Worden die in routes betrokken? Worden ze aangegeven? Kan je ze vermijden?
Een nieuwe route maken doe je oftewel:
- Thuis op je PC, met ridewithGPS, Strava, Routeyou etc.
- Onderweg op je smartphone met een app die dat kan en een gpx generen. Welke wegen dan worden geselecteerd, hangt af van de app. (Komoot
- Je hebt een GPX van een website gedownload.

Eens je de route hebt, "verzend" je ze naar je GPS
De Bolt op zich kan een route gewoon "tonen", niet aanmaken of editeren.

Mijn ervaring is dat je best thuis een route maakt en daar checkt (met google street bvb) en dan op je Bolt zet

RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

RKN 05 jan 2018 08:04

Als je alleen met de kaart in beeld fietst, worden plaatsnamen wel getoond. Afhankelijk van zoomniveau worden verder alleen hoofdwegen getoond, of meer detail als je verder inzoomt

(voor rondjes in de buurt maak ook nooit een route, als ik dan een beetje afdwaal wil ik zo ook wel eens mbv de kaart terug naar bekend gebied navigeren)

Plaats reactie